Predstavili metodickú príručku Legere
Ústav maďarskej jazykovedy a literárnej vedy Fakulty stredoeurópskych štúdií UKF v Nitre organizoval 1. decembra 2020 online prezentáciu knižnej publikácie Legere – módszertani kézikönyv a modern irodalomtanításhoz (Legere – metodická príručka k modernej výučbe literatúry). Autorky – Gabriella Petres Csizmadia a Anikó N. Tóth – ako odborné asistentky vyučujú metodiku vyučovania maďarskej literatúry v Ústave maďarskej jazykovedy a literárnej vedy, kde sa kladie dôraz na prepojenie teórie a praxe. Zamestnanci sa usilujú udržiavať nepretržitý profesionálny vzťah s učiteľmi základných a stredných škôl. Dôkazom toho sú rôzne predmetové súťaže, ktoré sa organizujú na pôde fakulty.
Ústav zatiaľ realizoval 10 ročníkov Literárnej súťaže Legere, ktorá má veľmi dobrý ohlas v kruhu pedagógov, lebo sa počas súťaže môžu zúčastňovať metodických kurzov bezplatne. Práve na týchto odborných stretnutiach učitelia formulovali potrebu vydania metodickej príručky, ktorá by významne prispela k inovácii výučby maďarskej literatúry.
Nová publikácia umožňuje teoreticky a prakticky sprístupniť vyučujúcim čitateľské stratégie, pomocou ktorých môžu skvalitniť čítanie svojich žiakov, dôsledne využívať konštruktivistický prístup k vyučovaniu, ktorý podporuje kvalitu a trvácnosť osvojených poznatkov, spôsobilostí, zručností, prispieva k vytváraniu „čítajúcej kultúry“ žiakov.
V rámci komunikačno-zážitkového modelu vyučovania maďarskej literatúry v súčasnosti sa kladie dôraz na rozvíjanie komunikačných schopností žiakov, prácu s umeleckým textom pomocou interpretačno-hodnotiacich spôsobov, pri čom sa kladie veľký akcent na prácu s informáciami, vlastnú tvorbu jazykových prejavov, schopnosť argumentovať a pod. Vychádzajúc z týchto skúseností metodická príručka bola zostavená z troch hlavných kapitol. Témou prvej časti sú inovatívne metódy vyučovania literatúry. Keďže najdôležitejšou súčasťou rozvoja čítania s porozumením je tvorba úloh a pracovných listov, príručka poskytuje aj smernicu, metodické pokyny k tejto odbornej činnosti. Druhá kapitola obsahuje testy desiatich ročníkov literárnej súťaže Legere, ktoré sa môžu stať príkladom, východiskom, námetom vlastnej tvorby úloh a testov pre učiteľov, ako aj poslucháčov univerzity, čiže pre budúcich učiteľov. Tretia časť príručky obsahuje riešenia úloh. Príručka tak umožňuje kvalitnú metodickú prípravu učiteľov maďarského jazyka a literatúry.
Text: Mgr. Anikó Tóth, PhD., FSŠ – Ústav maďarskej jazykovedy a literárnej vedy
Uverejnené: 7. 12. 2020