L3 banner studium new

učiteľstvo náboženskej výchovy (v kombinácii)

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: magisterské štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Peter Kondrla, doc., PhDr. PaedDr., PhD.
Fakulta: Filozofická fakulta

Opis študijného programu: Opis
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán 2. Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa

Profil absolventa magisterského študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy zahŕňa vedomosti, zručnosti a kompetencie, ktoré sú definované v opise študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, a vedomosti a zručnosti jadra odboru 37. teológia (katolícka). Zároveň reflektuje požiadavky Štátneho vzdelávacieho programu pre predmet náboženská výchova (ISCED 2 a ISCED 3).

Absolvent magisterského študijného programu komplexne a v adekvátnom rozsahu ovláda teoretické poznatky z vybraných teologických disciplín, ktoré tvoria obsah kurikula náboženskej výchovy. Ovláda teóriu didaktiky náboženskej výchovy, ktorú dokáže aplikovať do školského vyučovania. Má skúsenosti z pedagogickej praxe a disponuje nevyhnutnými zručnosťami, ktoré sú potrebné pri vyučovaní náboženskej výchovy. Absolvent magisterského študijného programu učiteľstva náboženskej výchovy má vzdelanie požadované na vyučovanie predmetu náboženská výchova a náboženstvo v základných školách a stredných školách. Má tiež osobnostné predpoklady pre udelenie cirkevného schválenia, ktoré je nevyhnutné pre pôsobenie na pozícii učiteľa náboženskej výchovy. 


Teoretické vedomosti 

Absolvent študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň): 

  • pozná obsah kurikula náboženskej výchovy a identifikuje jednotlivé vzdelávacie celky v rámci učebných osnov (predmety Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy a Metodika náboženskej výchovy), 
  • pozná rôznorodé metódy náboženskej výchovy, medzi ktorými vie voliť v závislosti od preberaného učiva a podmienok žiakov (predmety Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy a Metodika náboženskej výchovy),
  • rozumie obsahu záväzných dokumentov, ktoré vymedzujú postavenie i úlohu náboženskej výchovy a učiteľa náboženskej výchovy v Slovenskej republike, a dokáže implementovať tieto poznatky do didaktických rozhodnutí vo výkone študovanej profesie (predmet Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy),
  • ovláda základné kategórie, termíny a definície didaktiky náboženskej výchovy (predmet Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy), 
  • osvojil si kritický a diferencovaný prístup k vymedzeniu vzťahu medzi vyučovaním náboženskej výchovy a katechézou a dokáže vysvetliť odborné požiadavky vo vzťahu k aplikácii tohto vzťahu do vyučovania náboženskej výchovy (predmet Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy),
  • rozumie rozdielom medzi vzdelávaním orientovaným na získavanie kompetencií a výchovou zameranou na rast v cnosti a pozná predmetové kompetencie náboženskej výchovy (predmet Etika cnosti pre učiteľov), 
  • vníma, rozpoznáva a chápe pedagogický význam vzťahu medzi základným a inovatívnym prístupom k problematike didaktických princípov a didaktických členení vo vyučovaní náboženskej výchovy (predmet Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy),
  • interpretuje vybraných autorov v súčasnej dogmatickej teológii a aplikuje svoje poznanie do širšieho kontextu náboženskej výchovy (predmet Vybrané kapitoly z dogmatickej teológie I),
  • rozlišuje sociálnu dimenziu ľudského života, chápe a aktívne vyhľadáva cesty, ktoré prispievajú k sociálnej spravodlivosti pre všetkých a k rešpektu práv človeka (predmet Náboženstvo a ľudské práva),
  • chápe a objavuje život, ktorý v sebe nesie tradícia (zakladateľské texty, náuka), robí ju súčasťou dnešného jazyka a hľadá jej význam pre dnešných žiakov (predmety Vybrané kapitoly z dogmatickej teológie I a Bioetika pre náboženskú výchovu).


Praktické schopnosti a zručnosti 

Absolvent študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň):

  • rozvíja u žiakov všetky kompetencie zadefinované v učebných osnovách (predmety Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy a Metodika náboženskej výchovy),
  • aplikuje vhodné didaktické metódy a postupy do prípravy a realizácie konkrétnych vyučovacích jednotiek (predmety Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy a Metodika náboženskej výchovy),
  • navrhnuté prípravy hodín prezentuje počas pedagogickej praxe pred žiakmi a svoje výstupy následne analyzuje s cvičným učiteľom a katedrovým didaktikom (predmety praxe), 
  • vypracováva prípravy na vyučovaciu hodinu so zameraním na kľúčové a predmetové kompetencie žiakov (predmety praxe),
  • dokáže prispôsobiť výber obsahu, metód a cieľov schopnostiam a možnostiam žiakov (predmety praxe),
  • rozumie medzipredmetovým vzťahom a navrhuje interdisciplinárne vzdelávacie projekty (všetky predmety),
  • disponuje kompetenciami pre vytváranie pozitívneho komunikačného prostredia so žiakmi aj ostatnými zamestnancami školy a má konkrétnu skúsenosť s uplatňovaním získaných profesijných návykov (predmety praxe),
  • praktizuje a buduje dialóg, ktorý vedie k vzájomnému porozumeniu, k solidarite, k jednote a k tvorbe spoločných projektov (predmet Náboženstvo a ľudské práva).


Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti 

Absolvent študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň):

  • je schopný nábožensky rozlišovať, a tak neupadnúť do zjednodušení, ktoré vedú k radikalizmu alebo fundamentalizmu,
  • pri štúdiu náboženských otázok sa opiera o náboženské, filozofické a kultúrne patrimónium (zakladateľské texty, náuky), ktoré študuje vo svetle súčasných kontextových interpretácií, 
  • pozná Nitru z historicko-náboženského pohľadu a oceňuje jej kultúrne dedičstvo, 
  • vďaka doplňujúcim aktivitám a pestrému životu katedry má skúsenosť s organizovaním a realizáciou formálnych i neformálnych podujatí (besedy s hosťami, letné a zimné školy, konferencie, rôzne typy pastoračných aktivít), 
  • identifikuje svoje silné a slabé stránky, kriticky hodnotí svoje schopnosti, vníma perspektívu profesijného napredovania.
Uplatnenie absolventov:
  • Absolvent magisterského stupňa študijného programu náboženská výchova získava plnú pedagogickú spôsobilosť pre vyučovanie predmetu náboženská výchova na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania.
  • Absolvent sa uplatňuje v sektore regulovaných povolaní podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov ako aj vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
  • Okrem toho je spôsobilý pracovať v cirkevných a štátnych centrách voľného času či iných inštitúciách zabezpečujúcich voľnočasové aktivity, kde sa vyžaduje pedagogická spôsobilosť. 
  • Kvalifikácia mu ďalej umožňuje uchádzať sa o miesto i v inštitúciách, ktoré sú v kompetencii Diecézneho katechetického úradu, ako farský asistent/katechéta.
Informácie o prijímacom konaní:

Filozofická fakulta

FF exterier
Webové sídlo: www.ff.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color