Výtvarný workshop pre žiakov ZŠ
11. októbra 2024 sa v rámci projektu KEGA č. 020UKF-4/2024 „Inovácia vysokoškolskej prípravy učiteľov výtvarného umenia v prepojení na potreby spoločnosti 21. storočia“ (zodpovedný riešiteľ: doc. PhDr. Adriana Récka, PhD., Katedra výtvarnej tvorby a výchovy PF UKF, ďalej KVTV PF UKF) uskutočnil v priestoroch KVTV PF UKF v Nitre workshop určený žiakom siedmeho ročníka základnej školy v rámci exkurzie z predmetu Výtvarná výchova. Cieľom exkurzie bolo osobné stretnutie žiakov s výtvarným umením a s miestami, kde sa umenie tvorí a prezentuje, a tiež, kde sa vzdelávajú budúci učitelia výtvarného umenia. Exkurziu aj workshop na KVTV viedla Mgr. Andrea Šoporová Chochoľáková, externá doktorandka na PF UKF v Nitre, v súčasnosti tiež učiteľka výtvarnej výchovy na ZŠ s MŠ Atómová 1 v Trnave.
Žiaci 7. ročníka (triedy B a C) navštívili najprv Nitriansku galériu v Nitre, kde sa zúčastnili edukačného programu. Po interaktívnom prezretí aktuálnych výstav s galerijnou pedagogičkou Mgr. Elenou Tarábkovou, tiež absolventkou KVTV PF UKF, absolvovali galerijnú animáciu vo forme výtvarnej tvorby inšpirovanej vystavenými umeleckými dielami. Je zaujímavé, že 93 % zo zúčastnených žiakov bolo v galérii vôbec prvýkrát v živote. Žiaci sa následne presunuli na KVTV PF UKF v Nitre, kde sa konal výtvarný workshop.
Žiakov na katedre privítala vedúca katedry PaedDr. Janka Satková, PhD., absolventka KVTV PF UKF, a študentka 2. ročníka Mgr. stupňa kombinačného štúdia učiteľstva výtvarného umenia a psychológie Bc. Viktória Svitačová, ktorá žiakom prezradila, prečo má rada výtvarnú tvorbu a výtvarnú výchovu. Vyzdvihla možnosť vyjadriť sa bez slov, pretože výtvarná výchova nám umožňuje rozvinúť svoju fantáziu a vyjadriť pocity bez slov. Za najkrajšie na nej považuje to, že v oblasti voľnej výtvarnej tvorby neexistujú žiadne nesprávne odpovede. Žiak môže získavať nové poznatky, objavovať nové techniky, plošné alebo priestorové. Podľa jej názoru, výtvarná tvorba podporuje rozvoj myslenia, hlavne kreatívneho, pomáha nám uvoľniť sa, zlepšuje koncentráciu, čo môže byť užitočné aj v iných predmetoch. Vyzvala žiakov, aby sa nebáli skúsiť nové veci, robiť chyby a hlavne mať z tvorby radosť. Nakoniec zdôraznila, že výtvarná výchova nám môže dať priestor na to, aby sme boli sami sebou a objavili svoj skrytý talent.
V samostatnej výtvarnej tvorbe žiakom študentka pomáhala a asistovala lektorke workshopu. Nasledovala samotná výtvarná tvorba, ktorú iniciovala a viedla Mgr. Andrea Šoporová Chochoľáková. Zvolenou výtvarnou technikou sa stalo maľovanie penovými štetcami a odtláčanie, pričom lektorka ako motiváciu využila študentské práce z jej štúdia na KVTV PF UKF v Nitre. Žiaci po skončení tvorby svoju prácu zhodnotili a potom si prezreli priestory katedry, jej ateliéry, aj študentské práce vystavené na chodbe. Odchodom z Nitry sa ich exkurzia skončila.
Workshop umožnil prepojiť súčasnú školskú prax s dianím na vysokoškolskej katedre pripravujúcej budúcich učiteľov výtvarného umenia tým, že sa na exkurzii a workshope rôznym spôsobom podieľali tri absolventky štúdia a jedna aktuálna študentka KVTV PF UKF v Nitre, z ktorých každá obohatila aktivity z aspektu svojej aktuálnej pozície v edukačnom prostredí. Žiaci mali jedinečnú možnosť vidieť ateliéry katedry a zažiť si výtvarný workshop v inšpiratívnom prostredí plnom kreativity.
Text: PaedDr. Janka Satková, PhD., PF – Katedra výtvarnej tvorby a výchovy
Foto: Bc. Viktória Svitačová, PF – Katedra výtvarnej tvorby a výchovy
Foto: Bc. Viktória Svitačová, PF – Katedra výtvarnej tvorby a výchovy
Uverejnené: 5. novembra 2024