Kick-off meeting k projektu z Plánu obnovy
V pondelok 14. októbra 2024 sa uskutočnil kick-off meeting k projektu s názvom Príprava budúcich učiteľov slovenského jazyka a slovenskej literatúry do edukačnej praxe na školách s vyučovacím jazykom maďarským, ktorý v rámci výzvy z Plánu obnovy Pilotovanie zmien v príprave budúcich učiteľov slovenského jazyka v národnostných školách realizuje Fakulta stredoeurópskych štúdií v spolupráci s Filozofickou fakultou UKF v Nitre. Viac o projekte si môžete prečítať TU.
Iniciátorkou podujatia bola hlavná riešiteľka projektu a pracovníčka Ústavu maďarskej jazykovedy a literárnej vedy FSŠ UKF v Nitre Ildikó Vančo. Cieľom stretnutia bolo získať teoretické základy, spoznať a prediskutovať osvedčené postupy pre úspešnú realizáciu projektu.
Stretnutie otvoril dekan FSŠ UKF v Nitre Ladislav Szekeres, ktorý stručne predstavil daný projekt a privítal pozvaných hostí. Okrem iných pozvanie prijala aj Dóra Kanyicska Belán, hlavná štátna radkyňa z odboru rozvoja národnostného školstva, sekcia národnostného a inkluzívneho vzdelávania. Následne Ján Gallik, spoluriešiteľ projektu a riaditeľ Ústavu stredoeurópskych jazykov a kultúr FSŠ UKF v Nitre, odprezentoval tri fázy, v ktorých bude prebiehať realizácia projektu.
Pracovnú časť stretnutia tvorili prezentácie a prednášky domácich i zahraničných odborníkov. Moderátorkou celého podujatia bola Anna Oros Bugár z Ústavu maďarskej jazykovedy a literárnej vedy a viaceré prednášky boli jej kolegyňami Zsuzsou Hajabács a Gizellou Szabómihály konzekutívne tlmočené. Tódor Erika-Mária (Rumunsko) vo svojej prednáške priblížila problematiku vyučovania rumunčiny ako štátneho jazyka. Jana Pekarovičová (Slovensko) zo špecializovaného pracoviska FF UK v Bratislave Studia Academica Slovaca predstavila skúsenosti tohto pracoviska s vyučovaním slovenčiny ako cudzieho jazyka, ako aj publikácie z posledných období venujúce sa tejto téme.
Beregszászi Anikó (Ukrajina) poukázala na výzvy vo vyučovaní ukrajinčiny v maďarskej komunite na Zakarpatsku. V popoludňajšej časti stretnutia Nádor Orsolya (Maďarsko) prezentovala skúsenosti s potrebami tých, ktorí sa učia cudzie jazyky, a zmienila aj moderné efektívne metódy vo vyučovaní cudzích jazykov. Skúsenosti s meraním jazykových kompetencií nemecko-maďarsky hovoriacich žiakov v podmienkach rakúskeho školského systému priblížila Csire Márta (Rakúsko). Cyklus prezentácií uzavrel príspevok Schmidt Ildikó (Maďarsko) o etapách osvojovania si materinského jazyka.
Po prednáškovej časti nasledovala diskusia za okrúhlym stolom, ktorú moderovala pracovníčka Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra SAV Lucia Molnár Satinská. Počas nej Dóra Kanyicska Belán, zastupujúca rezort školstva, predstavila plány ministerstva a možnosti v oblasti výchovy a vzdelávania v menšinovom školstve, ktoré prináša kurikulárna reforma (nový Štátny vzdelávací program). Účastníci prezentovali aj svoje doterajšie skúsenosti a ťažkosti z danej oblasti. Možno konštatovať, že prednášky i diskusia splnili svoj cieľ a vytvoril sa priestor na nastolenie otázok a problémov, ktoré bude potrebné riešiť v priebehu realizácie projektu.
Text: Mgr. Michal Krauter, PhD., FSŠ – Ústav stredoeurópskych jazykov a kultúr
Foto: Mgr. Zoltán Decsi, FSŠ – Dekanát, Mgr. Zsuzsa Hajabács, FSŠ – doktorandka
Foto: Mgr. Zoltán Decsi, FSŠ – Dekanát, Mgr. Zsuzsa Hajabács, FSŠ – doktorandka
Uverejnené: 22. októbra 2024