Študenti na ERASMUS+ stáži v Hradci Králové
V dňoch 24. – 28. marca 2025 sa v rámci Erasmus+ mobility uskutočnila v Hradci Králové stáž študentov študijného programu „učiteľstvo výtvarného umenia v kombinácii“ pod vedením pedagógov Katedry výtvarnej tvorby a výchovy PF UKF v Nitre, doc. PhDr. Adriany Réckej, PhD., prodekanky pre rozvoj fakulty, celoživotné vzdelávanie a medzinárodné vzťahy, a PaedDr. Janky Satkovej, PhD., vedúcej katedry.
Cieľom stáže boli najmä podujatia na Katedre výtvarné kultúry a textilní tvorby Pedagogickej fakulty Univerzity Hradec Králové (Česká republika) v rámci programu podujatia Pedagogické dny 2025, ktoré sa organizuje každoročne tradične v marci, a jeho súčasťou sú odborné prednášky, workshopy a kultúrne aktivity.
Ďalším cieľom bolo navštíviť kultúrne inštitúcie – galérie a múzeá mesta Hradec Králové a Pardubice. Súčasťou stáže študentov bola aj virtuálna časť, ktorá nadväzovala na jednu z navštívených výstav a obsahovala okrem iného aj hodnotenie stáže.
Na strane študentov sa očakávalo obohatenie ich vedomostí a zručností v oblasti výtvarnej edukácie, v súlade s ich študijným programom „učiteľstvo výtvarného umenia v kombinácii“.
Študenti 1. a 2. ročníka bakalárskeho stupňa štúdia, Petronela Ballová (VUTE22b), Chiara Bogáňová (VUAJ22b), Eliška Brandýská (VUAJ22b), Veronika Dóková (VUAJ22b), Stela Držíková (VUPG22b), Alexandra Števicová (VUET22b), Kamila Gyulaiová (VUSJ22b), Laura Kálaziová (VUAJ22b), Lucia Kisantalová (VUSJ22b), Ema Kocianová (VUAJ22b), Dominika Košťáliková (VUTE22b), Damian Kyselovič (VUAJ22b), Lenka Pempeková (VUAJ22b), Vladyslava Prokopenko (VURJ22b), Ema Slováková (VUSJ22b), Ulyana Sarokina (VUPG22b) a Paula Zittová (VUPG22b), absolvovali prednášky, workshopy, návštevy múzeí a galérií, a virtuálnu časť stáže.
V pondelok 24. marca 2025 absolvovali všetci študenti workshop „Plstenie“, prehliadku katedry a niektorých budov univerzity. Workshop bol zameraný na spracovanie ovčieho rúna ručnou technikou plstenia za mokra (pomocou vody a mydla) a za sucha (pomocou ihly). Workshop viedla vedúca Katedry výtvarné kultúry a textilní tvorby Mgr. Art. Mária Hromadová, ArtD.
V utorok 25. marca 2025 študenti aj pedagógovia navštívili mesto Pardubice, v ňom historické expozície zámku, vrátane výstavy moderného umeleckého skla a výnimočnej interaktívnej výstavy Imaginárium, ktorá poskytovala množstvo aktivít, vrátane tvorby portrétu pomocou zariadenia Camera obscura. Ďalším cieľom boli expozície v novootvorenej budove Gočárovej galérie Automatické mlyny, z nich zaujímavá bola výstava diel Andyho Warhola.
V stredu 26. 3. 2025 sa časť skupiny zúčastnila workshopu „Papier a kniha“, ktorého lektorkami boli Petra Červená a Mgr. Anna Kuželová. Obsahom workshopu Petry Červené bola krátka prednáška o typoch väzby knihy a následne praktický workshop výroby dosiek, ručnej väzby listov a väzby knihy, v rámci ktorého si každý účastník vytvoril vlastný zápisník.
Druhá časť študentov sa zúčastnila prednášky s workshopom „Diversity in Art Education“ pod vedením Amber Mintert, Ph.D., z USA. Prednáška sa zaoberala myšlienkami rovnosti, rozmanitosti a inklúzie ako súčasti vyučovania výtvarnej výchovy. Študenti tieto myšlienky skúmali pomocou ukážok z kultúry indiánskeho umenia zo Spojených štátov. Nadväzujúci workshop umožnil študentom naučiť sa ručné viazanie podľa tradícií indiánskeho kmeňa Cherokee.
