Na FSŠ sa začal nový projekt
Jednou z najdôležitejších zásad modernej pedagogiky je, že vzdelávanie nie je len o odovzdávaní učiva, ale aj o podpore individuálneho rozvoja detí. Cieľom nových vyučovacích metód a nástrojov je zabezpečiť, aby školy skutočne slúžili záujmom žiakov a pomáhali im pochopiť svet. Tento prístup sa odráža v projekte financovanom ministerstvom školstva 005UKF-4/2024 s názvom: Inovatívne vzdelávacie materiály na rozvoj interpretačnej kompetencie k novému obsahu vzdelávania pre vyučovací predmet maďarský jazyk a literatúra, ktorý začal realizovať Ústav maďarskej jazykovedy a literárnej vedy Fakulty stredoeurópskych štúdií Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre a ktorého cieľom je vytvoriť inovatívnu čítanku pre žiakov 4. ročníka pre nový štandard reformy štátneho školstva.
Úvodný workshop projektu sa uskutočnil 5. septembra na fakulte stredoeurópskych štúdií za účasti siedmich inštitúcií. Projekt realizovali vyučujúci literatúry ústavu maďarskej jazykovedy a literárnej vedy – Dr. habil. PaedDr. Žofia Bárcziová, PhD., prof. PaedDr. Kristian Benyovszky, PhD., Mgr. Patrícia Kovács, doc. Mgr. Gabriella Petres, PhD., a doc. Mgr. Anikó Tóth, PhD., ktorí požiadali šesť maďarských základných škôl na Slovensku o testovanie pripravovanej učebnice. Na stretnutí sa zúčastnili riaditelia šiestich škôl a osem učiteľov, ktorí priamo administrujú testovanie v 4. ročníku. Nové učebné pomôcky sa budú pilotne overovať na takmer 150 žiakoch.
Workshop otvorila doc. Mgr. Gabriella Petres, PhD., vedúca projektu, ktorá podrobne predstavila základné informácie, ciele a harmonogram projektu. Prítomní sa dozvedeli, že vývoj a testovanie novej čítanky sa uskutoční v rokoch 2024 až 2026. Najintenzívnejšie obdobie bude školský rok 2024/2025, keď sa uskutoční prvá fáza testovania pilotnej učebnice. Čítanka pozostáva z 35 interaktívnych pracovných listov zameraných na tvorivé a produktívne spracovanie beletristických diel s využitím rôznych stratégií spracovania textu. Jednotlivé fázy spracovania textu – od nácviku techniky čítania až po analýzu a diferenciáciu textu – sú prispôsobené individuálnym potrebám žiakov. Osobitná pozornosť sa venuje vypracovaniu metodickej príručky, ktorá bude učiteľom nápomocná pri výučbe učebnice. Šírenie výsledkov projektu sa uskutoční prostredníctvom organizovania metodických workshopov.
Po všeobecnom úvode do projektu doc. Mgr. Anikó Tóth, PhD., predstavila materiál prvého súboru úloh, pričom sa zamerala na metodické otázky a zameranie jednotlivých úloh. prof. PaedDr. Kristian Benyovszky, PhD., zhrnul spätnú väzbu od učiteľov a opísal proces vypĺňania hodnotiacich formulárov. Organizátori projektu žiadajú učiteľov, aby po každom hárku s úlohami zhrnuli svoje postrehy a pripomienky podľa súboru kritérií, ktoré umožnia opraviť a vylepšiť každú úlohu a prispôsobiť ju potrebám detí.
Záverečnou udalosťou stretnutia bolo slávnostné podpísanie zmlúv medzi spolupracujúcimi inštitúciami, ktoré koordinovala Dr. habil. PaedDr. Žofia Bárcziová, PhD. Podpísanie zmlúv sa uskutočnilo vďaka ústretovosti riaditeľov ôsmich základných škôl a dekana Fakulty stredoeurópskych štúdií Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, RNDr. Ladislava Szekeresa, PhD.
Podujatie sa ukončilo príhovormi pána dekana Szekeresa a pani docentky Petres. Na záver stretnutia boli odovzdané prvé balíky úloh, ktorými sa začalo testovacie obdobie. Účastníci dúfajú, že nové učebné pomôcky a metódy zážitkového učenia prispejú k obnove vyučovania maďarského jazyka a literatúry a k ďalšiemu rozvoju zručností žiakov 4. ročníka.
Text a foto: Mgr. Patrícia Kovács, doktorandka, FSŠ – Ústav maďarskej jazykovedy a literárnej vedy
Uverejnené: 30. septembra 2024