Koľko matematiky je v žonglovaní loptičiek?
Na túto otázku sa pokúšalo odpovedať 32 tímov, viac ako 120 žiakov z gymnázií v piatich mestách Slovenska vo štvrtok 4. februára 2021. Katedra matematiky FPV v spolupráci s Freudenthalovým inštitútom pre vyučovanie matematiky a prírodovedných predmetov pri Univerzite v Utrechte (Holandsko) usporiadala tradičnú súťaž Matematický B-deň.
Súťaž sa koná každoročne od roku 2011 a impulz pre jej uskutočňovanie vznikol počas riešenia projektu 7RP PRIMAS (2010 – 2013). Súťaž je jedinečná vo viacerých aspektoch overovania matematických kompetencií 15- až 19-ročných žiakov. Žiaci pracujú v troj- až štvorčlenných tímoch. Každý tím odovzdá ako riešenie jednu správu, súvislý text s atribútmi vedeckého článku o matematickom modeli daného kontextu. Žiaci pracujú sedem hodín. Zadanie nie je typickým matematickým testom, ale zbierkou gradovaných úloh, ktoré vedú k tvorbe viacerých možných matematických modelov a väčšina úloh predstavuje otvorené matematické problémy, vhodné na matematické skúmanie a originálne uchopenie riešenia a dokonca, riešenie niektorých zadaných úloh je možné i vynechať.
Metodika hodnotenia riešení otvorených matematických problémov bola spracovaná v rámci dizertačnej práce, ktorá bola na Katedre matematiky úspešne obhájená v júni 2020 a ktorá priniesla originálne výsledky v teórii vyučovania matematiky, akceptované i indexovanými periodikami.
Zadanie ostatného matematického B-dňa začína povinným pozretím si TEDx prednášky, videa, na ktorom vedec, teoretický fyzik Alexander Leymann, žongluje s loptičkami a vysvetľuje matematické zákonitosti žonglovania.
A reakcie žiakov po sedemhodinovej online tímovej práci na netradičnom matematickom skúmaní? Negatívne neprišli a za všetky pozitívne vyberáme: „Pobavilo aj obohatilo, pecka to bola. Ďalší rok ideme znova.“ Môže si učiteľ matematiky (nielen v súčasnej situácii) želať viac?
Viac informácií:
Text a foto v perexe: doc. PaedDr. Soňa Čeretková, PhD., FPV – Katedra matematiky