Budúci učitelia prídu do praxe už technologicky zdatní
Študenti Univerzity Konštantína Filozofa (UKF) v Nitre, ktorí sa pripravujú na učiteľskú dráhu už nebudú doháňať deficit v ovládaní technológií až po nástupe do zamestnania. Vďaka účasti univerzity v projekte „Škola na dotyk Univerzita“ majú možnosť naučiť sa pracovať s technológiami a ich využitím vo výučbe ešte počas štúdia na univerzite. „V čase, keď boli dnešní učitelia študentami, boli tieto technológie cenovo nedostupné alebo ani neexistovali. Preto sa súčasní učitelia učia pracovať s nimi popri svojej učiteľskej práci, čo je pre nich dosť náročné. Náš projekt sa tomu snaží predísť tým, že sa budúci učitelia naučia pracovať s technológiami ešte počas svojho štúdia a do praxe prídu technologicky zdatní,“ hovorí Ján Machaj, riaditeľ neziskovej organizácie EDULAB, ktorá projekt „Škola na dotyk Univerzita“ spolu s UKF v Nitre realizuje.
Jedným z predmetov, kde nachádzajú dotykové technológie v rámci štúdia na UKF uplatnenie, je matematika. Vo vyučovaní matematiky pracuje učiteľ často s abstraktnými konceptami, ktoré sú pre žiakov náročné na predstavivosť a správne pochopenie. Jednou z metód, ktorú môže učiteľ pri vysvetľovaní aplikovať, je metóda názornosti. Napríklad, riešenie geometrických úloh v matematike základnej a strednej školy je nemožné si predstaviť bez názornosti, bez kreslenia obrázkov. Dotykové technológie sú v tomto učiteľovi veľmi nápomocné. V súčasnosti je dostupného veľa matematického softvéru, ktorý dokáže vytvárať aj tie najzložitejšie geometrické riešenia bez toho, aby bolo potrebné zdĺhavo kresliť kriedou po tabuli. Pridanou hodnotou je interaktivita – učiteľ, či žiak môže meniť parametre geometrickej úlohy a uvidí, ako sa dynamicky menia rôzne vzťahy medzi jej jednotlivými prvkami. “Mnohé naše matematické predstavy sú bez dynamického nazerania nepresné a často skreslené. Pri náročných matematických pojmoch a vzťahoch potrebujeme vidieť, o čom sa učíme. Dotykové technológie umožňujú aplikovať princíp názornosti na novej, interaktívnej a dynamickej úrovni a objavovať matematické objekty a také vzťahy medzi nimi, ktoré boli v tradičnom vyučovaní skryté, či nedostupné,” vysvetľuje doc. PaedDr. Soňa Čeretková, PhD., z Katedry matematiky FPV UKF v Nitre.
Práve princíp názornosti bol stredobodom dnešnej prezentácie na UKF, keď učiteľ vytvoril krátke video, v ktorom sa zobrazí geometrický útvar a vybraný matematický jav, súvisiaci s daným útvarom, sa dynamicky mení, napríklad dĺžka prepony pravouhlého trojuholníka. Úlohou študenta učiteľstva bolo pomocou tabletu nahrať komentár k pozorovanému javu. Cieľom zadania bolo komentovaním precvičovať schopnosť budúceho učiteľa matematiky formulovať matematické myšlienky a demonštrovať vlastné pochopenie témy.
Autor článku: Ján Machaj
Editor článku: Mgr. Jana Krajčovičová
Autor fotografií: Lubo Balko
Editor článku: Mgr. Jana Krajčovičová
Autor fotografií: Lubo Balko