Akceptáciou inakosti k ľudskejšiemu svetu
Dvadsiatyprvý marec sa vo viac ako 65 krajinách sveta oslavuje ako Svetový deň Downovho syndrómu. Nejde o náhodne vybraný dátum. Je symbolom zhluku troch chromozómov na 21. chromozómovom páre, ktoré spôsobujú Downov syndróm. Organizácia World Down Syndrome Day organizuje na počesť tohto dňa každoročnú udalosť s názvom Lots of socks (u nás známa ako Ponožková výzva). A práve túto myšlienku podporili na Pedagogickej fakulte UKF projektom s názvom Ponožková burza inakosti.
Za nápadom stoja študentky „špecky“
Ako nám prezradila špeciálna pedagogička Svetlana Síthová, myšlienka zorganizovať takúto akciu sa zrodila v rámci predmetu pedagogika ľudí s mentálnym postihnutím. „V osnovách výuky predmetu je zakotvené terminologické vymedzenie inkluzívneho prístupu k ľuďom s mentálnym postihnutím,“ vysvetlila. „Študentom ponúkame spôsob uchopenia definície nielen po kognitívnej stránke, ale aj v premostení odborných pojmov do ich života. Z daného dôvodu študentky vytvárajú v priebehu semestra projekty s cieľom osvety o inklúzii ľudí s mentálnym postihnutím. Nečakane už prvý prezentovaný projekt na seminári vyvolal u študentiek nadšenie a spoločne sa rozhodli zhmotniť ho do reálnej podoby. Progresívne mysliace a prohumánne cítiace vedenie Pedagogickej fakulty a vedenie katedry pedagogiky ponožkovú burzu podporili. Spoločnou pozitívnou konšteláciou premena nesmelého úvodného projektu študentky Lívie nabrala reálne kontúry. Projekt sa stal skutočnosťou vďaka skvelým študentkám, druháčkam zo študijného programu špeciálna pedagogika a pedagogika osôb s poruchami učenia, ktoré do akcie vložili energiu, zanietenie, čas a srdcia.“
Ako nám prezradila špeciálna pedagogička Svetlana Síthová, myšlienka zorganizovať takúto akciu sa zrodila v rámci predmetu pedagogika ľudí s mentálnym postihnutím. „V osnovách výuky predmetu je zakotvené terminologické vymedzenie inkluzívneho prístupu k ľuďom s mentálnym postihnutím,“ vysvetlila. „Študentom ponúkame spôsob uchopenia definície nielen po kognitívnej stránke, ale aj v premostení odborných pojmov do ich života. Z daného dôvodu študentky vytvárajú v priebehu semestra projekty s cieľom osvety o inklúzii ľudí s mentálnym postihnutím. Nečakane už prvý prezentovaný projekt na seminári vyvolal u študentiek nadšenie a spoločne sa rozhodli zhmotniť ho do reálnej podoby. Progresívne mysliace a prohumánne cítiace vedenie Pedagogickej fakulty a vedenie katedry pedagogiky ponožkovú burzu podporili. Spoločnou pozitívnou konšteláciou premena nesmelého úvodného projektu študentky Lívie nabrala reálne kontúry. Projekt sa stal skutočnosťou vďaka skvelým študentkám, druháčkam zo študijného programu špeciálna pedagogika a pedagogika osôb s poruchami učenia, ktoré do akcie vložili energiu, zanietenie, čas a srdcia.“
