Spolu s deťmi hľadali kľúč ku knihám a čítaniu
Do 20. ročníka Týždňa slovenských knižníc (TSK) s mottom Knižnice pre všetkých sa aktívne zapojila aj Univerzitná knižnica (UK) UKF v Nitre. Jej pracovníci v spolupráci s katedrami UKF, hosťami a ďalšími partnermi od 4. do 9. marca 2019 pripravili rad zaujímavých akcií. Celoslovenské podujatie otvorila celotýždňová aktivita Kniha ako dar, v rámci ktorej si záujemcovia mohli v Univerzitnej knižnici, ale aj v ďalších priestoroch UKF, vybrať z voľne dostupných kníh, alebo knihy sami darovať. Podujatie TSK pokračovalo workshopom pre študentov o metodike citovania v semestrálnych a záverečných prácach, besedou s Johnym Peťkom na tému Démon chľast aj interaktívnym čítaním pre žiakov základných škôl s názvom Kľúč k porozumeniu textu. Bodkou za TSK v Univerzitnej knižnici bola vernisáž malieb na papier, ktoré sú výsledkom výtvarnej dielne Vodná maľba – maľba vodou žiakov SZUŠ Tralaškola.
Výzva k hre s Hevierovým textom
Jednou zo spomínaných aktivít bolo štvrtkové interaktívne čítanie s dôrazom na porozumenie textu, určené pre žiakov mladšieho školského veku, ktoré v spolupráci s Univerzitnou knižnicou pripravila Katedra pedagogiky PF UKF. Zúčastnili sa ho tretiaci ZŠ Fatranská v Janíkovciach v sprievode svojej pani učiteľky a riaditeľa školy Mgr. Pavla Haláka. Prítomní boli aj budúci učitelia – študenti odboru pedagogika a vychovávateľstvo PF UKF, ktorí majú na magisterskom štúdiu predmet výchova detského čitateľa, a poslucháči odboru učiteľstvo pre primárne vzdelávanie, ktorí sa tejto téme venujú aj v rámci predmetu teória a metodika rozvoja elementárnej gramotnosti.
Ako nám povedala doc. PaedDr. Dana Kollárová, PhD., z Katedry pedagogiky PF UKF, žiaci a riaditeľ školy, s ktorým sa venujú tvorivému čítaniu, si vyžiadali moderný typ rozprávky, takže pre nich pripravila text Daniela Heviera Deravá ponožka.
Jednou zo spomínaných aktivít bolo štvrtkové interaktívne čítanie s dôrazom na porozumenie textu, určené pre žiakov mladšieho školského veku, ktoré v spolupráci s Univerzitnou knižnicou pripravila Katedra pedagogiky PF UKF. Zúčastnili sa ho tretiaci ZŠ Fatranská v Janíkovciach v sprievode svojej pani učiteľky a riaditeľa školy Mgr. Pavla Haláka. Prítomní boli aj budúci učitelia – študenti odboru pedagogika a vychovávateľstvo PF UKF, ktorí majú na magisterskom štúdiu predmet výchova detského čitateľa, a poslucháči odboru učiteľstvo pre primárne vzdelávanie, ktorí sa tejto téme venujú aj v rámci predmetu teória a metodika rozvoja elementárnej gramotnosti.
Ako nám povedala doc. PaedDr. Dana Kollárová, PhD., z Katedry pedagogiky PF UKF, žiaci a riaditeľ školy, s ktorým sa venujú tvorivému čítaniu, si vyžiadali moderný typ rozprávky, takže pre nich pripravila text Daniela Heviera Deravá ponožka.
„Ide o interaktívne čítanie zamerané na čítanie a počúvanie s porozumením. Najprv sme žiakov prostredníctvom rôznych hier zoznámili s pre nich neznámymi slovíčkami, pojmami a ich súvislosťami, ktoré by nemuseli v rozprávke správne pochopiť. Je to dôležité preto, aby sme sa už pri následnom čítaní nezastavovali a deti mohli byť pozorné a sústredené,“ vysvetľuje doc. Kollárová.
Po hrách a prečítaní Hevierovho textu deťom adresovala otázky – smerovali k štyrom úrovniam, ktoré sa vyžadujú aj pri testovaní žiakov na 1. stupni ZŠ ohľadom čítania s porozumením. „Žiaľ, výskumy potvrdzujú, že v škole sa žiakom väčšinou kladú otázky smerujúce hlavne k prvým dvom úrovniam – na vyhľadanie informácií alebo zapamätanie z textu, prípadne vyvodenie z časti textu. Zabúda sa však na tretiu a štvrtú úroveň, ktorá je najmä o interpretácii textu – ako mu žiak porozumel, ako ho dešifruje, ako vie súvislosti z textu preniesť do života, ako si vie vytvoriť nadhľad nad textom, prípadne z neho vyvodiť isté závery,“ zdôraznila pedagogička, ktorá má bohaté skúsenosti aj z umelecko-pedagogickej praxe, keďže v minulosti učila v materskej i základnej škole, základnej umeleckej škole a režijne pripravila niekoľko inscenácií pre deti a mládež.
