učiteľstvo telesnej výchovy (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Profil absolventa a ciele vzdelávania
Vysokoškolsky graduovaný, teoreticky a prakticky všestranne pripravený odborník pre oblasť telovýchovnej a športovej edukácie na základných a stredných školách a pre voľnočasové aktivity.
Vedomosti absolventa:
Absolvent pozná zásady kognitívneho vývinu osobnosti s aplikáciou do edukačného prostredia, teoretické princípy tvorby a plánovania edukačného procesu, koncepciu biologického, motorického a psycho-sociálneho vývinu človeka. Ovláda pedagogicko-psychologické základy výchovy a vzdelávania v telovýchovnom a športovom procese. Má vedomosti o antropometrických, metodologických, biomechanických základoch športového pohybu. Pozná základné prostriedky, metódy a formy rozvoja pohybových schopností. Má poznatky o špeciálnych potrebách zdravotne znevýhodnených žiakov. Chápe súvislosti medzi základnými termínmi v športe pre všetkých. Dôkladne pozná problematiku voľného času, motivácie a tvorby pohybových programov pre bežnú populáciu. Má vedomosti o športovom systéme z hľadiska súčastí športu, o teoretických a didaktických základoch športového tréningu, o štruktúre športového výkonu, riadení tréningového procesu. Orientuje sa v teórii hier, pozná ich systematiku, obsah a pravidlá súťaženia. Pozná štruktúru vyučovacej hodiny v športových hrách a vie ju samostatne organizovať a viesť. Ovláda didaktické a metodické postupy, fázy, zásady a formy vyučovania činnosti športových hier.
Zručnosti absolventa:
Vie tvorivo aplikovať metódy, formy a prostriedky do vyučovacieho procesu na úrovni nižšieho i vyššieho sekundárneho vzdelávania.
Vie uplatňovať vyučovacie zásady a plánovať telovýchovný proces vzhľadom na príslušné ciele a úlohy, ako aj vzhľadom na rôzne vekové, pohlavné a zdravotné osobitosti žiakov. Dokáže originálne pripraviť a realizovať v praxi športové podujatie pre bežnú populáciu v duchu zásad športu pre všetkých. Tvorivo dokáže motivovať žiakov i rekreačných športovcov k pohybovým aktivitám.
Vie tvorivo používať metódy, prostriedky, formy, uplatňovať zásady a plánovať športový tréning na rôznych úrovniach v mládežníckych kategóriách. Ovláda základné zručnosti hier a je schopný ich demonštrovať v súlade s platnou terminológiou, didaktickými zásadami a pravidlami príslušnej hry. Tvorivo navrhuje a realizuje metodický plán v súlade s didaktickými zásadami a s ohľadom na bezpečnosť a zdravie detí a mládeže.
Kompetencie absolventa
Má schopnosť odborne teoreticky aj prakticky riadiť a organizovať telovýchovný proces a športové činnosti v školskom i mimoškolskom prostredí v súlade s bezpečnostnými predpismi v školskom prostredí. Dokáže rozhodovať o výbere a aplikácii vhodných pohybových aktivít na základe výskumov a vedomostí pre žiakov v škole i pre ich voľný čas. Vie odborne teoreticky a prakticky prezentovať poznatky z oblasti teórie a didaktiky telesnej výchovy a športu. Aplikuje naučené poznatky do procesu samostatnej tvorby metodických radov s obsahom gymnastiky, atletiky, plávania a vybraných športových hier. Integruje vedomosti príbuzných odborov do tvorby metodických postupov nácviku a zdokonaľovania pohybových činností. Základný obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie, spôsoby využívania a aplikácie informačných a komunikačných technológií dokáže aplikovať do praxe vo vzdelávaní. Pozná princípy pedagogickej diagnostiky aj s ohľadom na individuálne osobitosti žiakov, študentov a športovcov. Vie analyzovať a zhodnotiť edukačné programy podľa podmienok konkrétneho edukačného prostredia. Vie aktívne používať moderné digitálne technológie na podporu edukačného procesu. Vie analyzovať a reflektovať jednotlivé zložky edukačného procesu v školských podmienkach. Dokáže účelne podporovať rozvoj informačnej gramotnosti žiakov, pohybových, kognitívnych, komunikačných a učebných kompetencií žiakov a ich vnútornej motivácie k učeniu, interpersonálnych kompetencií žiakov v intenciách kooperatívnosti a pozitívneho vzťahu medzi jednotlivcami, postojové kompetencie a zapájanie žiakov do záujmovej a mimoškolskej telovýchovnej, športovej a turistickej činnosti. Prostredníctvom aplikácie pohybových činností do edukačného procesu je schopný rozvíjať pozitívne vlastnosti osobnosti žiakov.
Plánuje svoje vlastné ďalšie vzdelávanie.
Učiteľ druhého stupňa základnej školy (2341002)
Učiteľ gymnázia (2330003)
Učiteľ strednej odbornej školy (2330001)
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovnými právnymi predpismi:
Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Zákon č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 201/2019 Z. z. o priamej výchovno-vzdelávacej činnosti