učiteľstvo techniky (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Existencia študijného programu Učiteľstvo techniky v kombinácii vyplynula aj z potreby inovácie predošlého študijného programu Učiteľstvo technickej výchovy v kombinácii vo väzbe na prijatý Štátny vzdelávací program ISCED 2 – Technika (MŠ SR, 2008) a inovovaného Vzdelávacieho štandardu techniky pre 5. až 9. roč. ZŠ (MŠ VVaŠ SR, 2015 – dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/7528.pdf ).
V zmysle Opisu študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy magisterský študijný program Učiteľstvo techniky v kombinácii nadväzuje na bakalársky študijný program Učiteľstvo techniky v kombinácii so štandardnou dĺžkou 3 roky.
Študent v čase ukončenia študijného programu má hlboké teoretické vedomosti o zásadných faktoroch a procesoch socializácie a výchovy, o kultúrnych súvislostiach antropogenézy a jej psychologických interpretáciách. Ovláda obsahy všeobecného vzdelávania a obsah disciplín svojej špecializácie, princípy jeho štruktúry, je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. Absolvent disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách jeho pôsobenia. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky alebo didaktiky a metodiky v profilových vzdelávacích oblastiach a špecializáciách svojho pôsobenia. Absolvent sa orientuje vo všeobecne záväzných právnych predpisoch vzťahujúcich sa k práci učiteľa, v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy. Aplikuje pedagogicko-psychologické a odborovo-didaktické poznanie vo výchovno-vzdelávacom procese. Absolvent študijných programov pedagogických vied samostatne plánuje, projektuje, riadi a organizuje formovanie cieľovej skupiny odboru, účinne realizuje a riadi výchovno-vzdelávacie, diagnostické, intervenčné, korekčné a preventívne aktivity. Identifikuje a primerane personalizuje individuálne potreby cieľovej skupiny, vyplývajúce z jej intaktného vývinu v komplexnom ponímaní. Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania. Absolvent je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív. Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu svojej profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav. Dodržiava princípy profesijnej etiky. Je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu. Disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách vrátane zručností v oblasti informačno-komunikačných technológií. Uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu, je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj. Dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím (rodičia, pestúni, komunita a podobne). Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania.
Opis č. 38 ŠO Učiteľstvo a pedagogické vedy. Dostupné z: https://www.aspi.sk/products/lawText/1/92289/1/2/vyhlaska-c-244-2019-zz-o-sustave-studijnych-odborov-slovenskej-republiky/vyhlaska-c-244-2019-zz-o-sustave-studijnych-odborov-slovenskej-republiky
S týmto obsahom dokáže narábať ako s produktom ľudskej (vedeckej) činnosti, a v tomto kontexte ho dokáže projektovať pre didaktické zámery a účely. Získal primerané poznatky z oblasti organizácie a riadenia vzdelávania, ako aj metód výskumu a vývoja v oblasti odborovej didaktiky.
Študent/ absolvent:
· pozná a akceptuje špecifiká, vekové a individuálne osobitosti detí a žiakov, pozná základné biologické, psychologické, špeciálno-pedagogické a sociologické aspekty vývoja detí a mládeže, je schopný rozlíšiť aktuálnu vývinovú úroveň, rozvojové charakteristiky, výchovno-vzdelávacie potreby a špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby žiakov, ich vlastnosti, schopnosti, záujmy, vedomosti a zručnosti vo výchovno-vzdelávacom procese v škole a mimo vyučovania,
· pozná a vie aplikovať zásady a pravidlá bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,
· má znalosti a rozumie vzťahom medzi človekom a technikou, rozumie úlohe človeka vo výrobnom prostredí, orientuje sa v profesiách remeselníkov a technických profesiách,
· vie organizovať výučbu a nácvik pracovných zručností pri práci s technickými materiálmi a technológiami ich opracovania,
· reprodukuje poznatky a aplikácie z elektrotechniky a elektroniky v technických zariadeniach a zariadeniach používaných v domácnosti,
· disponuje poznatkami o technickom kreslení, rozumie princípom technickej grafiky, tvorby technickej dokumentácie a vie používať softvéry na tvorbu technickej grafickej dokumentácie,
· pozná, opisuje a demonštruje postupy merania spotreby energií v domácnosti, elektrických a technických veličín.
