L3-banner-media

Online projekty o migrácii oslovili široké publikum

Niečo vyše 250 komentárov v jednom projekte, 162 odpovedí na ankety v druhom, viac ako 20 účastníkov online eventu v treťom. Ak ste sa zapojili, mohli ste získať odpovede na otázky: Aké sú mýty o migrantoch? Koľko toho skutočne viete o migrácii? Kto sú CPčkari?
Všetci by sme sa zrejme zhodli na tom, že migrácia je kontroverzná téma. V politike, v médiách i v bežných ľudských rozhovoroch často rozvíri búrlivé debaty. Zhodneme sa možno i na tom, že v týchto diskusiách niekedy absentujú fakty. A presne na tento problém upriamili pozornosť študentské práce, ktoré vznikli v rámci projektu VEGA: 1/0192/18 Formovanie postojov generácie Y v geografickom priestore V4 k problematike migrantov prostredníctvom digitálnej komunikácie na sociálnych sieťach, ktorého vedúcou je docentka Lucia Spálová. 
Vyvrátenie mýtov o migrantoch a migrácii, objasnenie nejasností a nepravdivých informácií či informovanie o sociálnych témach a problémoch si zadali za svoje ciele študenti Katedry masmediálnej komunikácie FF UKF v Nitre. V rámci projektu vytvorili tri krátke videá s autorskými ilustráciami.
Videá boli aj súčasťou novembrovej vedeckej konferencie s názvom Mediálny diskurz migrácie. Počas konferencie vzišli z obsahov videí námety do panelovej diskusie s odborníkmi. Svoje videá následne študenti zapojili i do projektu rovnakej katedry: APVV – 18 – 0257 Inkubátor multimediálnej digitálnej produkcie recipročný transfer vedy, umenia a kreatívnych priemyslov.
Postoje generácie Z
Študenti si pre šírenie svojich videí vybrali sociálnu sieť Tik Tok. V čase kompletizácie záverov ich projektu s názvom BOŘIČI MÚROV  MIGRANTI  MÝTY & FAKTY mali videá viac ako 13 700 vzhliadnutí a vyše 250 komentárov. Videá sa venujú známym mýtom: migrant je terorista, migranti sú iba muži a posledné video vyvracalo známy mýtus, že migranti nechcú pracovať.
      
