pedagogika
Absolvent preukázal systematické porozumenie histórii, vývoju a najnovším vedeckým poznatkom v oblasti pedagogických vied. Osvojil si vedomosti z metodológie pedagogického výskumu, zručnosti a metódy pedagogického výskumu, preukázal schopnosti koncipovať a projektovať, konštruovať a plánovať, realizovať a vyhodnocovať pedagogický výskum a interpretovať jeho výsledky v súlade s princípmi vedeckej integrity a publikačnej etiky. Svojimi výstupmi tvorivej činnosti prispel k rozšíreniu hraníc vedeckého poznania v oblasti pedagogických vied. Absolvent je schopný kritickej analýzy, hodnotenia a syntézy nových a zložitých konceptov najmä súvisiacich s oblasťou vlastnej expertízy. Je schopný pracovať s národnými a medzinárodnými zdrojovými databázami. Je schopný pracovať ako člen výskumného tímu, ale aj riadiť vlastný výskum. Je spôsobilý interdisciplinárne a medziodborovo spolupracovať, podieľať sa na medzinárodnej spolupráci v odbore, dokáže komunikovať s odbornou a laickou verejnosťou a prezentovať výsledky vlastného výskumného procesu a expertízy.
Očakáva sa, že absolvent bude schopný v akademickom a profesionálnom kontexte rozvíjať poznanie v oblasti pedagogických vied a podporovať technický, spoločenský alebo kultúrny pokrok v spoločnosti, zúčastňovať sa verejného diskurzu, ovplyvňovať verejnú mienku v prospech plnenia cieľov rozvoja odboru učiteľstvo a pedagogické vedy, prinášať a formulovať inovatívne a nové výskumné problémy a témy, navrhovať, overovať a implementovať nové výskumné alebo pracovné postupy v oblasti pedagogických vied, dopĺňať a upresňovať vedecký jazyk odboru a nové okruhy poznatkov najmä v oblasti vlastnej expertnosti.
Vedomosti: Absolvent má systematický, ucelený a komplexný súbor vedomostí v oblasti pedagogických vied a v špecializovanej oblasti svojej expertnosti vymedzenej dizertáciou, vrátane poznania a porozumenia vzťahov k iným častiam odboru a k súvisiacim odborom. Má hlboké poznanie teórií, sofistikovaných metód a postupov pedagogickej metodológie, výskumu a vývoja na úrovni zodpovedajúcej medzinárodným kritériám ako základ pre inovácie a originalitu v pedagogickej praxi alebo výskume.
Zručnosti: Absolvent vie aktívnym spôsobom získavať nové znalosti a informácie v oblasti pedagogických vied, kriticky ich analyzovať a prehodnocovať, formulovať a overovať nové hypotézy, úsudky a stratégie v oblasti vlastnej expertnosti, aplikovať zistenia vlastnej práce vyplývajúce z teoretickej analýzy a vlastného vedeckého bádania komplexného pedagogického aj interdisciplinárneho charakteru. Vie navrhovať, overovať a implementovať nové výskumné a pracovné postupy v oblasti pedagogických vied a edukačných profesií. Dokáže identifikovať svetový vedecký a inovačný vývoj v pedagogike a v príbuzných odboroch a využívať ho v smerovaní a rozvoji odboru, s integráciou vedomostí z rôznych oblastí.
Kompetencie: Absolvent sa vyznačuje kritickým, nezávislým a analytickým myslením o javoch edukačnej reality a vzťahoch medzi nimi v meniacich sa spoločenských podmienkach so zohľadnením vedeckých a etických aspektov edukačných vied. Dokáže projektovať, realizovať, vyhodnocovať a interpretovať vlastný výskum v rámci pedagogických vied, prezentovať výsledky výskumu a vývoja pred odbornou a laickou komunitou, vyznačuje sa zodpovednosťou a vodcovstvom oblasti edukácie alebo teórie edukácie, je schopný plánovať a realizovať vlastný rozvoj a rozvoj spoločnosti v kontexte vedeckého a technického pokroku
Absolvent môže pôsobiť v oblasti vedy a základného a aplikovaného výskumu (samostatná a tímová vedecká práca) a v oblasti školstva (predovšetkým vysokoškolský učiteľ) a vzdelávania domáceho a medzinárodného charakteru, v oblasti štátnej a verejnej správy. Absolvent študijného programu sa podľa Sektorovej rady pre vzdelávanie, výchovu a šport (https://sustavapovolani.sk/sektorova_rada-35#t-zoznam-garantovanych-zamestnani) uplatní ako odborný asistent vysokej školy/ Assistent profesor (príslušnosť k povolaniu : učiteľ vysokej školy, regulácia Zákon č. 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), ktorý vykonáva vzdelávaciu (pedagogickú), vedecko-výskumnú, publikačnú a výchovnú činnosť na vysokej škole. Autorsky, resp. spoluautorsky sa podieľa na aktívnych výstupoch z týchto činností. Vedie prednášky z vybraných kapitol, seminárov a cvičení, hodnotí študentov, vedie a oponuje záverečné práce v prvých dvoch stupňoch vysokoškolského vzdelávania, tvorí študijné materiály. Vykonáva konzultácie pre študentov, zabezpečuje exkurzie a odbornú prax pre študentov. Zúčastňuje sa na výskumnej, vývojovej alebo umeleckej činnosti pracoviska a zverejňovaní výsledkov v časopisoch a na vedeckých, odborných alebo umeleckých podujatiach. Odborný asistent s vysokoškolským vzdelaním tretieho stupňa skúša na štátnych skúškach v bakalárskych študijných programoch.
Absolvent sa uplatní ako pracovník/manažér v oblasti výskumu a vývoja (vedecko-výskumný pracovník), ktorý tvorivým spôsobom aplikuje vedecké poznatky a výskumné metódy pri výskume a vývoji nových postupov a metód v oblasti edukácie, podieľa sa na zabezpečovaní konkrétnych procesov alebo nových projektov s rôznou náročnosťou a zložitosťou v oblasti edukačných vied.