Literárna súťaž Legere trochu inak
Ústav maďarskej jazykovedy a literárnej vedy Fakulty stredoeurópskych štúdií UKF v Nitre organizoval desiaty ročník literárnej súťaže Legere celoštátneho charakteru, ktorá bola určená pre žiakov gymnázií a stredných odborných škôl s vyučovacím jazykom maďarským. Podľa obsahového zamerania je Legere vedomostná súťaž organizovaná formou predmetových olympiád, podľa súťažiacich osôb je súťažou družstiev. Poslaním súťaže je povzbudiť čitateľskú aktivitu mladej generácie, vytvárať pre žiakov, pedagogických zamestnancov a školy konkurenčné prostredie na vzájomné porovnávanie schopností, zručností, vedomostí a kvality výchovno-vzdelávacieho procesu.
Kvôli mimoriadnej situácii spôsobenej koronavírusom sa organizátori rozhodli usporiadať jubilejný ročník Legere online spôsobom. Forma prezenčnej súťaže sa zmenila na korešpondenčnú. Záujem o súťaž bol veľký aj napriek zmenám. Do literárnej súťaže sa zapojilo 24 družstiev od Bratislavy po Kráľovský Chlmec. Témou súťaže bolo životné dielo dvoch spisovateľov, Sándora Máraiho a Lőrinca Szabóa. Súťažiaci prečítali vybrané diela autorov a preštudovali prednášky vysokoškolských učiteľov (Zoltán a Csehyho a Csilly Nagy). Okrem vyplnení dvoch náročných testov vyhotovili aj minivideá.
Na virtuálnych stretnutiach 5. októbra, 4. novembra a 1. decembra 2020 sa uskutočnili webináre, na ktorých študenti a ich pripravujúci učitelia mali možnosť vyskúšať metódy dištančného vyučovania literatúry. Na treťom stretnutí sa uskutočnila prezentácia novej metodickej príručky k modernej výučbe literatúry od autoriek a zároveň hlavných organizátoriek súťaže Gabrielly Petres Csizmadia a Anikó N. Tóth. Publikácia obsahuje testy jednotlivých ročníkov Legere. Sprievodným programom bola beseda so spisovateľmi (s Józsefom Gazdagom, Jitkou Rožňovou, Dávidom Mellárom) a autorské čítanie, ktoré sa uskutočnilo formou videokonferencie.
Organizovaním a realizovaním literárnej súťaže Legere sa splnili nasledovné ciele: ožili čitateľské aktivity mladej generácie, zvýšila sa úroveň literárnej gramotnosti stredoškolákov, účastníci sa oboznámili s rôznymi čitateľskými stratégiami na základe vybraných literárnych diel, zvýšila sa ich schopnosť interpretovať umelecký text na základe smerodajných otázok. Súťaž prispela k efektívnej príprave na maturitné skúšky, rozvíjaniu kreativity, komunikačných a kooperačných schopností študentov.
Text: Mgr. Anikó Tóth, PhD., FSŠ – Ústav maďarskej jazykovedy a literárnej vedy
Uverejnené: 7. 12. 2020