Nová agenda vo vzdelávaní sestier
Na sklonku 20. storočia sa európski ministri školstva v Bologni dohodli na výstavbe európskeho vysokoškolského priestoru. Dojednali prispôsobenie vysokoškolského vzdelávania výskumu v Európe, pokroku vo vedeckých poznatkoch a meniacim sa potrebám spoločnosti. Implementácia bolonskej dohody mala významný vplyv aj na vzdelávanie sestier a pôrodných asistentiek. Deklarácia do súčasnej doby podnecuje reformy a rozmanité procesy s cieľom harmonizovať profesionálnu prípravu v odbore ošetrovateľstvo. Touto oblasťou sa zaoberá aj medzinárodný projekt University of Turku „New Agenda for Nurse Educator Education in Europe, 2020 – 2023 Erasmus+“. Spolupracujúcimi inštitúciami sú aj Universita of Eastern Finland, Humboldt University of Berlin, The University of Edinburgh, University of Malta, Universitat Internacional de Catalunya a Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre. Naša univerzita je v projekte zastúpená členkami Katedry ošetrovateľstva FSVaZ UKF v Nitre – doc. PhDr. Andreou Solgajovou, PhD., PhDr. Danou Zrubcovou, PhD., a PhDr. Ľuboslavou Pavelovou, PhD.
Zámerom projektu je identifikovať kompetencie pedagógov a roly vo vzdelávaní sestier na národnej a európskej úrovni, a tak rozvinúť vzdelávanie v ošetrovateľstve. Kompetencie definované ako výstupy učenia budú navrhnuté na implementáciu do učebných osnov v európskom priestore. Projektovou participáciou Katedra ošetrovateľstva FSVaZ UKF získala finančné prostriedky pre rozvoj vzdelávania študentov. Projekt deklaruje medzinárodnú, medzikultúrnu spoluprácu klinického učenia a vzdelávania učiteľov v ošetrovateľstve.
Text: PhDr. Dana Zrubcová, PhD., doc. PhDr. Andrea Solgajová, PhD., PhDr. Ľuboslava Pavelová, PhD., FSVaZ – Katedra ošetrovateľstva
Foto: archív katedry
Uverejnené: 13. 11. 2020