Workshop na podporu čitateľskej gramotnosti
V priestoroch základnej školy s vyučovacím jazykom maďarským v Zlatých Klasoch sa 1. júla 2021 konal workshop s názvom Intervenčný program čítania s porozumením pre materinský jazyk v primárnom a v nižšom sekundárnom vzdelávaní. Workshop sa uskutočnil v rámci celouniverzitnej projektovej aktivity APVV-17-0071 Podpora čitateľskej gramotnosti v materinskom a cudzom jazyku. Zodpovednou riešiteľkou projektu je prof. PaedDr. Eva Stranovská, PhD.
Workshop viedol odborný pracovný tím maďarskej sekcie z Ústavu maďarskej jazykovedy a literárnej vedy Fakulty stredoeurópskych štúdií UKF v Nitre: Dr. habil. Mgr. Ildikó Vančo, PhD., Dr. habil. Dr. István Kozmács, Mgr. Gabriela Petres, PhD., a doktorandka Mgr. Viktória Gergelyová.
Podujatia sa zúčastnilo viacero učiteliek a učiteľov z rôznych základných škôl. Na začiatku workshopu prebiehala prezentácia výsledkov výskumu čitateľských kompetencií v materinskom jazyku u žiakov štvrtého a siedmeho ročníka s vyučovacím jazykom maďarským. Záujemcovia sa dozvedeli, aké nedostatky majú žiaci v danom veku a následne vo forme diskusie vyjadrili súhlas k daným problémom. Zúčastnení spoločne konštatovali potrebu rozvoja čitateľskej gramotnosti a záujemcom z radov pedagógov bol predstavený Intervenčný program pre rozvoj čitateľskej gramotnosti v primárnom vzdelaní.
Druhá časť workshopu bola zameraná na diskusiu o už prebiehajúcom intervenčnom programe, počas ktorého učiteľky zapojené do projektu predstavili priebeh intervenčného programu v ich triedach. Konkretizovali, ktoré úlohy boli preferované, alebo naopak pre žiakov problematické. Tým dali aj návrhy na prepracovanie učebnice intervenčného programu.
Workshopy súvisiace s intervenčným programom na podporu čitateľskej gramotnosti budú v najbližších mesiacoch pokračovať.
Text: Mgr. Viktória Gergelyová
Foto: Mgr. Patrik Schulcz
Foto: Mgr. Patrik Schulcz
Uverejnené: 25.júla 2021