Výskumný tím FSŠ v Estónsku
Výskumná skupina pre bilingvizmus vo vzdelávaní pod vedením profesorky Ildikó Vančo, PhD., z Ústavu maďarskej jazykovedy a literárnej vedy Fakulty stredoeurópskych štúdií UKF v Nitre sa v dňoch 6. – 11. mája 2024 zúčastnila na medzinárodnom vedeckom projekte Maďarskej akadémie vied „Charakteristika výučby štátneho jazyka v pobaltských krajinách“ v Estónsku.
Cieľom pracovnej cesty bol výskum vzdelávania v štátnom jazyku menšín v Estónsku. Dňa 8. mája sa skupina stretla s odborníkmi v danej oblasti na seminári Charakteristika a závery vzdelávania v štátnom jazyku v pobaltských krajinách, ktorý bol organizovaný v spolupráci s Univerzitou v Tartu, fakultou Narva College, a ich prezentácie prispeli k lepšiemu pochopeniu estónskeho vzdelávacieho systému. Na workshope vystúpila Ildikó Vančo z našej výskumnej skupiny s prezentáciou na tému Second an foreign language accqusition among university students.
Spomedzi odborníkov z Narvy vystúpila Larissa Degel z Narvskej samosprávy s príspevkom o vzdelávaní v štátnom jazyku v Estónsku a na narvských školách a jeho problémoch a Pavel Naidjonov, učiteľ zo základnej školy v Starom meste v Narve, ktorý načrtol výučbu estónskeho jazyka na základnej škole. Dr. Szilárd Tóth z fakulty v Narve predstavil vývoj estónskeho vzdelávacieho systému v poslednom desaťročí v širšom kontexte.
Okrem toho členovia výskumného tímu navštívili základnú školu v Narve, kde im riaditeľka školy Alyona Kondortsuk najprv vysvetlila zámer a fungovanie školy a potom mali možnosť pozorovať 4 vyučovacie hodiny. Škola poskytuje vzdelávanie v estónskom jazyku, kým 100 % žiakov je rusky hovoriacich.
Dňa 10. mája náš výskumný tím odcestoval do Tallinnu, kde sme konzultovali skúmanú problematiku s odborníkmi na danú tému, vrátane Siiri Erm-Nairismägi, pracovníčky Maďarského kultúrneho inštitútu v Estónsku, a Urmasa Bereczkého, pracovníka maďarského veľvyslanectva a bývalého riaditeľa Maďarského inštitútu v Tallinne. Pobyt skupiny v Estónsku podporil Liszt Maďarský kultúrny inštitút v Talline, ktorý zabezpečil ubytovanie a dopravu.
Naša študijná cesta výrazne prispela k lepšiemu pochopeniu situácie a vzdelávania ruskej menšiny v Estónsku, čo umožnilo mnohostrannú analýzu modelov menšinovej identity. Takto sme mohli účinne konfrontovať poznatky z literatúry so skúsenosťami z terénu.
Text: prof. Mgr. Ildikó Vančo, PhD., FSŠ – Ústav maďarskej jazykovedy a literárnej vedy
Foto: Dr. habil. Dr. István Kozmács, PhD., FSŠ – Ústav maďarskej jazykovedy a literárnej vedy
Foto: Dr. habil. Dr. István Kozmács, PhD., FSŠ – Ústav maďarskej jazykovedy a literárnej vedy
Uverejnené: 22. mája 2024