učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) disponuje základnými teoretickými poznatkami o jednotlivých rovinách jazykového systému súčasnej nemčiny, ovláda pojmový aparát a základné metodologické východiská a postupy lingvistického, literárnovedného, literárnohistorického a didaktického bádania. V rámci kulturologickej kompetencie má rozsiahle poznatky z literatúry germanofónnych krajín, histórie, kultúry a reálií nemeckej jazykovej oblasti. Na úrovni B2+ Spoločného európskeho referenčného rámca pre jazyky disponuje primárnymi a sekundárnymi rečovými zručnosťami, dokáže ústne a písomne plynule komunikovať v nemeckom jazyku a je schopný adekvátne a samostatne riešiť úlohy za účelom zabezpečenia bezproblémovej interlingválnej a interkultúrnej komunikácie v škole i mimo nej. Má osvojené základné poznatky o translačnom procese, prekladateľskej analýze a prekladateľských postupoch a tieto dokáže aplikovať pri preklade publicistických textov a textov odborného zamerania stredného stupňa obťažnosti. Má ucelené poznatky o význame, funkciách, druhoch, kritériách a aspektoch pozorovania vyučovacieho procesu. Na základe osvojených poznatkov dokáže vyučovací proces adekvátne analyzovať a relevantne zhodnotiť. Taktiež disponuje základnými poznatkami o jednotlivých disciplínach odborovej didaktiky nemeckého jazyka ako cudzieho jazyka. Získané teoretické poznatky a praktické zručnosti dokáže primerane aplikovať v profesijnej činnosti a je schopný ich ďalej rozvíjať a skvalitňovať. Rozsah a hĺbka jeho znalostí a praktických zručností ho oprávňuje pokračovať v štúdiu študijného programu učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) má vedomosti o kultúrnych a sociálnych súvislostiach výchovy, pozná základné psychologické podmienky výchovy a vzdelávania, pozná a vie aplikovať pedagogické a didaktické programy príslušných výchovných inštitúcií. Taktiež pozná organizačné zázemie príslušných výchovných zariadení. Je schopný sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach svojho odboru a príbuzných odboroch.
Teoretické vedomosti
Absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)
- ovláda pojmový aparát lingvistických, literárnovedných a literárnohistorických vied, ako aj didaktiky a metodiky vyučovania cudzích jazykov,
- má osvojené poznatky o jednotlivých jazykových úrovniach súčasného nemeckého jazyka,
- disponuje základnými poznatkami o vývinových epochách literatúry germanofónnych krajín a literárnych smeroch,
- orientuje sa v histórii, dejinných súvislostiach a reáliách germanofónnych krajín,
- pozná základné pojmy a princípy translačnej činnosti,
- ovláda a primerane používa základnú metodicko-didaktickú odbornú terminológiu,
- pozná pedagogické dokumenty o vyučovaní nemeckého jazyka ako cudzieho jazyka,
- pozná podstatné princípy a špecifiká pozorovania vyučovacieho procesu,
- chápe koncept socializačného a výchovného procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach,
- ovláda psychologickú interpretáciu vývinu a výchovy detí,
- pozná princípy tvorby a projektovania pedagogického prostredia pre deti príslušných vekových kategórií,
- pozná aktuálnu školskú legislatívu a v jej zmysle realizuje edukačnú činnosť.
Praktické zručnosti
Absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)
- dokáže samostatne formulovať odborný problém v lingvistickom, literárnovednom, literárnohistorickom a didaktickom kontexte,
- samostatne pracuje s odbornými literárnymi a internetovými zdrojmi, vyhľadáva ich a kriticky hodnotí,
- samostatne analyzuje cudzojazyčné (nemecké) literárne a jazykovedné texty, interpretuje ich, porovnáva, vyvodzuje odborné závery a syntetizuje poznatky získané na základe textovej práce,
- je schopný prezentovať poznatky a výsledky vlastného skúmania na adekvátnej odbornej úrovni, diskutovať o nich s odborným publikom, argumentovať, zaujímať k nim vlastné stanovisko a navrhovať riešenia,
- aplikuje vedomosti nadobudnuté počas štúdia pri koncipovaní seminárnych prác a bakalárskej práce,
- je spôsobilý tak didakticko-metodickej obsahovej analýzy jednotlivých fáz vyučovacieho procesu, ako aj ich komponentov a princípov,
- je spôsobilý zaujať stanovisko a konštruktívnu kritiku k simuláciám hospitácií vyučovacieho procesu a navrhovať didakticko-metodické postupy práce učiteľa v jednotlivých fázach vyučovacieho procesu nemeckého jazyka ako cudzieho jazyka,
- je schopný základnej analýzy učebníc nemeckého jazyka ako cudzieho jazyka,
- je spôsobilý metodicky spracovať konkrétne pedagogické programy,
- je schopný navrhovať a realizovať špecifické programy pre jednotlivé časti obsahu výchovy a vzdelávania,
- komunikuje svoje pedagogické poznanie na úrovni príslušnej komunity.
Doplňujúce poznatky a zručnosti
Absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)
- dokáže pracovať samostatne a efektívne ako jednotlivec a ako člen pracovného tímu,
- má návyk samoštúdia a permanentného vzdelávania sa, ktorý mu umožňuje osobný a profesijný rast,
- efektívne spolupracuje na tvorbe celoškolských a komunitných vzdelávacích projektov zameraných na prácu so žiakmi,
- disponuje digitálnymi kompetenciami,
- dokáže uvažovať nad formovaním kľúčových kompetencií potrebných pre zabezpečenie kvality vyučovacieho procesu,
- vie posúdiť možné dôsledky a dopady navrhovaných riešení konkrétnych praktických problémov zo širšieho, predovšetkým morálneho a humánneho hľadiska.
Absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) nájde uplatnenie predovšetkým ako učiteľ nemeckého jazyka, ale aj v iných profesiách, ktoré vyžadujú znalosti nemeckého jazyka na úrovni B2+ Spoločného európskeho referenčného rámca pre jazyky. Absolvent bakalárskeho študijného programu je spôsobilý vo väzbe na absolvovaný pedagogicko-psychologický a sociálno-vedný základ uplatniť sa v školstve a ďalších výchovno-vzdelávacích inštitúciách napr. v pozícii pedagogického asistenta na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania v rámci etickej výchovy alebo v pozícii vychovávateľa.
Absolvent je spôsobilý vykonávať nasledovné povolania:
- pedagogický asistent nemeckého jazyka na 2. stupni základných škôl a na stredných školách a gymnáziách,
- pedagogický asistent nemeckého jazyka na 1. stupni základných škôl,
- lektor nemeckého jazyka,
- prekladateľ,
- pracovník v edukačných a kultúrno-spoločenských inštitúciách,
- špecialista v metodických centrách pre oblasť vyučovania cudzích jazykov,
- špecialista pre mimoškolské a záujmové činnosti žiakov,
- odborný referent v rôznych orgánoch štátnej správy,
- pracovník v rôznych odvetviach hospodárskej a obchodnej sféry a služieb,
- pracovník turistického informačného centra,
- sprievodca v cestovnom ruchu,
- lektor ďalšieho vzdelávania,
- špecialista pre oblasť vzdelávania a rozvoja ľudských zdrojov,
- vychovávateľ a pedagogický asistent v školstve a ďalších výchovno-vzdelávacích inštitúciách a i.