učiteľstvo psychológie (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Kľúčovým cieľom vzdelávania študijného programu učiteľstvo psychológie v kombinácii je rozvinúť tie odborné vedomosti a zručnosti a tie učebné zručnosti, ktoré sú potrebné pre výkon povolania (v súlade s Vyhláškou MŠVVaŠ SR č. 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov kvalifikáciu) učiteľ .
Študijný program učiteľstvo psychológie v kombinácii nadväzuje na ukončené vzdelanie 1. stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom programe učiteľstvo psychológie. Študijný program v súlade § 53a zákona 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov je súčasťou učiteľského kombinačného študijného programu, kde absolvent ukončí štúdiom súbor predmetov, ktoré sa vzťahujú na jeden vyučovací predmet - aprobáciu. Absolvent okrem aprobácie učiteľstvo psychológie má ukončené štúdium v kombinácii aprobácie vrátane pedagogicko-psychologického a sociálno-vedného základu (Učiteľský základ).
Absolvent študijného programu učiteľstvo psychológie dosahuje nasledovné výstupy vzdelávania v stupni vzdelávania 7 a opisu vedomostí, zručností a kompetencií podľa Národného kvalifikačného rámca a Národnej sústavy povolaní (Sektorová rada pre vzdelávanie, výchovu a šport):
• pozná, analyzuje, interpretuje základné pojmy, princípy/zásady, postupy a teórie a z nasledovných špeciálnych a aplikovaných psychologických disciplín (pre študijný program profilových predmetov): psychodiagnostika detí a mládeže, poradenská psychológia, školská psychológia, štatistika v psychológii, didaktika psychológie,
• porovnáva a komplexne hodnotí odborné prístupy psychológie s dominanciou prístupu príslušnej špeciálnej/aplikovanej psychologickej disciplíny (psychodiagnostika detí a mládeže, poradenská psychológia, školská psychológia, štatistika v psychológii, didaktika psychológie ako profilové predmety študijného programu),
• aplikuje naučené a porozumené poznatky z rámca špeciálnych a aplikovaných psychologických disciplín (psychodiagnostika detí a mládeže, poradenská psychológia, školská psychológia, štatistika v psychológii, didaktika psychológie, pedagogická prax) do rôznych situácií vznikajúcich v edukačnom a poradenskom prostredí,
• rieši a aplikuje riešenie odborného/vedeckého psychologického problému z rámca nasledovných špeciálnych a aplikovaných psychologických disciplín (pre študijný program profilových predmetov): psychodiagnostika detí a mládeže, poradenská psychológia, školská psychológia, štatistika v psychológii, didaktika psychológie, do rôznych situácií vznikajúcich v edukačnom a poradenskom prostredí; riešenie vedeckého problému preukazuje aj prostredníctvom vypracovania a obhájenia diplomovej záverečnej práce (naviazané profilové predmety študijného programu v jednej z kombinovaných aprobácií – Seminár k diplomovej práci I., II., Diplomová práca a jej obhajoba).
• rezentuje vysokú úroveň rozvoja sociálnej a personálnej kompetencie zastúpenú vysokou úrovňou sebapoznania, sebareflexie, sociálnej komunikácie, riešenia záťaže a zvládania stresu s akcentom na prostredie školy (dosiahnuté v profilových predmetoch Sociálno-psychologický výcvik I., II, Didaktika psychológie, pedagogická prax),
• realizuje vzdelávanie tém psychológie vyučovaných v rozsahu relevantných odborných stredných škôl a gymnázií vrátane didaktickej analýzy/rozboru realizovanej vyučovacej hodiny (nadväznosť aj na existujúce poznanie základných a špeciálnych psychologických disciplín z prvého cyklu vzdelávania), pričom túto kompetenciu dosahuje prostredníctvom predmetu Didaktika psychológie a pedagogická prax rôzneho typu (predmety sú prepojené s učiteľským základom štúdia).
Absolvent študijného programu učiteľstvo psychológie preukazuje v súlade s Kvalifikačným rámcom v EHEA vedomosti, zručnosti a kompetencie v súčasti učiteľskej aprobácie psychológia, ktoré sú prezentované na komplexnej úrovni (integrované a vzájomne prepojené vedomosti, zručnosti a kompetencie), pričom ich absolvent uplatňuje prostredníctvom argumentácie a riešení komplexných problémov z rámca psychologických disciplín zastupujúcich profilové predmety študijného programu (psychodiagnostika detí a mládeže, poradenská psychológia, školská psychológia, štatistika v psychológii, didaktika psychológie) a v prepojení na existujúce výsledky vzdelávania z prvého cyklu vysokoškolského vzdelávania. Zároveň má absolvent profesijnú kompetenciu vzdelávať obsah psychologických disciplín (prvý a druhý cyklus vysokoškolského vzdelávania) v rozsahu požiadaviek regionálneho školstva (štátny vzdelávací program), čo rozvíja v predmetoch aprobácie a prezentuje v jednotlivých druhoch pedagogickej praxe (prepojenie s učiteľským základom štúdia). V kontexte predgraduálnej prípravy na výkon profesie učiteľa psychológie/psychologických predmetov má vysokú úroveň profesijnej, sociálnej a personálnej kompetencie nevyhnutnej pre kompetentnú odbornú, personálnu a sociálnu interakciu so všetkými internými aj externými zainteresovanými stranami školy v rámci regionálneho školstva, čo si rozvíja okrem predmetov aprobácie, pedagogickej praxe, aj v učiteľskom základe štúdia.
Absolvent má odborné, vedecké, profesijné a učebné schopnosti, ktoré mu umožnia pokračovať v štúdiu v treťom stupni vysokoškolského štúdia (doktorandské štúdium) v odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy alebo v príbuzných odboroch aprobácie.
Absolvent magisterského študijného programu učiteľstvo psychológie v kombinácii získa v súlade s opisom druhého stupňa vysokoškolského štúdia v odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy a v súlade s Vyhláškou MŠVVaŠ SR 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov kvalifikáciu na výkon povolania začínajúci učiteľ / učiteľ akademických predmetov strednej školy (Kód kvalifikácie v NSK U2330001-00445) – požiadavka plnenia profesijných kompetencií pre stupeň začínajúci učiteľ, a vysokoškolský učiteľ - asistent (Kód kvalifikácie v NSK U2310004-00433). Podľa dikcie Vyhlášky MŠVVaŠ SR 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, absolvent učiteľstva psychológie po absolvovaní rozširujúceho štúdia školskej psychológie môže vykonávať povolanie začínajúci školský psychológ.