učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Absolvent ovláda základnú štruktúru a obsah disciplín svojej predmetovej špecializácie, má prehľad o hlavných výskumných oblastiach, metódach a postupoch lingvistiky a literárnej vedy. Má základné teoretické vedomosti z oblasti fonetiky a fonológie, morfológie, lexikológie, syntaxe, štylistiky a textológie maďarského jazyka. Absolvent má základné vedomosti z teórie literatúry a intermediality, pozná vývinové etapy, smery a prúdy maďarskej a svetovej literatúry, ich hlavných predstaviteľov a kľúčové diela. Absolvent je schopný komplexného jazykového rozboru a interpretácie umeleckých textov rôznej žánrovej proveniencie. Absolvent disponuje teoretickými vedomosťami a praktickými zručnosťami z oblasti kontroly a korekcie pravopisu maďarského jazyka. Je schopný nadobudnuté teoretické poznatky z oblasti jazykovedy a literárnej vedy primerane aplikovať vo vyučovacom procese.
Absolvent ovláda základný teoretický rámec didaktiky výučby materinského jazyka a literatúry, má prehľad o základných didaktických princípoch, metódach a prostriedkoch, pozná organizačné formy a typy hodín výučby jazyka a literatúry, vrátane interaktívnych výučbových systémov. Vie plánovať a organizovať činnosť skupín žiakov príslušných vekových kategórií a efektívne s nimi komunikovať. Absolvent má prehľad a praktické skúsenosti čo sa týka aplikácie najnovších metód rozvíjania kľúčových jazykovo-komunikačných a literárno-kreatívnych kompetencií žiakov.
Absolvent ovláda princípy, stratégie a formy hodnotenia priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacích činností a učenia, má základnú skúsenosť s hodnotením žiakov podľa stanovených kritérií (štandardov) vzhľadom na ich vývinové a individuálne osobitosti, schopnosti, záujmy a výsledky a podporuje procesy sebahodnotenia dieťaťa, podporuje samostatnosť, aktivitu žiakov a ich kooperatívne a komunikačné zručnosti.
Absolvent pozná slovenský školský systém, právny kontext a kurikulárne kontexty výkonu profesie. Pozná aktuálnu školskú legislatívu, štátne vzdelávacie programy pre jednotlivé skupiny žiakov vrátane žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami a v ich zmysle realizuje edukačnú činnosť. Orientuje sa v pedagogickej dokumentácii, ďalšej dokumentácii a ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy, ovláda princípy ich tvorby a manažovania. Absolvent je schopný kooperovať s pedagogickými a odbornými zamestnancami v tíme podporujúcom inkluzívne vzdelávanie a so zákonnými zástupcami žiakov.
Absolvent má návyk permanentne vzdelávať sa, vie efektívne využívať informačné a komunikačné systémy a technológie pre osobné profesijné potreby ako aj pre pedagogické a administratívne účely školy.
Absolventi bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry (v kombinácii) sú pripravení pokračovať v druhom stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy.
Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo v kombinácii sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:
- Vychovávateľ, ktorý poskytuje výchovu a vzdelávanie žiakom v školskom zariadení, mimoškolskom alebo voľnočasovom zariadení, kde sa podieľa na uskutočňovaní výchovného programu a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania v čase mimo vyučovania.
- Pedagogický asistent, ktorý podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy a v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha žiakovi alebo skupine žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.
Absolventi bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry (v kombinácii) väčšinou pokračujú v druhom stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy.