učiteľstvo románskych jazykov a literatúr (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Absolvent učiteľského študijného programu učiteľstvo románskych jazykov a literatúr nadobudne na bakalárskom stupni štúdia všeobecný prehľad o románskom jazyku v zvolenej špecializácii (španielsky a/alebo francúzsky a /alebo taliansky jazyk), jeho zvukovom, morfosyntaktickom a lexikálnom systéme, súčasne sa zorientuje v literárnych a kultúrnych témach krajín, v ktorých sa daným jazykom hovorí. Osvojené poznatky bude vedieť náležite uplatniť v interkultúrnej komunikácii aj pedagogickom procese, v rámci ktorého môže: pôsobiť ako pedagogický asistent na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania pri vyučovaní románskeho jazyka, sprevádzať žiakov a študentov v oblasti domácej prípravy, resp. podporovať ich rozvoj aj v situácii dištančného vyučovania. Môže sa uplatniť ako pedagogický pracovník, resp. vedúci záujmových krúžkov, v školských kluboch i v rámci mimoškolskej záujmovej činnosti detí, ako lektor záujmovej a osvetovej činnosti dospelých zameranej na výučbu románskeho jazyka, prípadne ako pracovník štátnej a verejnej správy pre súvisiacu oblasť či pracovník školských administratívno-metodických inštitúcií. Absolvent dokáže analyzovať texty reprezentujúce rozličné funkčné štýly vo zvolenom románskom jazyku, a to na všeobecnej komunikačnej úrovni, ako aj z hľadiska ich gramatickej či lexikálnej výstavby, osobitne vie uplatniť interpretačný prístup k textom literárneho charakteru a uchopiť nimi pertraktované témy a životné situácie ako podnet pre autentický dialóg či diskusiu. Je oboznámený s hlavnými jazykovými, literárnohistorickými i kultúrnymi podobnosťami aj odlišnosťami španielskeho a/alebo francúzskeho a/alebo talianskeho a slovenského prostredia. Disponuje základnými teoreticko-metodologickými vedomosťami z jednotlivých disciplín študijného programu ako východiskom pre pedagogickú prax i eventuálny výskum v základnej podobe. Má prehľad v odbornej literatúre svojho profesijného zamerania, podľa aktuálnej potreby si ju vie vyhľadať a pracovať s ňou tak, aby dokázal syntetizovať poznatky v nej obsiahnuté pre potreby vyučovacieho procesu. Rozsah a hĺbka jeho znalostí a praktických zručností ho oprávňuje pokračovať v štúdiu v študijnom programe učiteľstvo románskych jazykov a literatúr na 2. stupni, prípadne v príbuzných študijných programoch.
Teoretické vedomosti
Absolvent študijného programu učiteľstvo románskych jazykov a literatúr v kombinácii (1. stupeň), podľa zvoleného jazyka:
- má zvládnutý základný terminologický aparát vybranej románskej a slovenskej jazykovedy, literárnej vedy i teórie interkultúrnej komunikácie,
- má základné teoretické znalosti z oblasti zvukového, gramatického a lexikálneho systému vybraného románskeho jazyka a vie ich uplatňovať aj komparatívne,
- má prehľad v dejinách zvolenej románskej literatúry a kultúry od najstarších čias do konca raného novoveku,
- má prehľad o dejinách Apeninského polostrova, hispanofónnych a frankofónnych krajín najmä s prihliadnutím na vzájomné dejinne podmienené vzťahy s prostredím dnešného Slovenska (od čias antickej Rímskej ríše do polovice 20. storočia)
- má základné poznatky o dynamike medziliterárneho procesu medzi talianskou a slovenskou literatúrou na základe historického prístupu; má prehľad o základných vývinových obdobiach talianskej literatúry (13.-21. storočie), ich tvare, výraze a pozná ich hlavných predstaviteľov
- je oboznámený s literárnym, kultúrnym a umeleckým dedičstvom predkolumbovských civilizácií a chápe význam duchovného aj výrazového prepojenia medzi pôvodnými literatúrami hispánskej Ameriky a značnou časťou hispanoamerickej literatúry,
- orientuje sa v dejinách hispanoamerickej literatúry naprieč jednotlivými epochami a vývinovými tendenciami (16. – 19. storočie),
- má osvojené nosné postupy pre analýzu a interpretáciu umeleckých aj odborných textov,
- pozná terminológiu a základné postupy využívané pri práci pedagogického asistenta pre výučbu vybraného románskeho jazyka, literatúry a kultúry,
- vie používať moderné didaktické metódy,
- disponuje znalosťami o metódach a princípoch vedeckej/odbornej práce a redakcie odborných textov,
