Digitálna kampaň o duševnom zdraví zaujala
Sociálna kampaň, jej východiská a ciele – čo autorov inšpirovalo?
Pandémia nezasiahla iba naše fyzické zdravie, ale najmä to psychické. Kým starší nad krízou mávli rukou, poprípade si ponadávali na našu vládu, mladšia generácia často doma potichu trpela. Neustále sa meniace karanténne opatrenia, dlhodobá sociálna izolácia či nikdy nekončiace online vyučovanie – to je len niekoľko dôvodov, prečo mladí čoraz častejšie podliehajú frustrácii či depresii. Na tento problém povrchne upozornilo niekoľko rôznych internetových portálov. Bohužiaľ, nikde sa nedalo dočítať, ako by sa mladým dalo pomôcť, a tak problém zostával v spoločnosti neriešený a prehliadaný.
Pozornosť mu však začala venovať skupina študentov z Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy na UKF v Nitre. Upozorniť na tento vážny problém sa rozhodli netradičnou, no účinnou cestou – mládež sa rozhodla osloviť cez jednu z momentálne najúspešnejších sociálnych sietí TikTok. Výhodou najrýchlejšie rastúcej platformy je jej neuveriteľný dosah videí a fakt, že nie je zahltená reklamným a inzertným obsahom. Študenti oslovili niekoľkých popredných slovenských TikTokerov, medzi ktorými nájdete mená ako Postteenager, Yuwac, BukKuk, Odveci7 či TikTok učiteľka Pinkats. Práve v spolupráci s nimi vznikla séria krátkych videí, ktoré výstižne poukazujú na konkrétne problémy.
V závere každého videa navyše ponúkajú možnosť prevencie alebo konkrétne riešenie ťažkých situácií, s ktorými sa mládež najčastejšie stretáva. Kampaň bola realizovaná v spolupráci s bezplatnou internetovou poradňou pre mladých, IPčko.sk, kam môže napísať ktokoľvek, kto potrebuje pomôcť, alebo sa niekomu zdôveriť.
Výsledky kampane
Za jeden týždeň získalo 6 videí spolu viac než 200-tisíc videní, v chatovej poradni IPčko.sk desiatky ľudí spontánne zmienili, že prišli z TikTok-u a priemerný počet kontaktov na krízovej linke sa v mesiaci apríl podarilo zvýšiť o 43,6 %. K 28. júnu 2021 mali videá niečo cez 390-tisíc videní.
Za jeden týždeň získalo 6 videí spolu viac než 200-tisíc videní, v chatovej poradni IPčko.sk desiatky ľudí spontánne zmienili, že prišli z TikTok-u a priemerný počet kontaktov na krízovej linke sa v mesiaci apríl podarilo zvýšiť o 43,6 %. K 28. júnu 2021 mali videá niečo cez 390-tisíc videní.
Bonus – filter s pridanou hodnotou
Po úspešnej kampani na TikToku študenti vytvorili ešte aj filter, ktorý radí mladým čo robiť, ak sa cítia pod tlakom. Pri tvorbe opäť spolupracovali so psychológmi z internetovej poradne IPčko.sk. Filter položí používateľovi otázku „Cítiš sa pod tlakom?“ a následne vyžrebuje jednu z 18 reálnych rád, ktoré pomáhajú pri frustrácii. Vyskúšať si ho môžete na Instagrame.
Kampaň ako víťaz na súťaži Študentský okulár kreatívnej reklamy
Kampaň svojím zámerom, prevedením a vynikajúcimi výsledkami zaujala aj porotu (viď Obrázok) na súťaži Študentský okulár kreatívnej reklamy, z ktorej si autori kampane odniesli titul víťazov. Súťaž sa konala 22. júna on-line, organizátorom bola Katedra masmediálnej komunikácie a reklamy FF UKF s podporou projektov KEGA 041UKF-4/2021 Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z a APVV-18-0257: Inkubátor multimediálnej digitálnej produkcie: recipročný transfer vedy, umenia a kreatívnych priemyslov. Garantkou projektov je doc. Mgr. Lucia Spálová, PhD.
Autori kampane: Martin Hluchý, Diana Filadelfiová, Michal Porubovič, Ondrej Dobrota, Veronika Ďurčatová, Alžbeta Goljerová, Lenka Fialová
Text: Bc. Martin Hluchý, Mgr. Veronika Szabóová
Text: Bc. Martin Hluchý, Mgr. Veronika Szabóová