Ponožková výzva sa koná každoročne 21. marca už niekoľko rokov a ide v nej o to, že si v tento deň ľudia obliekajú dve rozdielne ponožky ako znak ľudskej jedinečnosti. „Táto výzva má prejaviť solidaritu a podporiť ľudí s Downovým syndrómom a šíriť tak povedomie, že práve ľudská individualita robí tento svet krásnym, pestrejším a zaujímavejším,“ povedala nám podpredsedníčka Spoločnosti Downovho syndrómu na Slovensku Ing. Ingrid Ráczová. „Študenti Pedagogickej fakulty podľa mňa „povýšili“ túto výzvu na vyššiu úroveň a verím, že práve Burza oslovila ešte viac ľudí a ponúkla možnosť aktívnejšie sa zapojiť do podpory ľudí s Downovým syndrómom.“
Dokonalý pár inakosti
Na Ponožkovú burzu inakosti si mohli študenti, zamestnanci či návštevníci doniesť nový pár ponožiek a jednu z ponožiek vymeniť za inú. Podľa slov Svetlany Síthovej touto výmenou tak vznikol ponožkový pár, kde ľavá a pravá ponožka boli iné, ale spolu tvorili dokonalý pár inakosti. Sprievodným programom bola výstava fotografií detí s Downovým syndrómom či fotokútik s hashtagovým odkazom podpory Svetového dňa Downovho syndrómu do celého sveta. „Pozvanie prijali aj kamaráti s jedným chromozómom navyše a s nevyčerpateľným množstvom úsmevov,“ informovala nás Svetlana Síthová. „Popoludní sa študentky premiestnili pred Divadlo Andreja Bagara, do okolia nákupných centier a do mestského parku Sihoť, kde ponožkové páry inakosti za symbolickú sumu ponúkali Nitranom a Nitriankam. Celý výťažok poputuje Spoločnosti Downovho syndrómu na Slovensku.“
Na Ponožkovú burzu inakosti si mohli študenti, zamestnanci či návštevníci doniesť nový pár ponožiek a jednu z ponožiek vymeniť za inú. Podľa slov Svetlany Síthovej touto výmenou tak vznikol ponožkový pár, kde ľavá a pravá ponožka boli iné, ale spolu tvorili dokonalý pár inakosti. Sprievodným programom bola výstava fotografií detí s Downovým syndrómom či fotokútik s hashtagovým odkazom podpory Svetového dňa Downovho syndrómu do celého sveta. „Pozvanie prijali aj kamaráti s jedným chromozómom navyše a s nevyčerpateľným množstvom úsmevov,“ informovala nás Svetlana Síthová. „Popoludní sa študentky premiestnili pred Divadlo Andreja Bagara, do okolia nákupných centier a do mestského parku Sihoť, kde ponožkové páry inakosti za symbolickú sumu ponúkali Nitranom a Nitriankam. Celý výťažok poputuje Spoločnosti Downovho syndrómu na Slovensku.“
Vítajú a vážia si každú aktivitu
Špeciálni pedagógovia budú podľa druháčky Lívie Halečkovej v budúcnosti veľmi žiadaní, preto v štúdiu „špecky“, ako špeciálnu pedagogiku medzi sebou nazývajú, vidí veľkú perspektívu. Zmysel takejto aktivity vidí v osvete a v tom, že sa ľudia neboja byť iní tým, že si každú ponožku oblečú inú. „Takúto akciu robíme na univerzite prvýkrát a budeme radi, ak sa z toho stane tradícia,“ hovorí. Celkovo je podľa nej na škole veľký záujem o takúto dobročinnú akciu, s ktorou im pomohli a darovali im na ňu ponožky viaceré známe firmy.
Špeciálni pedagógovia budú podľa druháčky Lívie Halečkovej v budúcnosti veľmi žiadaní, preto v štúdiu „špecky“, ako špeciálnu pedagogiku medzi sebou nazývajú, vidí veľkú perspektívu. Zmysel takejto aktivity vidí v osvete a v tom, že sa ľudia neboja byť iní tým, že si každú ponožku oblečú inú. „Takúto akciu robíme na univerzite prvýkrát a budeme radi, ak sa z toho stane tradícia,“ hovorí. Celkovo je podľa nej na škole veľký záujem o takúto dobročinnú akciu, s ktorou im pomohli a darovali im na ňu ponožky viaceré známe firmy.
