učiteľstvo výtvarného umenia (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Absolventi majú vedomosti o kultúrnych a sociálnych súvislostiach výchovy, poznajú základné psychologické podmienky výchovy a vzdelávania, poznajú a vedia aplikovať pedagogické a didaktické programy príslušných výchovných inštitúcií. Taktiež poznajú organizačné zázemie príslušných výchovných zariadení. Sú schopní sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach svojho odboru a príbuzných odboroch. Na základe teoretických poznatkov sú spôsobilí orientovať sa v teórii a dejinách výtvarnej kultúry a tvorivo reagovať na aktuálne tendencie výtvarnej tvorby a výtvarnej edukácie.
Teoretické poznatky nadobudnuté počas štúdia sú v súlade s očakávaným kompetenčným rámcom vymedzenom v tzv. dublinských deskriptoroch, ktoré sledujú nasledovné aspekty: 1. vedomosti a porozumenie, 2. aplikovanie vedomostí a porozumenia, 3. vytvorenie úsudku, 4. komunikácia, 5. schopnosť učiť sa po celý život (celoživotné vzdelávanie), absolventi:
- poznajú a chápu koncept socializačného a výchovného procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach,
- ovládajú psychologickú interpretáciu vývinu a výchovy detí,
- poznajú princípy tvorby a projektovania pedagogického prostredia pre deti príslušných vekových kategórií,
- poznajú aktuálnu školskú legislatívu a v jej zmysle realizujú edukačnú činnosť,
- poznajú spoločensko-historické, filozoficko-kultúrne a sociologicko-psychologické východiská výtvarnej kultúry a výtvarnej edukácie,
- poznajú metodologické základy dejín umenia a výtvarnej výchovy,
- disponujú vedomosťami o pedagogickom a psychologickom kontexte vyučovania výtvarnej výchovy,
- disponujú vedomosťami o klasických i netradičných výtvarných technikách a metodikách výtvarnej výchovy.
Praktické zručnosti nadobudnuté počas štúdia pokrývajú z aspektov definovaných ako dublinské deskriptory najmä aspekty:
2. aplikovanie vedomostí a porozumenia, 4. komunikácia, a 5. schopnosť učiť sa po celý život (celoživotné vzdelávanie), absolventi:
- sú spôsobilí metodicky spracovať konkrétne pedagogické programy, ako aj navrhovať a realizovať špecifické programy pre jednotlivé časti obsahu výchovy a vzdelávania,
- sú schopní komunikovať svoje pedagogické poznanie na úrovni príslušnej komunity,
- majú praktické zručnosti a tvorivé schopnosti v disciplínach kresba - maľba, modelovanie, grafika, textil, grafický dizajn, fotografia, video a intermediálna tvorba,
- sú schopní riadiť interakčný proces vo výtvarnej edukácii – didaktické, perceptuálne, výrazovo-komunikatívne a organizačné aspekty,
- zvládajú základné formy výtvarného prejavu a technických postupov od študijnej kresby po konceptuálny výtvarný jazyk,
- sú schopní efektívne komunikovať o problematike výtvarnej edukácie a interpretácie výtvarného umenia v širšom spoločenskom kontexte,
- sú schopní kreatívne formovať a riadiť výtvarnú činnosť v interakčnom (edukačnom) procese a implementovať nové poznatky do didaktického procesu v školskej a mimoškolskej sfére pôsobnosti,
- orientujú sa v školskej legislatíve a v školských dokumentoch a sú schopní spolupracovať pri riešení odborných projektov v oblasti predmetovej špecializácie – Učiteľstva výtvarného umenia.
Doplňujúce poznatky a zručnosti komplexne pokrývajú kompetenčný rámec vymedzený v tzv. dublinských deskriptoroch, ktoré sledujú nasledovné aspekty: 1. vedomosti a porozumenie, 2. aplikovanie vedomostí a porozumenia, 3. vytvorenie úsudku, 4. komunikácia, 5. schopnosť učiť sa po celý život (celoživotné vzdelávanie), absolventi:
- majú návyk permanentného vzdelávania sa,
- sú schopní interpretácie vedeckých textov z oblasti pedagogiky,
- dokážu efektívne spolupracovať na tvorbe celoškolských a komunitných projektov týkajúcich sa práce s deťmi,
- sú schopní prezentovať vedomosti a zručnosti z obsahu výtvarnej výchovy v širokom spektre podmienok a foriem edukačného procesu,
- sú schopní priestorovej komunikácie a prezentácie vlastnej tvorby,
- sú schopní efektívne využívať najnovšie didaktické poznatky a intermediálne techniky (PC,
- VHS, DVD, digitálny fotoaparát, atď.) a digitálne technológie,
- sú schopní individuálnej i tímovej práce pri riešení odborných projektov a problémov v oblasti predmetovej špecializácie – Učiteľstva výtvarného umenia.
Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo výtvarného umenia v kombinácii sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, so Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, s Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:
- vychovávateľ v školách a školských zariadeniach
- pedagogický asistent na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania.
- odborná a metodická profilácia je kvalifikáciou na edukačnú činnosť v inštitúciách a zariadeniach voľnočasovej edukácie.
Absolventi študijného programu sú pripravení pokračovať v druhom stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore učiteľstvo a
pedagogické vedy.