učiteľstvo pre primárne vzdelávanie s vyučovacím jazykom maďarským
Opis študijného programu: Opis
Študijný program Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie s vyučovacím jazykom maďarským nadväzuje na študijný program Predškolská a elementárna pedagogika s vyučovacím jazykom maďarským. Cieľom študijného programu je v súlade s deskriptormi Slovenského kvalifikačného rámca rozšírenie teoretických vedomostí, didaktických kompetencií a pedagogických zručností absolvovaním pedagogickej praxe na 1. stupni základnej školy. Absolventi sú schopní navrhovať a hodnotiť riešenia metodických, odborných, kultúrno-umeleckých, praktických alebo vedeckých problémov z viacerých oblastí odboru alebo praxe, formulovať odporúčania pre rozvoj danej vednej, pracovnej oblasti a stanovovať vedecké alebo praktické predpoklady riešenia problémov. Absolventi tiež nadobudnú praktické zručnosti realizovať a hodnotiť riešenia metodických, odborných, kultúrno-umeleckých, praktických alebo vedeckých problémov z viacerých oblastí odboru alebo praxe a vytvárať návody, projekty realizácie a hodnotiace postupy k činnostiam z odboru. Kompetencie vyznačujú absolventov vysokým stupňom samostatnosti a predvídavosti v známom aj neznámom prostredí, iniciatívnosťou a zodpovednosťou za riadenie práce pracovného tímu, inovatívnym, tvorivým myslením a odbornou prezentáciou výsledkov vlastného štúdia alebo praxe.
Absolventi magisterského študijného programu Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie s vyučovacím jazykom maďarským spĺňajú požiadavky profesijného štandardu pedagogického zamestnanca – začínajúceho učiteľa 1. stupňa základnej školy. Čiastočne pedagogického asistenta učiteľa pre 1. stupňa základnej školy, vychovávateľa v zariadeniach voľnočasových aktivít detí mladšieho školského veku a učiteľa v materskej škole.
V teoretickej rovine študenti chápu výchovu a vzdelávanie v širších aspektoch a súvislostiach reflektujúc na vekové a individuálne osobitosti detí predprimárneho vzdelávania a žiakov primárneho vzdelávania. Majú osvojené jazykové kompetencie v jazyku maďarskom (materinskom) ako aj v slovenskom a dokážu ich vhodne aplikovať vo výchovno-vzdelávacom procese.
Absolventi sa orientujú v systéme výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike, v právnych predpisoch a kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie, poznajú štruktúru profesie, profesijné zázemie odboru a princípy profesijnej etiky. Poznajú metodologické súvislosti empirického výskumu v pedagogických vedách. Ovládajú adekvátny obsah predmetov jazykového, pedagogického, psychologického, prírodovedného, spoločenskovedného a kultúrno-umeleckého základu, vrátane prierezových tém (environmentálna výchova, dopravná výchova, výchova k tvorivosti, mediálna výchova, atď.). Tieto vedomosti sú potrebné k tvorbe školského vzdelávacieho programu, ktorého základom je štátny vzdelávací program pre primárne vzdelávanie. Absolventi dokážu pretransformovať vedecké poznatky z odboru do didaktického systému konkrétneho vyučovacieho predmetu. Vedia rozvíjať kľúčové kompetencie žiakov prostredníctvom rôznych foriem, aktivizujúcich a inovatívnych metód a prostriedkov. V praktickej rovine sú schopní plánovania, realizovania a reflexie svojej pedagogickej činnosti. Študenti poznajú teoretické i praktické súvislosti a do svojej pedagogickej stratégie dokážu premietnuť didaktiky všetkých oblastí výchovy a vzdelávania s ohľadom na plánovanie výučby v školskej triede. Majú digitálnu gramotnosť, poznajú spôsoby a možnosti využívania informačných a komunikačných technológií vo vzdelávaní. Dokážu flexibilne analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti výučby v školskej triede vrátane integrovaných žiakov; dokážu rozvíjať kognitívne schopnosti žiakov aktívnym riešením problémov samostatne aj v skupinách a vytvoriť tak u nich základy pre tvorivé a kritické myslenie.