· pozná, rozumie a ovláda spôsoby strojného opracovania technických materiálov
· plánuje a vedie tvorivú činnosť žiakov s využívaním získaných poznatkov z technických materiálov, elektroniky, elektrotechniky a automatizácie.
· disponuje poznatkami zo sveta práce, ovláda základné princípy voľby profesijnej orientácie a vie orientovať žiakov v postupoch pri voľbe profesií.
· pozná základné druhy podnikania a princíp fungovania trhu práce, dokáže flexibilne reagovať na zmenené situácie na trhu práce
· je schopný naplánovať a realizovať projekt vyučovacej hodiny.
· plánuje a demonštruje technologické postupy a postup pracovných operácií pre opracovanie materiálov.
· je schopný sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach z oblasti techniky. Má dobré praktické skúsenosti z terénnych a laboratórnych cvičení, ktoré môže vhodne využiť vo vyučovacom procese.
· uplatňuje rozličné formy motivácie žiakov vo vzdelávaní.
Absolvovaním ŠP Učiteľstvo techniky v kombinácii absolvent v rámci predmetovej (odbornej) špecializácie získa potrebné kompetencie pre výkon učiteľa učebného predmetu technika na 2. stupni ZŠ. Absolvent je kvalifikovaným odborníkom v oblasti vybraných technických vied. Zvláda totiž teoretické základy techniky v odboroch strojárstvo, drevárstvo, elektrotechnika a disponuje základnými zručnosťami z uvedených technických odborov. Absolvent študijného programu ovláda ciele o obsah technického vzdelávania v ZŠ, ovláda a vo vzdelávacom procese modeluje a aplikuje odborovú didaktiku techniky. Disponuje schopnosťou využívať prostriedky IKT a digitálne zručnosti tak vo výučbe, ako aj pri tvorbe vzdelávacích obsahov a učebných pomôcok (vrátane interaktívnych prostriedkov a grafických softvérov). Je schopný tvorivo navrhovať a aplikovať pracovné námety z tradičných i netradičných materiálov, tvoriť metodické materiály a učebné pomôcky pre výučbu. Má dobre vedomostí z oblasti metodológie výskumu, čo vytvára predpoklady pokračovať v celoživotnom vzdelávaní a v štúdiu na 3. stupni vysokoškolského štúdia.
Absolvent je schopný vykonávať povolanie učiteľa pre vzdelávaciu oblasť Človek a svet práce, predmetu technika na základnej škole a metodika v oblasti výchovy a vzdelávania:
- je vybavený potrebnými kompetenciami učiteľa učebného predmetu technika v ZŠ pre roč. 5. až 9.,
- je vybavený potrebnými kompetenciami učiteľa učebných predmetov s technickým zameraním podľa ŠkVP jednotlivých ZŠ,
- po prípadnom vhodnom kvalifikačnom štúdiu je pripravený na vedenie technických záujmových útvarov na základných a stredných školách, v školských strediskách záujmovej činnosti, na prácu s mládežou v Centrách voľného času a v rôznych záujmových združeniach, výchovno-vzdelávacích zariadeniach kultúrno-osvetového charakteru, na prácu v oblasti celoživotného vzdelávania, na metodickú prácu v metodických centrách a pod.,
- je pripravený pokračovať v 3. stupni vysokoškolského štúdia v ŠO Odborová didaktika.
Poznámka: Z dlhodobejšieho hľadiska sa ukazuje, že vzhľadom na špecifiká odborného (technicko-pedagogického a psychologického) vzdelania sa absolventi ŠP Učiteľstvo techniky v kombinácii na trhu práce uplatňujú aj vo výrobných firmách a v službách technického charakteru.