Nie je to však úplne prvá univerzitná aktivita v spolupráci so Spoločnosťou Downovho syndrómu. Minulý rok sa v priestoroch UKF realizovala výstava Sme ako Vy, tiež pri príležitosti Svetového dňa Downovho syndrómu. „My vítame každú spoluprácu a veľmi si vážime každú aktivitu, ktorá vedie k šíreniu povedomia o Downovom syndróme,“ povedala Ingrid Ráczová. „Rovnako tak sme nápomocní študentom pri vypracovávaní ich záverečných prác na témy, ktoré sa týkajú DS. Verím, že aj v budúcnosti sa môžeme tešiť na spoločné akcie UKF a SDS.“
Vzájomne sa učia
To, že dieťa má telesné alebo mentálne postihnutie, podľa Mariany Vidovej, študentky druhého ročníka špeciálnej pedagogiky zameranej na poruchy učenia, ešte neznamená, že nemá perspektívu do budúcna. „Tým, že nemám žiadne postihnutie, im môžem viac pomôcť,“ vysvetľuje, prečo išla študovať tento odbor. „Môžem im dať zo seba niečo, čoho mne bolo dané viac a oni ma naučia to „ich viac“, či už je to radosť zo života alebo ten klasický úsmev, ktorý my mávame častokrát ako pretvárku.“ Nie je ešte úplne presvedčená, či chce učiť na bežnej základnej alebo špeciálnej škole, ale určite je za inklúziu. „Je to úžasná vec spojiť tieto dve veci – obyčajné, tak nepekne povedané zdravé, deti s tými detičkami, ktoré majú mentálne či telesné postihnutie. Myslím si, že táto cesta je dlhá, ale má určite potenciál,“ uzatvára.
To, že dieťa má telesné alebo mentálne postihnutie, podľa Mariany Vidovej, študentky druhého ročníka špeciálnej pedagogiky zameranej na poruchy učenia, ešte neznamená, že nemá perspektívu do budúcna. „Tým, že nemám žiadne postihnutie, im môžem viac pomôcť,“ vysvetľuje, prečo išla študovať tento odbor. „Môžem im dať zo seba niečo, čoho mne bolo dané viac a oni ma naučia to „ich viac“, či už je to radosť zo života alebo ten klasický úsmev, ktorý my mávame častokrát ako pretvárku.“ Nie je ešte úplne presvedčená, či chce učiť na bežnej základnej alebo špeciálnej škole, ale určite je za inklúziu. „Je to úžasná vec spojiť tieto dve veci – obyčajné, tak nepekne povedané zdravé, deti s tými detičkami, ktoré majú mentálne či telesné postihnutie. Myslím si, že táto cesta je dlhá, ale má určite potenciál,“ uzatvára.
Byť iný znamená byť výnimočný
Význam aktivít, akými sú Ponožková výzva alebo Ponožková burza inakosti vidí Svetlana Síthová jednoznačne v osvete. „V súčasnosti, snáď viac ako kedykoľvek inokedy, je potrebné nahlas a úprimne hovoriť o inakosti v pozitívnom význame,“ skonštatovala. „Je potrebné hovoriť o tom, že byť iný znamená byť výnimočný. Hovoriť o tom, že niekto má alergiu, niekto chrípku, niekto autizmus, niekto ADHD, niekto blond vlasy, niekto kŕčové žily, niekto tmavú pleť, niekto dyslexiu, niekto väčší nos, niekto Downov syndróm... Ale žiaden z prívlastkov nehovorí o tom, akým je kto človekom. Áno, jedným dňom vnímanie ľudí nezmeníme. Každá takáto kampaň však môže pomôcť otvoriť svet viac k tolerancii a akceptácii inakosti. S každým takýmto dňom svet o trochu viac vníma pestrosť ako prirodzenú a potrebnú súčasť ľudí. Každým takýmto dňom sa svet stáva ľudskejším.“
Význam aktivít, akými sú Ponožková výzva alebo Ponožková burza inakosti vidí Svetlana Síthová jednoznačne v osvete. „V súčasnosti, snáď viac ako kedykoľvek inokedy, je potrebné nahlas a úprimne hovoriť o inakosti v pozitívnom význame,“ skonštatovala. „Je potrebné hovoriť o tom, že byť iný znamená byť výnimočný. Hovoriť o tom, že niekto má alergiu, niekto chrípku, niekto autizmus, niekto ADHD, niekto blond vlasy, niekto kŕčové žily, niekto tmavú pleť, niekto dyslexiu, niekto väčší nos, niekto Downov syndróm... Ale žiaden z prívlastkov nehovorí o tom, akým je kto človekom. Áno, jedným dňom vnímanie ľudí nezmeníme. Každá takáto kampaň však môže pomôcť otvoriť svet viac k tolerancii a akceptácii inakosti. S každým takýmto dňom svet o trochu viac vníma pestrosť ako prirodzenú a potrebnú súčasť ľudí. Každým takýmto dňom sa svet stáva ľudskejším.“
Text a foto: Mgr. Jana Krajčovičová, R – Oddelenie médií