Prednáška o digitálnych technológiách vo výtvarnej edukácii
Prednáška zahraničného experta sa konala v rámci projektu KEGA č. 020UKF-4/2024 „Inovácia vysokoškolskej prípravy učiteľov výtvarného umenia v prepojení na potreby spoločnosti 21. storočia“ (zodpovedný riešiteľ: doc. PhDr. Adriana Récka, PhD.), ktorého hlavným cieľom je inovovať obsah vzdelávania vysokoškolskej prípravy budúcich učiteľov výtvarného umenia v súlade s aktuálnymi výzvami a potrebami edukačnej praxe, v kontexte potrieb spoločnosti 21. storočia, ktoré vyplývajú z viacerých objektívnych ekonomických, technologických, ako aj kultúrno-spoločenských determinantov. V dnešnej dobe digitálnych technológií je orientácia učiteľa v nich veľmi dôležitá. Nielen preto, aby vedel, čím žijú jeho žiaci, ale aby vedel digitálne technológie využívať efektívne pri vyučovaní.
Prednáška bola tiež súčasťou programu Týždňa vedy a techniky UKF v Nitre, ktorý sa konal 11. až 15. novembra 2024.
Prednášajúcim bol vysokoškolský pedagóg a výskumník Dr. Abduvokhid Isakov z Namangan State University v Namangane v Uzbekistane. Dr. Isakov je na Katedre výtvarnej tvorby a výchovy PF UKF v Nitre na výskumnom pobyte v rámci Národného štipendijného programu Slovenskej republiky od konca septembra 2024 do 25. januára 2025 a skúma mieru využitia digitálnych technológií na katedre. Cieľom výskumu je zistiť súčasný stav využívania digitálnych technológií na katedre, navrhnúť možné zmeny a následne zistiť, keďže boli tieto navrhované zmeny zavedené do praxe.
Prednáška bola určená najmä študentom učiteľstva výtvarného umenia a výtvarnej edukácie a konala sa 13. novembra 2024 o 13.00 – 14.30 h v priestoroch KVTV. Prednášajúci sa zameral na integráciu digitálnych nástrojov do vizuálneho umeleckého vzdelávania, pričom zdôraznil ich význam pri zvyšovaní kreativity, spolupráce a kritického myslenia medzi študentmi. Jeho dlhodobým cieľom je vybaviť budúcich umeleckých pedagógov praktickými znalosťami a stratégiami na začlenenie technológie do ich vyučovacích postupov.
V časti venovanej definíciám digitálnych nástrojov uviedol širokú škálu softvérov a aplikácií používaných vo vizuálnom umení, vrátane programov na grafický dizajn (napr. Adobe Creative Suite), softvéru na 3D modelovanie (napr. Blender) a virtuálnej reality. Podľa Dr. Isakova posun smerom k digitálnym médiám vo svete umenia si vyžaduje, aby pedagógovia prispôsobili svoje vyučovacie metódy tak, aby pripravili študentov na súčasné umelecké postupy. Pritom môžu využiť výhody digitálnych nástrojov, ktoré podporujú kreativitu, experimentovanie a inovatívne formy vyjadrovania, ďalej podporujú spoluprácu prostredníctvom platformy ako Google Workspace, pretože uľahčujú tímovú prácu na diaľku a umožňujú študentom spolupracovať na projektoch bez ohľadu na miesto. Ďalšou výhodou je dostupnosť, pretože digitálne zdroje môžu poskytnúť prístup k nástrojom a materiálom, ktoré nemusia byť dostupné v tradičnom prostredí.
Študenti sa aktívne zapojili do praktickej záverečnej časti prednášky, keď sami vymýšľali spôsoby, ako integrovať špecifické digitálne nástroje do svojich učebných plánov.
Text: PaedDr. Janka Satková, PhD., PF – Katedra výtvarnej tvorby a výchovy
Foto: doc. PhDr. Adriana Récka, PhD., PF – Katedra výtvarnej tvorby a výchovy
Foto: doc. PhDr. Adriana Récka, PhD., PF – Katedra výtvarnej tvorby a výchovy
Uverejnené: 25. novembra 2024