učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii)
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):
- disponuje základným poznaním odboru,
- disponuje poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu jednotlivca,
- pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach,
- má základný prehľad o sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín,
- ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie,
- disponuje základnými poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu tak, aby dokázal pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania a výchovy efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi;
- ovláda anglický jazyk na vysokej odbornej a praktickej úrovni,
- dokáže špecifikovať a usúvzťažniť poznatky z teórie literatúry a z dejín literatúry a z interpretácie literárneho textu.
Teoretické vedomosti
Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) (1. stupeň):
- má systematické poznatky o javoch pedagogickej reality, výchovno-vzdelávacích procesoch a ich činiteľoch, determinantoch výchovy a vzdelávania, ako aj poznatky o spôsoboch poznávania pedagogickej reality, o pedagogických a didaktických prístupoch, koncepciách a poznatky o riešení rôznorodých pedagogických situácií,
- disponuje základným vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách jeho pôsobenia,
- pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy,
- ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania,
- ovláda teoretické i praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky alebo didaktiky a metodiky v špecializáciách svojho pôsobenia,
- pozná slovenský školský systém, právny kontext a kurikulárne kontexty výkonu učiteľskej profesie,
- disponuje základnými psychologickými, pedagogickými a didaktickými vedomosťami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny;
- má poznatky o stavbe, štruktúre a historickom vývine anglického jazyka,
- pozná spoločenské postavenie a fungovanie jazykov v medziľudskej komunikácii a v širších spoločenských, kultúrnych a pragmatických súvislostiach,
- pozná všetky jazykové roviny jazykového systému anglického jazyka, jazykové štýly, kontrastívnu gramatiku, sociopragmatické kontexty a komunikačné súvislosti anglického jazyka,
- disponuje vzťahovo-argumentačne nadobudnutými vedomosťami o jazyku a jeho zákonitostiach, o spôsobe a podmienkach jeho fungovania vo všetkých jazykových rovinách a vzťahoch k iným jazykom,
- má poznatky z dejín anglickej a americkej literatúry a poznatky z teórie literatúry a literárnovednej metodológie,
- ovláda nosné údaje, pojmy, princípy a teoretické a metodologické zásady anglofónneho jazykového a kultúrno-historického areálu,
- je oboznámený s najdôležitejšími kultúrnymi a spoločenskými reáliami a dejinami jazykového a kultúrneho areálu.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) (1. stupeň):
- dokáže identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky a individuálne vzdelávacie potreby jednotlivca,
- akceptovať individualitu žiaka,
- má základné praktické skúsenosti s identifikáciou psychologických a sociálnych faktorov učenia sa jednotlivca,
- disponuje diagnostickými, intervenčnými a korekčnými zručnosťami a zručnosťami pre uskutočnenie efektívnej prevencie,
- je schopný zostaviť problémovú anamnézu a získať orientáciu v situácii jednotlivcov z cieľových skupín,
- dokáže pozitívne modifikovať správanie a osobnostný vývin jednotlivca alebo cieľovej skupiny,
- akceptuje diverzitu žiakov v sociokultúrnom kontexte,
- orientuje sa vo všeobecne záväzných právnych predpisoch vzťahujúcich sa k práci učiteľa, v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy,
- dokáže zaznamenať, analyzovať a riešiť rôznorodé pedagogické situácie,
- má zručnosti efektívneho plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu vo svojej špecializácii,
- disponuje základnými metodickými spôsobilosťami vo svojich špecializáciách,
- vo vzdelávacom procese vie efektívne využívať informačné a komunikačné technológie,
- je schopný uplatniť primeraný spôsob pedagogického hodnotenia a evalvácie,
- dokáže modifikovať a zefektívňovať svoje činnosti,
- dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím (rodičia, pestúni, komunita a podobne);
- vie správne formulovať a kriticky analyzovať písomný aj hovorený prejav v anglickom jazyku,
- dokáže profesionálne formulovať a prezentovať vlastné stanoviská a postoje v anglickom jazyku, kriticky ich revidovať a konštruktívne obhajovať,
- pozná základné postupy, analýzy a interpretácie prozaického, dramatického a básnického textu,
- je schopný aplikovať svoje jazykovedné a literárnovedné poznatky pri rozmanitých kultúrno-umeleckých a pragmaticko-komunikačných aktivitách,
- rozvíja vlastnú jazykovú kultúru v anglickom jazyku, vyznačuje sa tvorivým a pružným myslením.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) (1.stupeň):
- je kultúrne a jazykovo gramotný,
- je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov,
- je pripravený na autonómny výkon svojej profesie a ďalšie vzdelávanie a profesijný rozvoj,
- má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k svojej profesii a cieľovej skupine;
- ovláda dejinno-kultúrne, odborné, hodnotovo-morálne, spoločenské, právne a ekonomické súvislosti a osobitosti anglického jazyka a jeho jazykového areálu,
- dokáže udržiavať kontakt s aktuálnym vývojom v študovanej disciplíne (anglický jazyk a literatúra) a účinne pokračovať vo vlastnom profesionálnom rozvoji.
Absolventi bakalárskeho štúdia v študijnom programe učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) nachádzajú uplatnenie:
- v rezorte školstva ako vychovávatelia a pedagogickí asistenti na základných a stredných školách, v jazykových školách a iných pedagogických inštitúciách,
- v rezorte kultúry ako samostatní referenti v knižniciach, múzeách a iných kultúrno-spoločenských inštitúciách, ako jazykoví editori vo vydavateľstvách a masmédiách,
- vo vládnych a mimovládnych organizáciách a inštitúciách tretieho sektora.
Absolvent/absolventka bakalárskeho študijného programu je spôsobilý/á vo väzbe na absolvovaný pedagogicko-psychologický a sociálno-vedný základ uplatniť sa v školstve a ďalších výchovno-vzdelávacích inštitúciách napr. v pozícii pedagogického asistenta na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania v rámci etickej výchovy, alebo v pozícii vychovávateľa.