L3-banner-media

Týždeň vedy a techniky na Katedre pedagogiky PF

Katedra pedagogiky počas Týždňa vedy a techniky zorganizovala podujatia, ktorými obohatila viac než dvesto študentov, učiteľov materských a základných škôl.
Prvé podujatie pootvorilo študentkám programu učiteľstvo pre primárne vzdelávanie alternatívny šlabikár A ako Amálka, R ako rozprávka autorky Jany Šillerovej. Kniha má odporúčaciu doložku, pričom autorka predstavila študentkám metodiku, ako ju možno využívať pri podpore nadobúdania elementárnej gramotnosti.
Odborno-metodický seminár bol obohatený aj o hudobnú zložku, pretože básne z knihy boli zhudobnené. Študentkám ich prezentovala a zároveň vysvetlila význam hudobnej zložky pri nadobúdaní čítania autorka piesní Lenka Potoková. Úvodný vstup do nadobúdania elementárnej gramotnosti žiakov 1. ročníka ZŠ a záverečnú diskusiu k téme viedla doc. PaedDr. Dana Kollárová, PhD.
1 R ako roz  1. R ako rozprávka
Workshop Učiteľ a udržateľnosť, ktorý zorganizovala a viedla PaedDr. Simona Borisová, PhD., poskytol študentom učiteľstva pre primárne vzdelávanie priestor pre zamyslenie sa nad úlohou učiteľa, ktorý je denne pre žiaka vzorom. V úvode prostredníctvom interaktívnej aplikácie Menti účastníci uvádzali, čo pre nich znamená trvalá udržateľnosť a aké sú ich postoje k trvalo udržateľnému životu. Oboznámili sa s knihou pre mladší školský vek Co s odpadem, pričom uvádzali tipy, ktoré môžeme zaradiť do nášho života: obmedziť vytváranie odpadu, kupovať to, čo naozaj potrebujeme, kupovať kvalitu, prihliadať na životnosť materiálov, "posvietiť" si na predajcov a značky, recyklovať (aj elektroniku, nábytok, oblečenie, baterky a pod.), ale aj spoznať, kedy sme manipulovaní obchodníkmi. Vo filozofickej diskusii sa zaoberali otázkou, či by ľuďom (spoločnosti, skupinám, jednotlivcovi) malo záležať na budúcich generáciách. Následne si vyskúšali aktivity využiteľné v praxi. Závery diskusie ukázali, že učiteľ inšpiruje iných nie iba múdrosťou svojich slov, ale predovšetkým múdrymi činmi.
Workshop bol súčasťou riešenej výskumnej úlohy, ktorá je podporená APVV 18-0484 Lesná pedagogika a výchova k trvalo udržateľnému rozvoju v predprimárnej a primárnej edukácii.
2. U a udržateľnosť  2. Učiteľ a udržateľnosť 
Aj ďalší wokshop Les ako učebňa, ktorý viedla doc. PaedDr. Dana Kollárová, PhD., bol súčasťou vyššie uvedenej riešenej úlohy, podporenej APVV 18-0484. Workshop bol určený cvičným učiteľkám/učiteľom materských a základných škôl a študentkám programu predškolská a elementárna pedagogika. Katedra pedagogiky ho organizovala v spolupráci s Univerzitnou knižnicou UKF v Nitre. Aj tentokrát sa ukázala spolupráca Univerzitnej knižnice a Katedry pedagogiky PF v oblasti práce s detskou knihou či vo formách a metódach nadobúdania (pred)čitateľskej gramotnosti detí/žiakov ako efektívna a úspešná. Študentky a pani učiteľky si vyskúšali interaktívnymi technikami rolových hier a prístupom tvorivej dramatiky, ako môžeme porozumieť dieťaťu/žiakovi pri jeho vnímaní a objavovaní okolitej skutočnosti prostredníctvom literárneho textu. Okrem odbornej časti mali možnosť si na sebe vyskúšať viaceré techniky a metódy, pričom účastníci v nich vychádzali z literárneho textu, ktorého hlavným motívom boli pojmy súvisiace s poznávaním prostredia lesa.
3. Les ako učebňa  3.Les ako uč
Text: doc. PaedDr. Dana Kollárová, PhD., a PaedDr. Simona Borisová, PhD., PF – Katedra pedagogiky
Foto: Mgr. Radka Teleková, PhD.
 
Uverejnené: 18. novembra 2022

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color