Katedra matematiky na letných školách
V lete 2022 sa konalo niekoľko letných škôl zameraných na vyučovanie matematiky a výskum v teórii vyučovania matematiky. Viacerých z nich sa zúčastnili pracovníci Katedry matematiky FPVaI UKF v Nitre ako vyučujúci a študenti rôznych odborov Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Prvá z uvedených letných škôl s názvom Socio-scientific Issues in Mathematics and Science Initial Teachers Education: Join a unique intercultural experience preparing you for the future classroom! sa konala v 15. – 24. júna 2022 na Pedagogickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe. Letnej školy sa zúčastnili tri študentky: Radoslava Jánošíková, Andrea Kóňová a Rita Molnárová a dvaja študenti: Matej Hamran a Marek Moravčík z rôznych odborov FPVaI a FF: učiteľstvo matematiky, informatiky, anglického jazyka, španielskeho jazyka a doktorandi z Katedry ekológie a environmentalistiky. V rámci letnej školy pripravila a viedla doc. PaedDr. Soňa Čeretková, PhD. workshopy na témy: Príprava vyučovania s využitím inovatívnych vyučovacích metód a vyučovanie vo vonkajšom prostredí s podporou digitálnych technológií; aktivizujúce metódy vo vyučovaní zaujímavých alebo kontroverzných tém: Hmyz ako potrava pre ľudstvo; Analýza a interpretácia veľkých dátových súborov a Environmentálne témy v súčasnom vizuálnom umení. Letná škola bola realizovaná v rámci projektu Erasmus+ ENSITE, podobne ako aj letná škola s názvom Dealing with environmental issues in science education – Deeping future science and maths teachers’ learning by teaching, ktorá sa uskutočnila 31. júla – 11. augusta 2022 vo Varne, v Bulharsku. Tejto letnej školy, ktorú organizoval Inštitút matematiky a informatiky Bulharskej akadémie vied, za zúčastnilo päť študentiek študijného programu Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie, Simona Balážová, Natália Červeňanová, Simona Labudová, Simona Kavecká a Barbora Živčicová. Dvojdňový workshop o matematických prechádzkach ako nástroji rozvoja povedomia o enviromentálnych otázkach priamo v Varne pripravili doc. PaedDr. Janka Medová, PhD. a PaedDr. Veronika Bočková, PhD.
Počas dvojdňovej Letnej školy didaktiky matematiky, ktorá sa konala 6. – 7. júla 2022 na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, učitelia základných a stredných škôl riešili matematickú prechádzku prostredníctvom aplikácie MathCityMap v centre mesta. Seminár vedený Mgr. Silviou Haringovou pokračoval po vyriešení všetkých úloh v priestoroch univerzity. Účastníci sa v rámci seminára dozvedeli, ako sa prechádzka na portáli tvorí a dostali manuály pre tvorbu matematických prechádzok v systéme MathCityMap.
Workshop o skúsenostiach s prácou so študentmi a učiteľmi pri riešení otvorených matematických problémov realizovala doc. PaedDr. Janka Medová, PhD. na letnej škole Utrecht Summer School: Mathematics Education, ktorá sa konala 15. – 25. augusta 2022. Docentka Medová a PaedDr. Veronika Bočková, PhD. v rámci tejto letnej školy uskutočnili workshop o matematických prechádzkach v centre holandského Utrechtu. Realizácia letnej školy bola podporená aj projektom ICSE Academy, v ktorom riešitelia viacerých katedier Fakulty prírodných vied a informatiky spolupracujú s Freudenthalovým inštitútom Univerzity v Utrechte na návrhu a realizácii programov pre učiteľov matematiky, prírodovedných a technických predmetov s európskym rozmerom.
Docentka Medová pokračovala do Ústí nad Labem v Českej republike, kde za zúčastnila podujatia s názvom Letní školy didaktiky přírodovědných předmětů STEM, ktoré sa skladalo z niekoľkých akreditovaných programov pre učiteľov matematiky a prírodovedných predmetov. Ako lektorka spolupracovala pri realizácii programu Didaktické zásady v předmětech STEM s kolegami z Univerzity J.E. Purkyně, Ústí nad Labem a Univerzity Karlovej v Prahe. Navrhnutý program ďalšieho vzdelávania vychádza zo spoločnej knižnej publikácie 16 autorov, didaktikov akademických predmetov s názvom Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávaní: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální vychovy. Slávnostný krst knihy prebehol vo štvrtok 18. augusta 2022 za účasti dekanky Prídovedeckej fakulty UJEP a Pedagogickej fakulty UK.
V dňoch 22. – 26. augusta 2022 sa prestížnej letnej školy pre doktorandov a mladých vedeckých pracovníkov s názvom YESS (YERME Summer School) organizovanej s podporou ERME (European Society for Research in Mathematics Education) na Univerzita Johannesa Keplera v rakúskom Linci zúčastnila aj doktorandka Katedry matematiky, študentka študijného programu Teória vyučovania matematiky Mgr. Silvia Haringová. V pracovnej skupine TWG 1: Mathematics teacher expertise, practice, and professional development pod vedením Alfa Colesa z Univerzity v Bristole (Veľká Británia) prezentovala čiastkové výsledky a navrhovanú metodiku svojej dizertačnej práce na tému Spolupráca ako prostriedok profesionálneho rozvoja učiteľov matematiky.
Na základe poskytnutej spätnej väzby môžeme konštatovať, že účastníci i lektori si z letných škôl odniesli hodnotnú spätnú väzbu na svoju prácu, medzinárodné skúsenosti, mnoho nových informácií a inšpiráciu do ďalšieho štúdia a práce, ako aj nové kontakty na pracoviskách v Európe i v celom svete.
Text: PaedDr. Veronika Bočková, PhD., doc. PaedDr. Soňa Čeretková, PhD., a doc. PaedDr. Janka Medová, PhD.
Uverejnené: 8. septembra 2022