Reakcie generácie Z (ZŠ a SŠ), na ktorú boli videá upriamené, vyhodnotili tvorcovia projektu nasledovne: 68 % negatívny, 18 % pozitívny a 14 % neutrálny postoj. Dôvodov môže byť viacero. Študenti dané dôvody konzultovali i s odborníkmi na tematiku migrácie. „Vizuálne spracovanie v prostredí TikTok síce vysvetľuje fakty a búra mýty, ale robí to spôsobom, ktorí u publika rezonuje na negatívne stereotypy, ku ktorým sa vo svojich reakciách a komentároch používatelia siete vracajú,“ uviedli v zhrnutí projektu slová odborníka v téme reakcií na nenávistné komentáre na internete z Nadácie otvorenej spoločnosti. Študentom vysvetlil: „Komentáre sú alarmujúci znak nízkej miery tolerancie a akceptácie v našej spoločnosti.“
Koordinátorka komunitných aktivít a komunikácie z OZ Mareena nápad pochválila. Študentov uistila, že negatívne komentáre značia, že vykročili správnym smerom. Videá sa podľa jej slov potrebujú dostať práve medzi ľudí, ktorí majú k migrácii negatívny postoj, alebo o nej nevedia dostatok relevantných informácií a vzdelávať ich.
Videá spracovali:
Réžia, strih a animácia: Martin Hluchý
Produkcia: Diana Filadelfiová
Ilustrácie: Michal Vartiak, Pavel Bajan, Lucia Paľová
Dabing: Michal Porubovič, Andrea Lipnická, Veronika Ďurčaťová
Morálna podpora: Ondrej Dobrota, Patrik Porubský
#somcpckar
Päť študentiek z rovnakej katedry sa do Inkubátora zapojilo s projektom CPčkar. Uvádzajú, že projekt vznikol „pre podporu tzv. migrantov – CPčkarov. Chceme, aby ste voči týmto ľuďom zahodili predsudky a stereotypy. Veď každý jeden z nás určite niekoho takého pozná, alebo ním je možno sám...“ Natália Slováčková, Nina Trusková, Viktória Valašteková, Lucia Milada Medveďová a Sandra Galadik spoločne vytvorili instagramový účet s názvom CPckari UKF KMKaR, na ktorom od prvého príspevku, ktorý uverejnili 7. decembra 2020, nazbierali do 20. januára 98 sledovateľov a uverejnili na ňom 11 príspevkov.
CPckari3   CPckari   CPckari2
Študentky ľudí na Instagrame vyzývali k tomu, aby sa odfotili, keď cestujú a k fotke pridali hashtag #somcpckar, a tak sa symbolicky pridali k CPčkarom. Na profile urobili dva online rozhovory, niekoľko ankiet v príbehoch (dostupné 24 hodín).
Pozitívne je, že na profile nezaznamenali negatívne komentáre. K deviatim anketám dostali 162 odpovedí a urobili jeden Live stream s Vierou Šedou, ktorej sa téma cpčkarstva spája napríklad s „utekaním z domu za lepším vzdelaním a budúcnosťou.“
Viera napísala v súvislosti s témou cpčkárstva aj blog, kde spomína napríklad i známy postoj. „Často, my prisťahovalci, počujeme od našich doma: ,... a to vy v tej Bratislave‘,“ uviedla. Tak čo, ako by ste vy odpovedali v ankete na otázku, či viete, kto je cpčkar? Ak stále neviete, navštívte instagramový účet CPckari UKF KMKaR a zistíte viac.
Z akej krajiny ľudia emigrujú najmenej?
Skupinový projekt s názvom Druhá strana mince vytvorila Lenka Krnáčová, Kristína Martinková, Justi Ľalíková, Michaela Omastová, Jana Konkolova, Jess Nagyová, Monika Sládečeková, Natália Váleková a Sonka Bucková. Jeho hlavným cieľom bolo zvýšiť povedomie o migrácii a pomôcť porozumieť pojmom, ktoré sa s ňou spájajú.
Študentky založili instagramovú i facebookovú stránku patriacu projektu, kam pravidelne prispievali. Doteraz uverejnili napríklad príbehy migrantov, tiež autorské video, fotografie a citáty, nad ktorými sa môže sledovateľ ich stránky zamyslieť. Informovali o viacerých zaujímavostiach. „Vedeli ste, že ľudia z najchudobnejších krajín emigrujú najmenej?“ spýtali sa napríklad v jednom z autorských textov k príspevku.
druha strana mince 3   druha strana mince2   Druha strana mince
Okrem pravidelnej komunikácie s užívateľmi sociálnych sietí študentky zorganizovali aj jeden online event, ktorý sledovalo viac ako 20 divákov. Jeho účastníci si mohli vypočuť prednášky s odborníkmi na tému migrácie.
Cenu Inkubátora síce nezískal ani jeden z projektov, no za krátky čas dokázali osloviť pomerne široké publikum. Samozrejme, najmä ľudí patriacich do generácie Z, na ktorých sa primárne zameriavali. Veríme, že informácie, o ktorých študenti informovali, budú pozitívne vplývať na kreovanie názorov podložených faktami, nie domnienkami a stereotypmi.
Text a foto: Mgr. Ľubica Račeková – doktorandka Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy FF UKF pôsobiaca na Katedre žurnalistiky FF UKF, riešiteľka projektu VEGA: 1/0192/18 Formovanie postojov generácie Y v geografickom priestore V4 k problematike migrantov prostredníctvom digitálnej komunikácie na sociálnych sieťach
 
Uverejnené: 29. 1. 2021

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color