- má prehľad v základnej literatúre k jednotlivým disciplínam románskej filológie,
- parciálne je zorientovaný v metódach iných odborov radiacich sa k románskej filológii (prekladateľstvo, editorstvo) a čiastočne ovláda aj postupy a zručnosti prekladania textov umeleckej a odbornej povahy.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent učiteľského študijného programu učiteľstvo románskych jazykov a literatúr (1. stupeň):
- prakticky uplatňuje teoretické znalosti z oblasti zvukového, gramatického a lexikálneho systému zvoleného románskeho jazyka,
- náležite rozvíja vlastné komunikačné kompetencie a súčasne podporuje rozvoj komunikačných kompetencií žiakov a študentov, vie predchádzať chybám a nedorozumeniam v komunikácii,
- dokáže identifikovať komunikačný problém a pedagogicky ho adekvátne zhodnotiť, resp. hľadať jeho riešenie,
- rešeršuje odbornú literatúru a pramene k vybranému problému a vie ju použiť vo vzťahu k skúmanému javu,
- samostatne pracuje s textami rozličnej povahy (umeleckej aj odbornej): analyzuje a interpretuje vybrané javy, porovnáva ich, syntetizuje, vie formulovať vlastné závery, ale ich aj korigovať,
- na úrovni bakalárskej práce vie rozvinúť schopnosť interdisciplinárneho presahu pri riešení problémov v oblasti romanistiky aj vyučovania zvoleného románskeho jazyka a literatúry,
- má schopnosť primerane odborne a pritom pútavo prezentovať výsledky jednotlivých oblastí odboru, vlastnej odbornej a kultúrnej činnosti, resp. interkultúrnych skúseností pred žiackym, študentským aj odborným publikom,
- aplikuje nadobudnuté vedomosti v jednotlivých oblastiach praxe s akcentom na rozvoj vedomostí, zručností a komunikačných kompetencií žiakov a študentov.
- vie prakticky pracovať s textom vo zvolenom románskom jazyku, analyzovať ho na úrovni morfosyntaktickej, žánrovej a štylistickej
- vie tvoriť text v zvolenom románskom jazyku na rozličných pragmatických úrovniach a v rozličných funkčných kontextoch
-
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu španielsky jazyk a literatúra v kombinácii (1.stupeň):
- vie pracovať samostatne a efektívne ako jednotlivec i ako člen kolektívu,
- má schopnosť identifikovať potreby, problémy a možnosti účastníkov vzdelávacieho procesu a mechanizmy ich napĺňania, resp. riešenia jednak s ohľadom na ich osobný vývin, jednak so zreteľom na vlastný kontinuálny odborný a profesijný rast,
- disponuje schopnosťou posúdiť možné dôsledky a dopady navrhovaných riešení konkrétnych praktických problémov zo širšieho, predovšetkým morálneho hľadiska, no v širšom zmysle aj z hľadiska humánneho a spoločenského,
- dokáže efektívne spolupracovať pri v tvorbe celoškolských i komunitných projektov týkajúcich sa práce s deťmi a mládežou.
Absolventi bakalárskeho štúdia v študijnom programe učiteľstvo románskych jazykov a literatúr nachádzajú uplatnenie vo všetkých povolaniach a profesiách, ktoré vyžadujú pedagogický a filologický prístup, jazykové kompetencie a samostatné analytické myslenie. Ide o povolania a profesie späté s vyučovaním španielskeho a/alebo francúzskeho a/alebo talianskeho jazyka, literatúry a kultúry, so vzdelávaním, odbornou interkultúrnou komunikáciou i mediáciou na osi vybraný románsky jazyk – slovenský jazyk. Sú spôsobilí vykonávať povolania vyžadujúce jednak tímovú spoluprácu, jednak samostatný tvorivý a koncepčný prístup k zverenej úlohe, a to v týchto inštitúciách a zariadeniach:
- na všetkých typoch škôl ako pedagogickí asistenti pre výučbu zvoleného románskeho jazyka a literatúry,
- v jazykových školách a centrách voľného času,
- v obchodných a výrobných podnikoch, firmách, verejnoprávnych organizáciách vstupujúcich do vzťahu so zvoleným románskym jazykom alebo kultúrou a vybranými hospodárskymi odvetviami,
- v médiách a diplomacii,
- vo vládnych a mimovládnych humanitne orientovaných inštitúciách a organizáciách,
- v kultúrno-spoločenských inštitúciách, nadáciách, občianskych združeniach,
- absolvent/absolventka bakalárskeho študijného programu je spôsobilý/á vo väzbe na absolvovaný pedagogicko-psychologický a sociálno-vedný základ uplatniť sa v školstve a ďalších výchovno-vzdelávacích inštitúciách napr. v pozícii pedagogického asistenta na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania, alebo v pozícii vychovávateľa.