Spiritualita v literatúre ako zdroj výskumu imagológie
Po anglicky písaná monografia Spiritual-Religious Literature Through the Lense of Comparative Imagology (Duchovno-náboženská literatúra v optike komparatívnej imagológie), ktorá je jedným z výstupov špičkového tímu Stredoeurópske medziliterárne vzťahy Fakulty stredoeurópskych štúdií Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, vyšla v českom vydavateľstve Masarykovej univerzity Munipress, ktoré je od konca roka 2020 zaradené do medzinárodnej databázy Scopus. Publikácia autorského kolektívu (Žofia Bárcziová, Ján Gallik, Dominika Hlavinová Tekeliová a Lenka Tkáč-Zabáková) sa zameriava na spirituálne a religiózne orientovanú literárnu tvorbu, ktorá je v areáli strednej Európy aj prostriedkom homogenizácie a kultúrnej diverzifikácie. Vychádzajúc z predmetu skúmania imagológie, ktorá študuje prostredníctvom obrazu cudzieho (heteroimage) a vlastného (autoimage) obraz „iného“ v literárnych textoch. Monografia sa zameriava na imagologický protipól – sleduje proces tvorby sebaobrazu, pretože aj obraz, ktorý si vytvárajú národy o sebe, vedie často k mylným (stereotypným) predstavám. Tie môžu viesť k pocitu národnej nadradenosti a vytváraniu negatívnych, dokonca xenofóbnych heteroimages o tých druhých. Nástroje komparatistickej imagológie sú v publikácii rozšírené o analýzu predstáv kultúrnych obrazov kresťanskej tradície, ktoré sú vnímané ako prostriedky kultúrnej a národnej (seba)identifikácie.
Žofia Bárcziová – Ján Gallik – Dominika Hlavinová Tekeliová – Lenka Tkáč-Zabáková: Spiritual-Religious Literature Through the Lense of Comparative Imagology. Brno: MUNIPRESS, 2020. 112 s. ISBN 978-80-210-9764-3.
Keďže stredoeurópsky priestor je z hľadiska religiozity spojený s kresťanstvom, ktoré zohrávalo dôležitú úlohu aj v procese formovania sebaobrazu, publikácia prostredníctvom analýzy spirituálno-religiózne orientovanej literatúry poukazuje na vplyv a význam kresťanstva v areáli strednej Európy. Ponúka pohľad, celostný súhrn informácií a poznatkov o viac ako tisícročnej kresťanskej tradícii, počnúc christianizačnou misiou solúnskych bratov na Veľkej Morave, ktorá je vnímaná aj ako kresťanská, kultúrna, národná či štátna. Monografia je členená do troch kapitol a práve osobnosti sv. Cyrila a Metoda sú predmetom skúmania prvej kapitoly s názvom Cyril and Methodius as Slovak Image (Slovenský image Cyrila a Metoda).
O autoroch katolíckej moderny, v ktorých tvorbe v 40. rokoch 20. storočia dominoval duchovný a kultúrny odkaz solúnskych bratov a kresťanská tradícia, pojednáva druhá kapitola s názvom Comparative Imagology and Catholic Literature (Komparatistická imagológia a katolícka literatúra). V súlade s novšími imagologickými prístupmi prináša interpretáciu textov sledovaného literárneho obdobia, ktoré vnímajú autostereotyp ako ustálenú predstavu skupiny o sebe. Vybrané a interpretované texty pritom vznikli v období pred a počas druhej svetovej vojny, v období prvej Slovenskej republiky, v dôsledku čoho v nich možno badať istú angažovanosť za veci verejné, v niektorých prípadoch aj príklon k zmýtizovanej predstave o vlastnom národe. Idea samostatnosti slovenského štátu bola s pompéznosťou prijímaná aj predstaviteľmi katolíckej moderny, čo dokazuje aj ich tvorba analyzovaná v tejto kapitole, ale neznamená to explicitne ich súhlas s praktikami fašistického Nemecka.
Posledná, tretia kapitola s názvom Hungarian Catholic Literature in 1920s-1930s (Maďarská katolícka literatúra v 20. – 30. rokoch 20. storočia) pojednáva o okolnostiach historického vývoja maďarskej katolíckej literatúry, pričom cez imagologickú optiku sleduje i mimoliterárne pohľady na obsiahnutú etiku a ideológiu. Detailnejšie analyzuje tvorbu L. Mécsa, ktorá poskytuje obraz myslenia úzko súvisiaceho so slovenskou a maďarskou katolíckou literatúrou z 20. rokov 20. storočia.
Publikácia prostredníctvom literárnovedných úvah s interdisciplinárnym presahom prispieva k medzikultúrnemu dialógu, a preto má ambíciu osloviť nielen literárnych vedcov, ale aj odborníkov z iných humanitných a spoločenskovedných disciplín. Je prínosná z hľadiska inovatívneho výskumu vytvárania sebaobrazu prostredníctvom imagologického vnímania spirituálno-religióznej literatúry vychádzajúc z premisy tisícročného vplyvu kresťanstva na národy a kultúry v stredoeurópskom kontexte. Vzhľadom na to, že je písaná v anglickom jazyku, nadobúda nadnárodný charakter a môže zaujať odborníkov z oblasti literárnej vedy aj z iných krajín.
Monografia je dostupná na webe vydavateľstva Munipress.
Text: PhDr. Monika Adamická, Ústav stredoeurópskych jazykov a kultúr FSŠ – interná doktorandka
Uverejnené: 23. marca 2021