Džezové pašie ako zavŕšenie predveľkonočného obdobia
Po úspešnom uvedení sakrálnej kompozície Missa in Jazz od Petra Schindlera naštudovali mladí umelci z Katedry hudby Pedagogickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre slovenskú premiéru Džezových pašií od amerických autorov – Davida Abrahamsona, Andy Tecsona, Bobby Lewisa a Bobby Schiffa. Dielo, ktorého producentom bolo občianske združenie Konfrontácie v spolupráci s Univerzitou Konštantína Filozofa v Nitre a Nitrianskym samosprávnym krajom, uviedli v týždni pred Veľkou nocou spolu štyri razy. Prvé (koncertné) predvedenie sa uskutočnilo v sobotu 8. apríla v Kostole Nanebovzatia Panny Márie na Kalvárii v Nitre, o deň neskôr, na Kvetnú nedeľu 9. apríla, zavítalo – už v scénickom predvedení – do Univerzitného pastoračného centra sv. J. Freinademetza vo Vysokoškolskom meste Ľ. Štúra v bratislavskej Mlynskej doline. Nasledujúce dve predvedenia 11. a 12. apríla sa odohrali v Koncertnej sále Župného domu v Nitre za prítomnosti vzácnych hostí z Chicaga - autorov Andyho Tecsona a Bobbyho Schiffa a ich kolegu Kena Jandesa.
„Prezentácia diela bola zároveň jeho slovenskou premiérou, pričom len pred mesiacom 5. marca 2017 sa v Berlíne odohralo vôbec prvé európske uvedenie tohto jedinečného diela,“ informovala Mgr. Alena Čierna, PhD., vedúca Katedry hudby Pedagogickej fakulty UKF v Nitre, ktorá Džezové pašie producentsky koordinovala. Ako ďalej uviedla, dielo Jazzové pašie - scénické oratórium pre komorný jazzový orchester, sóla a zbor vzniklo v roku 2009 v Chicagu v spolupráci autorov A. P. Tecson, D. G. Abrahamson, B. Schiff a B. Lewis. Spomínaní autori jazzovej interpretácii a tvorbe zasvätili celý život. Dokonca dvaja z nich – B. Schiff a B. Lewis – začínali ako členovia orchestra, sprevádzajúceho jedného z najvýznamnejších hudobníkov 20. storočia – Franka Sinatru. Jazzové pašie v kontexte modernej sakrálnej tvorby predstavujú ojedinelé dielo – spájajú totiž odkaz tradičného jazzu s tematikou príbehu o umučení a ukrižovaní Ježiša Krista. V tomto zmysle je dielo výzvou nielen pre hudobníkov, ale aj divadelníkov, ktorí sa na projekte tohto inscenovaného oratória podieľajú. Počnúc stredovekom až do súčasnosti tematika pašií už inšpirovala stovky autorov - skladateľov i divadelníkov. V tomto spracovaní sa však pred divákom vynára výnimočný hudobno-dramatický tvar, spájajúci tematiku pašií s expresívnymi výrazovými prostriedkami jazzu. Zárukou kvality je renomovaný tím, ktorý sa ujal naštudovania.
„Vytváranie choreografie na Jazzové pašie bolo dosť veľké dobrodružstvo pre mňa aj pre tanečníkov,“ prezradila doc. Mgr. art. Elena Zahoráková, pedagogička Katedry hudby. „Orientovať sa v polyrytmickej hudbe nasýtenej množstvom improvizácií a dynamických zmien na tak veľkej ploche (60 minút) si vyžadovalo hľadanie originálneho pohybového slovníka. Prelínajú sa prvky jazzového, moderného, klasického a dokonca aj hip-hopového tanečného štýlu. Choreografia sa vyvíja v jednotlivých obrazoch paralelne s hudbou, inde je v kontrapunkte, na niektorých miestach využíva improvizáciu – sólovú i skupinovú. Všetko však napokon zjednocuje príbeh umučenia a zmŕtvychvstania Ježiša Krista.“
Režisérom tohto výnimočného diela bol prof. PhDr. Pavol Smolík, ArtD., ktorý ho aj objavil: „Po mnohých úspešných hudobných a divadelných produkciách našej katedry sme sa pokúšali nájsť podnet na ďalší projekt. Náhodou som natrafil na stránku Farnosti svätého Lukáša v Chicagu, na ktorej „visela“ osemdesiatsekundová ukážka z Džezových pašií. Napísal som Andymu Tecsonovi, ktorý nám bez akýchkoľvek zvláštnych podmienok poskytol právo dielo uviesť. Ak vám teda dnes spolu s dirigentom Marekom Štrbákom a choreografkou Elenou Zahorákovou ponúkame scénické koncertno-tanečné predstavenie, je to práve vďaka veľkorysosti autorov tohto diela.“
Na projekte participovalo sedemdesiat slovenských hudobníkov, spevákov a tanečníkov a dielo tak významne prispelo ku kultúrnemu životu nielen nitrianskeho kraja.
Text: Katedra hudby PF UKF v Nitre, Mgr. Jana Krajčovičová
Fotografie: Lubo Balko
Fotografie: Lubo Balko