teória vyučovania maďarského jazyka a literatúry
Absolvent má prehľad o aktuálnych otázkach metodológie jazykovedy, literárnej vedy a odborovej didaktiky, dôkladne pozná nové výskumné aspekty jazyka a literatúry. Absolvent pozná diskurzívne pozadie jazykového a literárneho vzdelávania, orientuje sa v nových metódach a postupoch výučby materinského jazyka a literatúry, a to vzhľadom na špecifické podmienky výučby na školách s vyučovacím jazykom maďarským. Absolvent má prehľad o výskumných metódach a realizačných formách pedagogického vedeckého výskumu a je schopný participovať na jeho uskutočnení ako člen výskumného tímu. Absolvent pozná disciplinárne a interdisciplinárne pozadie svojej širšej a užšej výskumnej oblasti v medzinárodnom kontexte. Disponuje vedomosťami z teórie jazykového a literárneho vzdelávania, funkcionálnej a kognitívnej gramatiky, sociolingvistiky, literárnej genológie, naratológie, intermediality, vizuálnej kultúry a semiotiky.
Absolvent dôkladne pozná slovenský školský systém, právny kontext a kurikulárne kontexty výkonu profesie. Pozná aktuálnu školskú legislatívu, štátne vzdelávacie programy pre jednotlivé skupiny žiakov. Ovláda možnosti a konkrétne spôsoby využitia modernej didaktickej technológie. Absolvent doktorandského štúdia má návyk permanentného vzdelávania sa, je schopný vedecky bádať v oblasti odborovej didaktiky a teórie vyučovania maďarského jazyka a literatúry a je odborne spôsobilý anticipovať obsahovú a didaktickú inováciu svojho predmetu na úrovni učebných osnov a hodín.
Absolvent vie získané poznatky a skúsenosti tvorivo aplikovať vo svojej edukačnej a vedecko-výskumnej praxi. Absolvent dokáže uplatniť efektívny didaktický model pri zabezpečení výučby pridelených disciplín a dokáže zhodnotiť a spracovať výkon vysokoškolských absolventov. Absolvent dokáže prezentovať výsledky svojej vedeckovýskumnej činnosti, a to ústne, aj písomne na vyžadovanej odbornej úrovni, aj vo svetovom jazyku. V rámci konferenčnej komunikácie dokáže o nich viesť diskusiu a je schopný reagovať na otázky či kritické pripomienky týkajúce sa danej problematiky. Absolvent pozná smerodajné normy, kritériá a tvorivé postupy akademického písania, výsledky svojho výskumu publikuje vo forme štúdií v domácich a zahraničných vedeckých periodikách, zborníkoch, kolektívnych monografiách, a to prísnym dodržaním zásad profesijnej etiky. Absolvent získava praktické skúsenosti v oblasti plánovania, prípravy a realizácie rôznych vedeckých podujatí. Absolvent nadobudne aj skúsenosti s hodnotením záverečných prác, dokáže viesť diskusiu a zároveň obhájiť svoje postoje ako oponenta alebo konzultanta.
Absolvent doktorandského študijného programu Teória vyučovania maďarského jazyka a literatúry sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní a SK ISCO-08 v nasledovných povolaniach:
2310003 – Odborný asistent vysokej školy: Odborný asistent vysokej školy vykonáva vzdelávaciu (pedagogickú), vedecko-výskumnú, publikačnú a výchovnú činnosť na vysokej škole. Autorsky, resp. spoluautorsky sa podieľa na aktívnych výstupoch z týchto činností. Vedie prednášky z vybraných kapitol, seminárov a cvičení, hodnotí študentov, vedie a oponuje záverečné práce v prvých dvoch stupňoch vysokoškolského vzdelávania, tvorí študijné materiály. Vykonáva konzultácie pre študentov, zabezpečuje exkurzie a odbornú prax pre študentov. Zúčastňuje sa na výskumnej, vývojovej alebo umeleckej činnosti pracoviska a zverejňovaní výsledkov v časopisoch a na vedeckých, odborných alebo umeleckých podujatiach. Odborný asistent s vysokoškolským vzdelaním tretieho stupňa skúša na štátnych skúškach v bakalárskych študijných programoch.
2643007 – Jazykovedec (filológ, lingvista): Jazykovedec na základe znalosti dejín skúmania ľudskej reči analyzuje jazyk z hľadiska jeho jednotiek, stavby, funkcií a vývinu. Vytvára pojmy a vzťahy medzi nimi pre rečové javy nielen v prostredí jazyka ako abstraktného systému, ale aj v prostredí konkrétnych textov. Tvorí a začleňuje novú terminológiu do jazyka, pripravuje a tvorí odborné jazykové publikácie a slovníky spisovného jazyka.
2330 - Učitelia v stredných školách (2330003 - Učiteľ gymnázia, 2330001 - Učiteľ strednej odbornej školy): vykonáva vzdelávaciu a výchovnú činnosť pri vyučovaní príslušných predmetov na strednej škole, smerujúcu k získavaniu a osvojeniu si vedomostí a zručností žiakov strednej školy v súlade s platnými školskými vzdelávacími programami. Vzdeláva sa a implementuje nové poznatky a prístupy do základných pedagogických dokumentov a do výchovno-vzdelávacej práce. Podieľa sa na tvorbe základných pedagogických dokumentov školy, plní práce a úlohy súvisiace s priamou pedagogickou činnosťou - pripravuje správy, hodnotí a klasifikuje žiakov, vedie evidenciu o pedagogickej činnosti v predpísanej pedagogickej dokumentácii, hodnotí účinnosť výchovno-vzdelávacej činnosti a nových vyučovacích postupov vo výchove a vzdelávaní, vedie dokumentáciu o jej výsledkoch, spolupracuje so zákonnými zástupcami žiakov.
2341002 - učiteľ druhého stupňa základnej školy: poskytuje výchovu a vzdelávanie žiakov druhého stupňa základnej školy, zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania, vedie predpísanú pedagogickú dokumentáciu a spolupracuje so zákonnými zástupcami žiakov