L3-banner-media

Úspešná bilancia projektovej činnosti

V máji Národná agentúra pre medzinárodnú univerzitnú spoluprácu Erasmus+/ DAAD Deutscher Akademischer Austauschdienst zverejnila hodnotiacu správu výsledkov projektu 2020-1-DE01-KA203-005671 STEMkey Teaching standard STEM topics with a key competence approach (Vyučovanie štandardných tém STEM predmetov v zameraní na kľúčové kompetencie), na základe ktorej výsledky projektu boli zo strany EÚ posúdené z kvantitatívneho aj kvalitatívneho hľadiska ako dobré až výborné a zasluhujúce si široké šírenie.

Informačný leták projektu STEMkey Teaching standard STEM topics with a key competence approach.
Ďalšou dobrou správou pre fakultu bolo stanovisko Rady Agentúry na podporu výskumu a vývoja k splneniu cieľov projektu APVV SK-SRB-21-0025 Vademecum mentora, ktoré fakulta obdržala v septembri 2024 od predsedu Agentúry. Predložená záverečná správa projektu bola Radou APVV prijatá bez pripomienok a úroveň výsledkov projektu zhodnotila ako vynikajúcu (excelentnú).
Hlavným koordinátorom projektu STEMkey (2020 – 2023) bola Pädagogische Hochschule Freiburg, konkrétne International Centre for STEM Education. Zo strany UKF na jeho riešení participovala Katedra techniky a informačných technológií PF UKF v spolupráci s Katedrou matematiky FPVaI UKF (inštitucionálny koordinátor projektu na PF UKF prof. PaedDr. Alena Hašková, CSc., a na FPVaI doc. PaedDr. Soňa Čeretková, PhD.). Cieľom projektu bolo vytvorenie modulárneho systému pregraduálnej didaktickej prípravy študentov učiteľstva podporujúceho rozvoj ich schopností uplatňovať koncepciu STEM vzdelávania v pedagogickej praxi.
PF UBPC 02w
Pilotážne overovanie modulu Domáce spotrebiče (Haceteppe University Ankara) na KTIT PF UKF v Nitre.
Katedra techniky a informačných technológií PF UKF zabezpečovala vývoj modulu Technika – Technické materiály. Vývoj ďalších modulov (Matematika – Funkcie; Matematika – Meranie; Biológia – Anatómia a fyziológia ľudského tela; Biológia – Kolobeh materiálov; Chémia – Chemické reakcie; Chémia – Periodická sústava prvkov; Fyzika – Elektrina; Fyzika – Svetlo; Technika – Domáce spotrebiče) zabezpečovali ďalší partneri projektu, ktorými boli University of Nicosia (Cyprus), Pedagogická fakulta Karlovej univerzity Praha (Česká republika), Utrecht University (Holandsko), Faculty of Science, University of Zagreb (Chorvátsko), Vilnius University (Litva), Norwegian University of Science and Technology (Nórsko), Institute of Education, University of Lisbon (Portugalsko), University of Innsbruck (Rakúsko), University of Maribor (Slovinsko) a Haceteppe University Ankara (Turecko).
Maximálny možný počet bodov, ktorý mohli jednotlivé projekty získať za vykazované výsledky bol 100 bodov (20 za relevantnosť zamerania projektu, 25 za kvalitu riešenia projektu a implementáciu jeho výstupov, 15 za vzájomnú spoluprácu projektových partnerov, 40 za dopad výsledkov projektu na rozvoj cieľových skupín, v zameraní na ktoré boli vytvárané jeho výstupy, a za disemináciu vykazovaných výstupov. Z uvedeného počtu projekt Stemkey získal 88 %, vo vzťahu k jednotlivým hodnoteným kritériám 17, 21, 15 a 35 bodov.
PF UBPC 04w
Slávnostné uvedenie učebnice (Učebnica Alena Hašková, Branka Radulović a kol.: Rozvíjanie zručností mentora: Развој вештина ментора. Verbum: Praha, 2023. ISBN 978-80-88507-16-1) do života počas záverečného bilaterálneho stretnutia zástupcov riešiteľských tímov projektu konaného v dňoch 14. – 16. decembra 2023 na UKF v Nitre: členovia autorského kolektívu (zľava): Branka Radulović, Zdenka Gadušová, Ljiljana Knežević, Igor Lomnický, Ljubica Ivanović Bibić, Alena Hašková.
Projektovými partnermi bilaterálneho slovensko-srbského projektu Vademecum mentora (2022 – 2023) bola Univerzita Konštantína filozofa v Nitre a Univerzita Novi Sad (UNS). Riešiteľský tím UKF bol zostavený z pedagógov – odborových didaktikov z Pedagogickej fakulty a Filozofickej fakulty a riešiteľský tím UNS bol vytvorený z pedagógov – odborových didaktikov Fakulty prírodných vied UNS, pričom do riešenia projektu boli zapojení aj traja doktorandi – dvaja v slovenskom tíme, jeden z PF a jeden z FF, a jeden v srbskom tíme.
Koordinátorom projektu bola prof. PaedDr. Alena Hašková, CSc. Hlavným výstupom projektu bola dvojjazyčná slovensko-srbská učebnica Alena Hašková, Branka Radulović a kol.: Rozvíjanie zručností mentora: Развој вештина ментора. Verbum: Praha, 2023. ISBN 978-80-88507-16-1, ktorá podporuje teoretickú prípravu mentorov ale súčasne prispieva aj k praktickému rozvíjaniu ich odborných kompetencií. Rada APVV v hodnotení splnenia cieľov projektu vyzdvihla, že v rámci riešenia projektu okrem zostavenia hlavného výstupu (uvedenej učebnice), riešitelia projektu zrealizovali štyri dotazníkové šetrenia (ako východiskovú platformu pre vývoj predmetnej učebnice a zorganizovali ako na slovenskej tak aj srbskej strane bilaterálne vedecké kolokviá a workshopy s učiteľmi a mentormi.
 
Text a foto: prof. PaedDr. Alena Hašková, CSc., PF – Katedra techniky a informačných technológií
 
Uverejnené: 20. januára 2025

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color