učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Absolvent študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry, 2. stupeň, má trvácne teoretické vedomosti, schopnosti a zručnosti vyplývajúce jednak z obsahu predmetu slovenský jazyk a literatúra, jeho jazykovej a literárnej zložky vrátane didaktickoodborového kontextu odboru, jednak z obsahu spoločného základu študijného odboru učiteľstvo a pedagogické vedy. V jazykovej zložke predmetu ide najmä o odborné vedomosti zamerané na zákonitosti stavby, vývinu a fungovania slovenského národného jazyka, a to na širšom všeobecnolingvistickom pozadí (čo absolventovi umožňuje poznať a interpretovať jazykové javy zo systémovolingvistického i sociolingvistického a pragmatickolingvistického aspektu s ich aplikáciou na slovenský jazyk) a vo vzťahoch k slovanským aj neslovanským jazykom. V literárnej zložke sústava znalostí pokrýva hlboké vedomosti z teórie literatúry a z dejín slovenskej literatúry až po súčasnosť. Absolvent tak získava komplexný pohľad na vývinovú líniu slovenskej literatúry (staršia slovenská literatúra – súčasnosť), a to v kontextových súvislostiach so spoločenským vývojom i dianím vo svetovej literatúre. Znalosť historického i aktuálneho literárno-kultúrneho kontextu rozširujú poznatky z literárnej kritiky a z interpretácie literárno-umeleckého textu. Absolvent na podloží poznatkov z teórie literatúry a jej metodológie má schopnosť kriticky percipovať literárnu tvorbu a vnímať jej kultúrne posolstvo. Absolvent je zorientovaný v oblasti metodológie vedeckého výskumu i v oblasti didaktickej aplikácie získaných poznatkov. Disponuje súborom teoretických vedomostí, praktických schopností a zručností i doplňujúcimi vedomosťami, schopnosťami a zručnosťami.
Teoretické poznatky absolventov:
- Absolvent študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii), 2. stupeň, má trvalo osvojené štruktúrne osobitosti slovenského jazyka z aspektu všetkých jazykových rovín a na ich základe dokáže k textu pristupovať nielen vedecko-analyticky, ale aj tvorivo a v širších komparačných a interdisciplinárnych súvislostiach. Pri jazykovom komunikáte je schopný preniknúť do širších súvislostí (pedagogicko-psychologických a didaktických aspektov vzdelávania). Absolvent chápe význam jazyka a reči v procese vývinu jednotlivca, podiel jazyka na formovaní jeho celoživotných komunikačných kompetencií. Absolvent disponuje čitateľskou vyspelosťou, hlbokými vedomosťami o princípoch výstavby literárneho textu, má osvojené metodologické postupy interpretácie literárneho diela (prozaického, lyrického, dramatického), pričom dokáže komplexne uplatniť nadobudnuté literárnoteoretické podnety verzologické, genologické či poetické. Absolvent má osvojené kritické myslenie, vytvorený zmysel pre kritické čítanie literárneho diela a zohľadňovanie literárnohistorického kontextu v procese recepcie. Absolvent je spôsobilý efektívne pracovať ako jednotlivec i ako člen tímu, dokáže relevantne pracovať s odbornou literatúrou a zhodnocovať rôzne možnosti a postupy na úrovni individuálnej jazykovej, literárnej, čitateľskej a textotvornej kompetencie. Absolvent má teoretické vedomosti o súčasných modeloch kognitívnej socializácie a vzdelávania človeka, pozná obsah, metodológiu a epistemiológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie, teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky s využitím moderných komunikačných technológií v predmetoch špecializácie, na základe čoho samostatne projektuje a realizuje výučbu slovenského jazyka a literatúry na úrovni nižšieho i vyššieho sekundárneho vzdelávania. Absolvent magisterského štúdia odboru sa profiluje ako tvorivá osobnosť, schopná systematicky sa vzdelávať, tvorivo integrovať a prakticky uplatňovať získané poznatky z lingvistiky a literárnej vedy.