Absolventi magisterského programu Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie s vyučovacím jazykom maďarským sú spôsobilí byť učiteľmi predprimárneho a primárneho vzdelávania ako aj pracovať s deťmi z jazykovo a sociálne znevýhodnených skupín. Majú adekvátny prehľad v obsahu predmetov magisterského štúdia a tento dokážu transformovať pre didaktické účely v zmysle všestranného rozvoja osobnosti žiaka. Absolventi získajú poznatky aj z oblasti súčasných modelov výchovy a vzdelávania vrátane manažmentu vzdelávania. Sú schopní reflektovania a vyhodnocovania svojej pedagogickej činnosti a v uvedenom smere sa neustále zdokonaľujú.
Konkrétna špecifikácia teoretických poznatkov na základe študijného programu, ktorý vychádza z opisu študijného odboru, je nasledovná: študenti majú dostatočné a kvalitné dvojjazyčné jazykové kompetencie, sú schopní reagovať v rozličných jazykových situáciách (predmety zo študijného programu: Literatúra pre deti a mládež v maďarskom jazyku, Metodika vyučovania literatúry pre deti a mládež v maďarskom jazyku, Kapitoly zo slovenskej literatúry pre deti a mládež, Teória a metodika vyučovania slovenského jazyka, Metodika vyučovania maďarského jazyka a slohu, Sémantika a štylistika maďarského jazyka, Frazeológia slovenského jazyka), t. z. že sú spôsobilí a schopní komunikovať na vysokej úrovni v jazyku slovenskom, aj v jazyku maďarskom. Študenti sú schopní rozpoznať pedagogické problémy (predmety zo študijného programu: Teória vyučovania, Pedagogická axiológia – hodnoty etickej (prosociálnej), estetickej a environmentálnej výchovy, Osobnosť učiteľa, Metodológia pedagogického výskumu, Dejiny pedagogiky a školských inštitúcií, Teória a metodika čítania a písania), disponujú zručnosťami, schopnosťami v tejto oblasti a poznajú zásady didaktiky primárneho vzdelávania a sú schopní aplikovať svoje vedomosti do praktickej činnosti. Okrem pedagogickej oblasti ovládajú problematiku aj z aspektu psychologického (predmety zo študijného programu: Inkluzívne vzdelávanie, Psychológia duševného zdravia). Študenti majú zručnosti z predmetov, ktoré sú zamerané na umelecko-výchovnú činnosť (predmety zo študijného programu: Didaktika výtvarnej výchovy, Didaktika hudobnej výchovy, Vokálne a percepčné činnosti, Výtvarné projekty, Vizuálna komunikácia, Artefiletika). Študenti poznajú zdravú životosprávu a zdravý životný štýl (predmety zo študijného programu: Didaktika telesnej a športovej výchovy, Metodika telesnej a športovej výchovy) a svoje poznatky vedia aplikovať do praxe a sú schopní viesť žiakov k zodpovednému aktívnemu prístupu k ochrane a upevňovaniu svojho zdravia. Študenti ovládajú problematiku vybraných prírodovedných predmetov (predmety zo študijného programu: Didaktika prírodovedy, Elementárna matematika, Didaktika matematiky I. a II.) a podobne disponujú s informáciami o svojom okolí (predmety zo študijného programu: Teória a didaktika elementárnych reálií, Úvod do štúdia sociálnych médií, Človek a svet práce, Muzeálna pedagogika), ktoré im pomáhajú efektívnejšie sa začleniť do spoločnosti aj na regionálnej úrovni aj na národnostne zmiešanom území Slovenskej republiky. Túto skutočnosť obohacujú aj predmety z oblasti informačných technológii napr. Didaktika informatiky. Predmety študijného programu sú zamerané na osvojenie teoretických a praktických poznatkov a zároveň pomocou didaktických vedomostí študenti sú schopní ich aplikovať do výchovno-vzdelávacej činnosti. Absolventi disponujú potrebnými praktickými zručnosťami, aby sa mohli uplatniť v profesii učiteľa na 1. stupni základnej školy pre školy s vyučovacím jazykom maďarským.
Absolventi dokážu samostatne riešiť náročné úlohy potrebné na vykonávanie svojej profesie, využívať také metódy, formy a prostriedky vyučovania, ktoré podporujú aktívne učenie sa žiaka s dôrazom na kognitívny a sociálno-emocionálny rozvoj žiaka. Spolupracujú s pracovníkmi príbuzných profesií (riaditeľ školy, učitelia, školský psychológ, školský špeciálny pedagóg, sociálny kurátor) a sú schopní kooperovať ako členovia tímu, spolupracovať s rodičmi a inými členmi komunity v ktorej pracujú.
