učiteľstvo histórie (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Absolvent/ka magisterského študijného programu učiteľstvo histórie (v kombinácii) nadväzuje na vedomosti, zručnosti a spôsobilosti získané v priebehu predchádzajúceho stupňa vzdelávania. Štúdiom nadobúda absolvent rozšírené odborné znalosti zo študijného odboru (slovenské i svetové dejiny), vrátane metodologických poznatkov z odborovej didaktiky. Získa kompetencie pracovať s pramenným materiálom v jednotlivých fázach vyučovacej hodiny, dokáže ho analyzovať a interpretovať pre potreby školskej praxe. Je schopný aktívne pristupovať k reflektovaniu historickej skutočnosti z regionálnej, európskej a svetovej perspektívy. Bude vedieť vnímať udalosti a javy v širších kontextoch a súvislostiach. Porozumie didaktickej vybavenosti učebníc dejepisu i didaktickému systému študovaného predmetu prostredníctvom prístupov, ktoré kladú dôraz na proces aktívneho učenia sa. Absolvent je schopný efektívne pracovať ako člen tímu, riadiť a vzdelávať jednotlivcov a kolektív. Absolvent sa orientuje v systéme výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike, v právnych predpisoch a kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie, pozná štruktúru profesie, profesijné zázemie odboru a princípy profesijnej etiky, ktoré aj dodržiava. Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu jeho profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav. Je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu. Má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k svojej profesii a cieľovej skupine. Absolvent vie, čo je plagiátorstvo, neetické konanie a aké následky z takéhoto správania vyplývajú pre jeho kariéru. Z tohto dôvodu sa takéhoto konania stráni.
Teoretické vedomosti
Absolvent študijného programu učiteľstvo histórie (v kombinácii) (2. stupeň):
- má široký rozhľad v oblasti dejín od najstarších čias až po 20. storočie,
- pozná kauzalitu významných udalostí jednotlivých dejinných období,
- pozná metodológiu odborovej didaktiky,
- pozná proces výskumu pre potreby školskej praxe,
- pozná nástrahy práce s pramenným materiálom vo vzdelávacom procese.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu učiteľstvo histórie (v kombinácii) (2. stupeň) získa schopnosť:
- vie definovať problém v školskej praxi pri vzdelávaní konkrétnej cieľovej skupiny a vyriešiť ho v intenciách jej potrieb,
- dokáže kriticky zhodnotiť literatúru k vybranému problému v školskej praxi,
- dokáže analyzovať a interpretovať pramenný materiál k jednotlivým dejinným obdobiam a využiť ich v školskom prostredí,
- je schopný vytvoriť učebný text s jednotlivými komponentmi pre potreby školskej praxe,
- je schopný intenzívnej interdisciplinárnej spolupráce (minimálne na úrovni svojej kombinácie) pri vysvetľovaní jednotlivých javov v spoločnosti,
- viesť a vzdelávať vybranú cieľovú skupinu v školskej praxi.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent/ka študijného programu učiteľstvo histórie (v kombinácii) (2.stupeň) dokáže:
- organizovať a plánovať prácu podľa potrieb školskej praxe,
- aktívne využívať možnosti neformálneho vzdelávania mimo školského prostredia,
- je schopný vytvoriť program neformálneho vzdelávania v pamäťovo-fondových inštitúciách.
Absolvent/ka magisterského študijného programu učiteľstvo histórie (v kombinácii) nachádzajú uplatnenie najmä:
- vo vzdelávacích inštitúciách – konkrétne pozície: učiteľ/ka (druhý stupeň základných škôl, stredná škola a gymnázium) pre konkrétnu kombináciu predmetov dejepis a ďalší predmet; vychovávateľ/ka; pedagogický/á asistent/ka;
- v múzeách - konkrétna pozícia: múzejný/á pedagóg/gogička.