učiteľstvo histórie (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Absolvent/ka bakalárskeho študijného programu učiteľstvo histórie (v kombinácii), si osvojí v súlade EHEA všeobecné vedomosti na úrovni jednotlivých dejinných období, pozná príčiny a dôsledky významných historických udalostí a ma tiež základné teoreticko-metodologické vedomosti pedagogicko-psychologických disciplín a didaktiky odboru. Bude poznať minulosť svojho národa, národov Európy a sveta. Nadobudne kľúčové kompetencie, individuálne a spoločenské, potrebné pre priame uplatnenie vo výchovno-vzdelávacom procese konkrétne ako pedagogický/á asistent/ka učiteľa alebo vychovávateľ/ka. Štúdium rozvíja vedomosti, zručností, schopností a postoje ako základ pre historické, sociálne a občianske vedomie na podklade premenlivosti a vzájomnej súvislosti. Absolvent vie rozpoznať a pomenovať spoločenské problémy v minulosti aj súčasnosti, zvládne hľadať a analyzovať informácie s nimi súvisiace, vyvodzovať závery, formulovať riešenia. Štúdium rozvíja a upevňuje aj vedomie príslušnosti k európskemu civilizačnému a kultúrnemu prostrediu. Jednotlivé predmety študijného odboru kultivujú historické vedomie absolventa. Ten vie efektívne využívať vo vzdelávacom procese informačné a komunikačné technológie. Absolvent je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov. Je pripravený na autonómny výkon svojej profesie a ďalšie vzdelávanie a profesijný rozvoj. Má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k svojej profesii a cieľovej skupine. Absolvent vie, čo je plagiátorstvo, neetické konanie a aké následky z takéhoto správania vyplývajú pre jeho kariéru. Z tohto dôvodu sa takéhoto konania stráni.
Teoretické vedomosti:
Absolvent študijného programu učiteľstvo histórie (v kombinácii) (1. stupeň):
- má základné znalosti z oblasti všeobecných a slovenských dejín od najstarších čias až po 20. storočie,
- pozná príčiny a dôsledky významných udalostí jednotlivých dejinných období a vie ich vysvetľovať percipientom,
- má bazálne znalosti o odboroch spadajúcich pod historické vedy,
- pozná terminológiu využívanú v historických vedách,
- získa znalosti o predmete skúmania pomocných vied historických,
- má základné teoreticko-metodologické vedomosti pedagogicko-psychologických disciplín a didaktiky odboru,
- ovláda literatúru k jednotlivým obdobiam historických dejinných období, vie sa v nej orientovať, vyhľadávať dôveryhodné zdroje,
- pozná dôsledky neetického konania pri vedeckej a pedagogickej práci a stráni sa ich,
Praktické schopnosti a zručnosti:
Absolvent študijného programu učiteľstvo histórie (v kombinácii) (1. stupeň):
- samostatne formulovať cieľ vyučovacej hodiny a určiť vhodné metódy výchovno-vzdelávacieho procesu,
- samostatne vyhľadávať literatúru vhodnú ako podklad k pedagogickej činnosti na aprobačných predmetoch,
- samostatne pripraviť jednotlivé časti vyučovacej hodiny, využiť pri nej aktivizujúce metódy,
- samostatne pripraviť voľnočasové aktivity pre vybranú cieľovú skupinu z oblasti aprobačných predmetov,
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti:
Absolvent študijného programu učiteľstvo histórie (v kombinácii) (1. stupeň):
- pracovať samostatne a efektívne ako jednotlivec a ako člen pracovného tímu,
- identifikovať mechanizmy pre vlastný kontinuálny odborný a profesijný vývoj,
- posúdiť možné dôsledky a dopady navrhovaných riešení konkrétnych praktických problémov zo širšieho, predovšetkým morálneho a v širšom zmysle humánneho hľadiska.
Nadobudnutá odborná a metodická profilácia počas štúdia umožňuje absolvent/ka bakalárskeho štúdia v študijnom programe učiteľstvo histórie (v kombinácii) interdisciplinárnu edukačnú činnosť v nasledovných inštitúciách a zariadeniach (pozície sú spracované na základe sústavy povolaní, ktorú pripravilo Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR – Sektorovo riadené inovácie):
· školstvo – pedagogický/á asistent/ka, vychovávateľ/ka v školách alebo iných zariadeniach Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny,
· múzeá – konkrétna pozícia: lektor/ka, dokumentátor/ka, správca/kyňa depozitára.