Na základe opisu štruktúry študijného programu z pohľadu získaných vedomostí v jednotlivých rokoch štúdia, spôsobu implikovania teoretických i praktických poznatkov a ich tvorivého uplatnenia, študenti nadobudnú tieto vedomosti, schopnosti a zručnosti:
V prvom roku magisterského štúdia študenti nadobudnú ďalšie vedomosti z elementárnej matematiky, maďarskej a slovenskej lingvistiky, z literárnej tvorby pre deti a mládež v maďarskom a slovenskom jazyku. Ďalej si prehlbujú vedomosti v oblasti pedagogiky v prepojení na teoretické znalosti vyučovania, ktoré študenti môžu zúročiť na rôznych didakticky zameraných predmetoch, kde získajú vedomosti a zručnosti ako jednotlivé predmety vyučovať, ako používať rôzne metódy na vyučovacích hodinách, aby poznali a vedeli aplikovať široký repertoár moderných výchovných a vyučovacích stratégií a aktivizujúcich a inovatívnych metód. Študenti tiež nadobudnú poznatky o hodnotách etickej-prosociálnej, estetickej a environmentálnej výchovy na lepšie prijatie individuality a diverzity, a formovania hodnotového vedomia žiakov v sociokultúrnom kontexte. Okrem toho, v prvom ročníku získajú vedomosti a zručnosti z oblasti problematiky pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie, a k vytváraniu inkluzívnej kultúry školy – inkluzívneho prostredia raného vzdelávania.
V prvom roku štúdia pedagogická prax je významnou súčasťou učiteľského vzdelávania. Zahŕňa v sebe sústavu praktických činností, ktoré podporujú rozvoj osobnosti študenta a poskytujú mu možnosť osvojiť si praktické zručnosti potrebné pre budúcu profesiu. V tomto roku štúdia študenti absolvujú hospitačno-asistentskú prax a výstupovú odbornú pedagogickú prax na 1. stupni základnej školy.
V druhom roku magisterského štúdia študenti pokračujú v procese získavania ďalších vedomostí, zručností a schopností potrebných pre profesionálnu prácu učiteľa primárneho vzdelávania. Študenti dokážu rozoznať a didakticky správne aplikovať rôzne metódy a techniky v prospech vyučovania čítania a písania v 1. ročníku, dokážu získané teoretické poznatky o vyučovaní čítania a písania implementovať do vyučovania. Študenti sú schopní vysvetliť význam nadobudnutia čitateľskej a pisateľskej gramotnosti žiaka ako podmienku jeho ďalšieho vzdelávania. V tomto roku študenti pokračujú vo výstupovej praxi a absolvujú súvislú pedagogickú prax na 1. stupni základnej školy v mieste bydliska. Študenti rozvíjajú svoje kompetencie v rámci predmetov zameraných najmä na didaktiku a metodiku jednotlivých profilových vzdelávacích oblastí, ktoré sú potrebné k poskytovaniu žiakom primárneho vzdelávania mnohostranné možnosti na vlastné objavovanie a skúmanie najbližšieho sociálneho, prírodného a kultúrneho prostredia.
V rámci výberových predmetov študenti môžu získať ďalšie vedomosti a praktické skúsenosti z jednotlivých výtvarných techník a ľudovej kultúry a taktiež zručnosti potrebné na zastávanie pozícií na školách, ako napr. triedny učiteľ.
Absolventi ovládajú metodicko-organizačnú prácu v rámci predprimárneho a primárneho vzdelávania. Dokážu samostatne zaznamenať, analyzovať a riešiť rôznorodé pedagogické situácie, majú zručnosti efektívneho plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovnovzdelávacieho procesu.