Praktické zručnosti:
- Absolvent dokáže vyučovať slovenský jazyk ako materinský jazyk s aplikáciou pedagogických vedomostí, schopností a zručností a vyučovať literárnu výchovu so schopnosťou didaktickej adaptácie poznatkov. Absolvent chápe podiel jazykových a komunikačných kompetencií na úspešnosti realizácie špecifických programov pre jednotlivé časti obsahu výchovy a vzdelávania. Absolvent dokáže samostatne projektovať a realizovať vyučovanie slovenského jazyka a literatúry, prispôsobiť vzdelávací program na konkrétne podmienky žiakov, školskej triedy a typu školy, efektívne komunikovať jazykové, literárne a odborové poznatky v rámci širšieho prostredia laickej i profesijnej komunity. Absolvent dokáže efektívne spolupracovať na tvorbe celoškolských a komunitných projektov týkajúcich sa práce s deťmi, osobitne v intenciách jazykovej a komunikačnej výchovy, ako aj v intenciách literárnej výchovy a rozvíjania čítania s porozumením. Absolvent je pripravený tak, aby dokázal svoje znalosti flexibilne adaptovať na meniace sa podmienky praxe. Má schopnosť kultivovane komunikovať ústne a písomne, hodnotiť jazykové javy z hľadiska teórie a praxe jazykovej kultúry, ako aj dynamiky súčasného slovenského jazyka. Absolvent vie komplexne jazykovo (t. j. zo zvukovej, lexikálnej, gramatickej a štylistickej stránky) hodnotiť a upravovať jazykové komunikáty. Vie na odbornej úrovni interpretovať diela každého jazykového a literárneho žánru. Svoje vedomosti z predmetu slovenský jazyk a literatúra dokáže prezentovať pomocou moderných vyučovacích metód. Absolvent je spôsobilý metodicky, tvorivo a efektívne spracovať konkrétne pedagogické programy a aplikovať ich v predmete slovenský jazyk a literatúra, ako aj navrhovať a realizovať špecifické programy pre jednotlivé časti obsahu výchovy a vzdelávania. Absolvent je schopný komunikovať svoje pedagogické poznanie na úrovni profesijnej, ale i vedeckej a umeleckej komunity.
Doplňujúce poznatky a zručnosti:
- Absolvent si uvedomuje potrebu celoživotne sa vzdelávať, z vlastnej iniciatívy uskutočňovať samoštúdium alebo ďalšie inštitucionálne vzdelávanie, je schopný celoživotne profilovať svoje odborné znalosti a čitateľský vkus, dokáže efektívne spolupracovať na tvorbe celoškolských a komunitných projektov týkajúcich sa práce s deťmi osobitne v intenciách jazykovej a komunikačnej výchovy, ako aj v intenciách literárnej výchovy a rozvíjania čítania s porozumením.
Štruktúra programu Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii je tvorená tak, aby rešpektovala profil absolventa a v plnej miere ho pripravila do pedagogickej praxe. Absolvent magisterského stupňa štúdia dokáže samostatne riešiť úlohy vyplývajúce z jeho kompetencií (odborných, pedagogicko-psychologických, metodicko-didaktických a osobnostných), ktoré v priebehu štúdia získal. Dokáže uplatňovať procedúry edukačnej intervencie v školských a mimoškolských podmienkach, kooperuje s pracovníkmi príbuzných profesií (riaditeľ školy, učiteľ, školský psychológ, školský špeciálny pedagóg, sociálny kurátor), je schopný kooperovať ako člen tímu, spolupracovať s rodičmi a inými členmi komunity, v ktorej pracuje. Predpokladá sa ďalšie zdokonaľovanie absolventa prostredníctvom samoštúdia, k čomu je počas štúdia vedený. Je plne kvalifikovaný na vyučovaciu činnosť a ďalšie edukačné činnosti.