Nasledovala prednáška „Umelecké plenéry a rezidencie“, pod vedením MgA. Pavla Matelu, Ph.D., pedagóga na UHK a prevádzkovateľa Centra pro současné umění Bohemia Farmstudio. Prednášajúci oboznámil účastníkov s ponukou, možnosťami a významom tvorivých plenérov a rezidenčných pobytov v oblasti výtvarného a performatívneho umenia v českom i medzinárodnom prostredí. Zdôraznil možný pozitívny vplyv tvorivých rezidencií na tvorivý a osobnostný rozvoj umelca a regiónu rezidenčného miesta.
V stredu večer sa vo Filharmónii Hradec Králové konal galavečer Pedagogickej fakulty UHK, pri príležitosti udeľovania cien študentom UHK. Súčasťou programu bol hodnotný hudobný program. Vo štvrtok 27. marca 2025 sa študenti aj s pedagógmi zúčastnili prednášky „Hovoriaci ornament“, pod vedením lektorky MgA. Evy Horskej, ktorá oboznámila prítomných s fenoménom ornamentu vo výtvarnom umení. Nadväzujúca výtvarná hra umožnila účastníkom vyjadriť kolážou zvukové podnety.
Na záver uvádzame reflexie niektorých študentiek – účastníčok stáže:
Za mňa Erasmus+ stáž a jej vybavovanie posúva k samostatnosti a sociálnemu rastu. Pobyt mi umožnil nielen spoznať novú krajinu a jej históriu, ale aj získať cenné skúsenosti, ktoré môžem využiť pri výučbe v škole. Objavovanie nových techník (vytváranie knihy, plstenie), a autorov v interaktívnych galériách bolo pre mňa veľmi inšpiratívne. Mimoriadne ma zaujala expozícia Imaginárium v Pardubiciach, kde som si všetko mohla vyskúšať (rybárčenie, obrovská hra, malé divadlo, iné svety vo vnútri starých fotoaparátov...) čo mi pomohlo lepšie si zapamätať získané poznatky. Celkovo bol pobyt skvelou kombináciou vzdelávania, osobného rastu a rozvoja samostatnosti. Chiara Bogáňová, 1. roč. VUAJ22b
Pobyt v Hradci Králové v rámci programu Erasmus+ bol pre mňa jedinečnou skúsenosťou, ktorá ma obohatila po viacerých stránkach. Najzaujímavejšie bolo spoznávanie nového akademického prostredia. Tento program mi umožnil rozšíriť si a získať nové perspektívy na vzdelávanie, rozvoj samostatnosti a schopnosti prispôsobiť sa novému prostrediu. Po profesionálnej stránke mi tento program priniesol nové skúsenosti, ktoré môžem využiť v budúcnosti. Celkovo hodnotím tento Erasmus+ program ako výnimočnú príležitosť, ktorá mi dala inšpirácie na ďalšie štúdium a prácu. Vladyslava Prokopenko, 2. roč. VURJ22b
Táto krátkodobá Erasmus+ stáž mi hlavne ponúkla veľa nových možností, ako napredovať či už výtvarne, osobnostne alebo aj z hľadiska pedagogiky. Najzaujímavejší pre mňa bol hlavne workshop plstenie, keďže som s touto technikou nemala predtým žiadnu skúsenosť. Čo sa týka pedagogického hľadiska, veľmi prínosná bola pre mňa prednáška Diversity in Art Education, kde som sa dozvedela o rôznych nových poučných aktivitách pre deti sústredených hlavne na učenie o odlišných kultúrach. V neposlednom rade ma stáž posilnila aj osobnostne, keďže som sa musela prispôsobiť novému prostrediu a vyjsť zo svojej komfortnej zóny. Túto stáž beriem ako veľmi dobrú skúsenosť a určite by som si ju ešte niekedy zopakovala. Lenka Pempeková, 1. roč. VUAJ22b
Veľká vďaka patrí prijímajúcej inštitúcii – PdF UHK v Hradci Králové, ktorá prijala početnú 17-člennú skupinu študentov na kolektívnu stáž, ako aj UKF v Nitre, ktorá umožnila a finančne podporila túto krátkodobú odbornú stáž v rámci mobilitnej schémy Erasmus+.
Text: PaedDr. Janka Satková, PhD., PF – Katedra výtvarnej tvorby a výchovy
Foto: doc. PhDr. Adriana Récka, PhD., PF – Katedra výtvarnej tvorby a výchovy
Foto: doc. PhDr. Adriana Récka, PhD., PF – Katedra výtvarnej tvorby a výchovy
Uverejnené: 16. apríla 2025