Hovorili o plánovaní vyváženého rozvoja kariéry
Pojem kariéra pochádza z latinského slova „cesta“. Veľakrát sa s ním spájajú negatívne emócie a predstava človeka, ktorý chce za každú cenu dosiahnuť úspechy vo svojom profesionálnom živote na úkor svojho voľného času, založenia si rodiny. Súčasný trend v oblasti budovania kariéry je postavený na čo najlepšom zladení súkromného a profesionálneho života. Oblasti vyváženého budovania kariéry, hlavne vo výskume sa venuje zvýšená pozornosť tak v rámci EÚ, ako aj na celoslovenskej úrovni.
Možnosti zdravého a vyváženého kariérneho rastu sa stali hlavnou témou workshopu Môj individuálny plán rozvoja – kariérny rast doktorandov a výskumných pracovníkov, ktorý 28. januára 2020 pre doktorandov našej univerzity zorganizovalo Študentské centrum – Job kontakt UKF v spolupráci so SAIA, n. o.
Workshop bol zložený z dvoch častí. Prvá z nich bola venovaná informovaniu PhD. študentov o možnostiach využitia štyroch rámcov, ktoré usmerňujú a povzbudzujú doktorandov a mladých vedeckých pracovníkov ich v kariérnom raste. Patria sem:
REFLEX – (Responsive and Flexible career development framework for researchers)
Tento rámec rozvoja kariéry je založený na priamej účasti výskumných pracovníkov, ich zamestnávateľov, personálnych oddelení, servisných centier EURAXESS a ďalších príslušných aktérov. Nástroj pozýva doktorandov, aby si v rámci svojho kariérneho rastu zodpovedali na nasledovné otázky: „Prečo?“ (hodnoty, postoje, vnútorné potreby, identita a životný štýl); „Ako?“ (kariérne kompetencie: zručnosti, odborné znalosti, schopnosti; tiché a explicitné znalosti); „Koho?“ (vytváranie sietí, vzťahy, ako nájsť tých správnych ľudí), ale aj „Čo?“ (príležitosti, hrozby a požiadavky), „Kde?“ (vstup, školenie a postup) a „Kedy?“ (načasovanie výberu a činností).
VITAE – (Realising the potential of researchers – Researcher Development Framework) je rámec, ktorý zahŕňa až 62 zručností a kompetencií rozdelených do 4 oblastí:
- vedomosti a intelektuálne schopnosti
- osobná efektívnosť
- organizácia a riadenie výskumu
- zapojenie sa a dopad
Pomocou tohto rámca si PhD. študenti môžu položiť otázky, ktoré z kompetencií a zručností už ovládajú a ktoré zo zručností si potrebujú doplniť pre svoj ďalší kariérny rast.
DOCPRO (The professional profile of PhD-holders) je rámec, ktorý rozdeľuje 24 rôznych kompetencií PhD. študenta do 4 oblastí, podobne ako VITAE, avšak podľa iného kľúča.
Kompetencie sú zoradené nasledovne:
- hlavné kompetencie (napr. expertíza, evaluácia…)
- personálne a interpersonálne kvality (napr. zanietenosť, schopnosť empaticky načúvať…)
- manažment aktivít a vytváranie hodnôt (schopnosť prijímať rozhodnutia, získavanie financií na vedecké projekty…)
- stratégia a líderstvo.
Tento rámec pomôže PhD. študentom pomenovať si vlastné zručnosti (napr. v životopise alebo motivačnom liste) v jazyku, ktorému bude rozumieť aj prípadný budúci zamestnávateľ, napr. v oblasti priemyslu, u ktorého sa bude uchádzať o pozíciu/zamestnanie.
My IDP (My Individual development plan) – tento nástroj ponúka niekoľko cvičení, v ktorých si doktorandi určia svoje zručnosti, záujmy a hodnoty a na základe percentuálnych výsledkov z týchto údajov im nástroj ponúkne kariérne cesty, na ktoré sa najviac hodia.
V závere prvej časti workshopu bola PhD. študentom odprezentovaná databáza JOBS and FUNDING (súčasť európskeho portálu EURAXESS), ktorá ponúka zaujímavé pracovné miesta/pozície vo vede a výskume v rámci 40 krajín.
Druhá časť workshopu bola venovaná zahraničným štipendijným pobytom a ich prínosu pre kariérny rozvoj doktorandov a mladých vedeckých pracovníkov. Bola prezentovaná Databáza štipendií a grantov SAIA, n. o., ktorá v súčasnosti ponúka 132 štipendijných možností pre doktorandov slovenských vysokých škôl. Okrem tejto databázy boli prezentované aj zahraničné mobility, ktoré administruje priamo SAIA, n. o. Ide o štipendijné programy:
PhD. študentov téma oslovila, čoho dôkazom bola živá diskusia a množstvo otázok. Podelili sa aj o svoje osobné skúsenosti so zahraničnou mobilitou. V záverečnej časti stretnutia sa doktorandi dozvedeli aj niekoľko tipov, ako napísať dobrú žiadosť o štipendium na štúdium do zahraničia.
Text: Mgr. Ľubica Lachká – manžérka ŠC – Job kontakt UKF, Mgr. Beata Košťálová – koordinátorka SAIA, n. o.
Foto: Mgr. Ľubica Lachká