Absolventi disponujú rozsiahlym vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach. Poznajú aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovládajú teoretické základy projektovania, realizácie a hodnoteniach výchovy a vzdelávania. Ovládajú rozsiahle praktické súvislosti obsahu vzdelávania didaktiky a metodiky v profilových vzdelávacích oblastiach. Sú spôsobilí byť učiteľmi na úrovni predprimárneho a primárneho vzdelávania, sú schopní organizačne a metodicky zabezpečiť výchovu a vzdelávanie v školských a mimoškolských zariadeniach. Absolventi majú hlboké teoretické vedomosti o zásadných faktoroch a procesoch socializácie a výchovy, o kultúrnych súvislostiach antropogenézy a jej psychologických interpretáciách. Sú dôkladne orientovaní v obsahoch základného všeobecného vzdelávania a dokážu ich efektívne transformovať pre didaktické účely. Absolventi získajú primerané poznatky z oblasti organizácie a riadenia vzdelávania, ako aj metód výskumu a vývoja v oblasti pedagogiky. Sú schopní pôsobiť na školách s vyučovacím jazykom maďarským a v slovensko-maďarskom zmiešanom jazykovom prostredí.
Absolventi disponujú s nasledovnými doplňujúcimi poznatkami a zručnosťami: sú schopní tvoriť metodické texty so širšou aplikovateľnosťou, majú vedomosti o právnych, ekonomických a etických aspektoch práce vo svojej oblasti, slovenský a maďarský jazyk ovládajú slovom a písmom vrátane dvojjazyčnej odbornej terminológie.
Absolventi magisterského študijného programu Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie s vyučovacím jazykom maďarským sa uplatnia v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:
- Učitelia pre primárne vzdelávanie (učiteľ na 1. stupni základnej školy)
- Učitelia pre predprimárne vzdelávanie (učiteľ materskej školy);
- Vychovávatelia, pedagóg voľného času alebo animátor, ktorý poskytuje výchovu a vzdelávanie deťom a žiakom v školskom zariadení, mimoškolskom alebo voľnočasovom zariadení alebo v kultúrno–osvetových inštitúciách kde sa podieľa na uskutočňovaní výchovného programu a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania v čase mimo vyučovania ;
- Pedagogickí asistenti;
Absolventi študijného programu sú pripravení pokračovať na treťom stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy.
Absolventi študijného programu Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie s vyučovacím jazykom maďarským na magisterskom stupni štúdia sa môžu na základe Národnej sústavy kvalifikácií uplatniť ako
ISCO-08: 2341 - Učitelia v základných školách
2359 Pedagogickí a odborní pracovníci vo výchove a vzdelávaní inde neuvedení
SK ISCO-08: 2341002 - Učitelia základnej školy
2359005 Vychovávatelia (okrem vychovávateľa pre osoby so špeciálnymi potrebami)
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovnými právnymi predpismi:
Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov
Zákon č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Vyhláška 438/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky z 18.12.2020, ktorou sa mení a dopĺňa Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 306/2008 Z. z. o materskej škole v znení Vyhlášky 308/2009 Z. z.
(https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-496045)
Z pohľadu registra zamestnaní koncipovaného v súlade s registrom Európskeho sociálneho fondu absolventi sa môžu uplatniť ako
234 Učitelia na základných školách a v predškolských zariadeniach
2341 Učitelia na základných školách
http://data.europa.eu/esco/isco/C234
Z pohľadu uplatnenia absolventa potenciál študijného programu sa odzrkadľuje aj v schopnosti vykonávať pracovné činnosti. Na základe katalógu pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov sú absolventi schopní na vykonávanie nasledovných zamestnaní:
234 Učitelia v základných školách a predškolských zariadeniach
2342 Učitelia v predškolských zariadeniach
2342001 Učiteľ v materskej škole
2342002 Pracovník vo výchove a vzdelávaní v inom predškolskom zariadení
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/prilohy/SK/ZZ/2020/449/20210101_5289809-2.pdf
Absolventi magisterského štúdia učiteľstvo pre primárne vzdelávanie s vyučovacím jazykom maďarským nadobúdajú kvalifikáciu učiteľa základnej školy a môžu pôsobiť ako vychovávatelia v školských kluboch. Absolventi študijného odboru sú spôsobilí vykonávať profesiu:
- učiteľ predprimárneho a primárneho vzdelávania
- vychovávateľ v zariadeniach pre deti v predškolskom a mladšom školskom veku
- pedagogický asistent
Absolventi môžu pokračovať v doktorandskom štúdiu v študijnom odbore predškolská a elementárna pedagogika alebo pedagogika.