Mnohí ani netušíme, „ako veci fungujú“
Populárna prednáška Ako veci fungujú, ktorá má už vyše desať rokov a viac verzií, odznela 8. novembra 2023 v rámci Týždňa vedy a techniky na UKF aj na pôde našej univerzity. Jej autorom je doc. RNDr. Martin Plesch, PhD., z Katedry chémie FPVaI UKF v Nitre, ktorý študentom našej školy poodhalil princípy fungovania javov a predmetov okolo nás. Prednášajúceho študentom v úvode predstavila doc. Ing. Melánia Feszterová, PhD., z Katedry chémie, ktorá podujatie zastrešovala.
Ako nám doc. Martin Plesch prezradil, s touto zaujímavou prednáškou v rôznych doplnených obmenách s úspechom chodieva už 13 rokov po základných a stredných školách, predstavil sa s ňou aj vo Vedeckej cukrárni. Je určená záujemcom bez rozdielu veku, lebo podľa autora často ani ľudia, ktorí majú perfektné vzdelanie, profesori, docenti či doktori vied, tieto veci netušia.
„Nepoužívam žiadne zložité vedecké prístupy. Ide vlastne o základné fyzikálne či chemické zákony, ktoré sa prejavujú vo fungovaní týchto javov. Keď tie zákonitosti ľuďom vysvetlím, s nadšením konštatujú, že áno, všimli sme si, videli sme, alebo vznikne taký „aha efekt“ – zaujímavé, nevedeli sme. Verím, že mnohých účastníkov moje prednášky aj podnietili bližšie sa zaujímať o prírodné vedy,“ konštatuje doc. RNDr. Martin Plesch, PhD.
Účastníci prednášky na pôde UKF sa napríklad dozvedeli, prečo musí mať vrtuľník dve vrtule, aby mohol lietať, princíp doc. Plesch aj názorne ukázal na malom hračkárskom vrtuľníku. Keby zadná stabilizačná vrtuľa nefungovala, o chvíľu by sa vrtuľník dostal do nekontrolovanej rotácie opačným smerom, ako sa točí vrchná veľká vrtuľa. Spolu s doc. Pleschom prišli účastníci prednášky aj na to, prečo možno z elektriny vyrobiť teplo, ale chlad nie, ako funguje automat na mince, oboznámili sa s princípmi fungovania jadrovej energie v jadrovej bombe a v jadrovej elektrárni, dozvedeli sa zaujímavosti o vesmírnom skafandri, prišli tiež na to, prečo nás vzduch z ventilátora chladí, aj keď vlastne fúka ten istý vzduch, v ktorého prostredí je nám teplo.
„V princípe ide vlastne o odparovanie prebytočného tepla z nášho tela, ktoré so sebou prináša ochladzovanie tela. Keďže som veľa cestoval, zažil som to veľakrát v praxi: keď napríklad idete do štátov, kde je veľmi vlhké podnebie, napríklad ako Singapur, tam vám žiadny ventilátor nepomôže. Naopak, keď ste v štátoch so suchým a horúcim podnebím, napríklad v Iráne, kde je minimálna vzdušná vlhkosť, tak tam sa klimatizácia nevyužíva. Používa sa jednoduché zariadenie, ktoré cez sieťku, ktorou preteká voda, fúka horúci vzduch a okolie pritom dokáže schladiť tak, ako by ste používali klimatizáciu. Fantasticky funkčný systém,“ priblížil doc. Plesch.
„Ďalším z javov, ktoré na prednáške vysvetľujem, je skutočnosť, že vlak brzdí ťažšie ako napríklad električka a má dlhú brzdnú dráhu. Vlak nebrzdí horšie preto, že je ťažký, ako si mnohí myslia. Ide po koľajniciach, teda pri jazde sa trie kov o kov, koľajnice sú viac-menej rovné a v jednej rovine. Električky, ktoré neraz premávajú v rôznych výškach terénu, majú elektromagnety, ktoré sa dokážu ako keby prisať na koľajnice a tým zabrzdiť, keď je to potrebné. A keď sa rozbiehajú, zas si pod kolesá podsypávajú piesok, aby sa im nešmýkalo.“
Text a foto: Ing. Jana Černáková, R – Oddelenie médií
Uverejnené: 14. novembra 2023