Do školy i knižnice za zážitkami
Lektorka podujatia je presvedčená o tom, že už prváčikov treba viesť k tomu, aby čítanie s porozumením bolo funkčné. „Dovolím si tvrdiť, že práve naša katedra pedagogiky robí pozitívne kroky v tejto oblasti. Nielen v primárnom, ale už aj v predškolskom vzdelávaní treba deťom knihy približovať zaujímavým spôsobom. Nestačí povedať – táto knižka je pekná, vezmi si ju a prečítaj. Dieťa nevie, prečo je pekná,“ pokračuje doc. Kollárová.
Lektorka podujatia je presvedčená o tom, že už prváčikov treba viesť k tomu, aby čítanie s porozumením bolo funkčné. „Dovolím si tvrdiť, že práve naša katedra pedagogiky robí pozitívne kroky v tejto oblasti. Nielen v primárnom, ale už aj v predškolskom vzdelávaní treba deťom knihy približovať zaujímavým spôsobom. Nestačí povedať – táto knižka je pekná, vezmi si ju a prečítaj. Dieťa nevie, prečo je pekná,“ pokračuje doc. Kollárová.
„Učiteľ v materskej či základnej škole by ju mal deťom pútavo predstaviť, cez hru so slovom odhaliť tajomstvá, poukázať na to, že dieťa sa istým spôsobom môže porovnať, prípadne stotožniť s hlavným hrdinom a s tým, čo prežíva. My učitelia a budúci učitelia musíme deťom cez aktivizujúce metódy ukázať cestu ku knihe, presvedčiť ich, že má význam knihu otvoriť, čítať, ale sa k nej aj vrátiť. A v konečnom dôsledku cez takéto zážitkové čítanie a návrat ku knihe im ukázať cestu do knižnice. Tá im umožní stretnutie nielen s literárnym hrdinom, ale dokáže im pomôcť objaviť aj veci a javy nepoznané.“
V tomto duchu učitelia Katedry pedagogiky UKF vedú svojich študentov – budúcich pedagógov. Z oblasti výchovy detského čitateľa im však chýba metodika práce s detským časopisom, v ktorej doc. Kollárová vidí veľký potenciál, keďže v súčasnosti sa kladie veľký dôraz na mediálnu výchovu detí.
Vôňa knihy a dotyk s textom
To, že sa Univerzitná knižnica UKF zapojila do Týždňa slovenských knižníc, vníma pedagogička ako veľké pozitívum. Oceňuje, že vedenie i pracovníci knižnice v tejto oblasti intenzívne spolupracujú s katedrou pedagogiky a každoročne sa snažia robiť akcie nielen pre študentov či zamestnancov, ale aj pre deti. Dôkazom je i to, že UK s Katedrou pedagogiky UKF konzultuje a nakupuje aj knihy pre najmladších čitateľov.
To, že sa Univerzitná knižnica UKF zapojila do Týždňa slovenských knižníc, vníma pedagogička ako veľké pozitívum. Oceňuje, že vedenie i pracovníci knižnice v tejto oblasti intenzívne spolupracujú s katedrou pedagogiky a každoročne sa snažia robiť akcie nielen pre študentov či zamestnancov, ale aj pre deti. Dôkazom je i to, že UK s Katedrou pedagogiky UKF konzultuje a nakupuje aj knihy pre najmladších čitateľov.
„Pomáha nám to v tom, že môžeme do UK nasmerovať našich študentov, napríklad z odborov predškolská a elementárna pedagogika, učiteľstvo pre primárne vzdelávanie či pedagogika a vychovávateľstvo, aby mali prehľad o tom, aké knihy vychádzajú a sú vhodné pre deti predškolského a mladšieho školského veku,“ konštatuje pedagogička.
Takéto akcie veľmi víta, a nielen v rámci Týždňa slovenských knižníc. „Tento týždeň je však takou výzvou a inšpiráciou pre všetkých, ktorí zábavu v kine, divadle či za počítačom radi vymenia za vôňu skutočnej knihy a dotyk s textom,“ dodala doc. Dana Kollárová.
Text a foto: Ing. Jana Černáková, R – Oddelenie médií