učiteľstvo telesnej výchovy (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Absolventi učiteľského štúdia telesnej výchovy získajú v rámci trojročného štúdia odborné a pedagogické vzdelanie pre profesiu pedagogického asistenta, pedagogického pracovníka pre mimoškolské aktivity v oblasti svojho odboru a administratívno-metodického pracovníka v štátnej správe. Absolventi bakalárskeho učiteľského štúdia sú pripravení tak, aby mohli úspešne pokračovať v štúdiu tohto istého študijného alebo príbuzného študijného programu na 2. stupni vysokoškolského štúdia. Teoretické poznatky z odborných disciplín im však umožnia uplatniť sa aj v spoločenských, kultúrnych, osvetových a telovýchovných inštitúciách, redakciách a reklamných agentúrach, ako aj vo vedeckých ústavoch a hospodárskej praxi.
Profil absolventa a ciele vzdelávania
Vysokoškolsky graduovaný, teoreticky a prakticky všestranne pripravený odborník pre oblasť telovýchovnej a športovej edukácie na základných a stredných školách a pre voľnočasové aktivity.
Študijný program Učiteľstvo telesnej výchovy (v kombinácii) je koncipovaný ako bakalársky študijný program, ktorého štúdium vedie k získaniu základných pedagogických, psychologických a pedagogicko-praktických vedomostí a zručností ako aj k získaniu základných odborových kompetencií. Cieľom štúdia je pripraviť kvalifikovaných, vysokoškolsky vzdelaných odborníkov pre telovýchovnú a športovú edukáciu v základných a stredných školách ako aj v oblasti voľnočasových pohybových aktivít. Študenti získajú praktickú a didaktickú orientáciu v problematike organizovania pohybových aktivít, optimalizácie životného štýlu, základov športov, spoločensko-vedných a lekársko-biologických disciplín.
Vedomosti absolventa:
Absolvent má odborné teoretické vedomosti z oblasti lekárskych vied (anatómia a fyziológia človeka, fyziológia telesných cvičení) a základov vied o športe (história telesnej kultúry, olympizmu, terminológia v telesnej kultúre) a chápe ich profesionálne k svoje budúcej praxi. Má schopnosť získavať, ale aj interpretovať údaje a fakty v odbore a na ich základe eticky a spoločensky rozhodovať. Pozná historický vývoj a význam pohybových činností a športu v rôznych časových obdobiach. Má základné vedomosti zo zdravotnej telesnej výchovy a pozná obsah telovýchovného procesu so žiakmi so zdravotným znevýhodnením. Pozná teoretické východiská a metódy skúmania telesného pohybu z aspektu biomechaniky a antropomotoriky. Pozná vzťahy medzi vnútornými predpokladmi a vonkajšími pohybovými prejavmi človeka. Integruje poznatky z príbuzných odborov a aplikuje ich do tvorby edukačných postupov. Je schopný samostatne kreovať inovatívne metódy vyučovacieho procesu.
Zručnosti absolventa:
Absolvent tvorivo myslí a dokáže prezentovať informácie a realizovať riešenie problémov v oblasti pedagogicko-psychologických základov výchovy a vzdelávania v telovýchovnom procese. Dokáže tvorivo využívať moderné metódy diagnostikovania pohybovej výkonnosti. Dokáže aplikovať vhodne zostavený pohybový program pre školskú telesnú a športovú výchovu, školský i rekreačný šport.
Je schopný primerane aplikovať pohybové prostriedky na rozvoj koordinačných a kondičných schopností, má primeranú úroveň telesnej zdatnosti, kondičnej pripravenosti, ovláda základné pohybové zručnosti vo vybraných oblastiach športu. Osvojil si zručnosti prípravy a organizovania športovo-rekreačných podujatí v škole i mimo školy. Má zručnosti, ktoré vie samostatne využiť pre vzdelávanie sa v ďalšom štúdiu. Vie analyzovať východiská, syntetizuje vedomosti a dokáže ich ukotviť v jeho tvorivej činnosti. Na základe získaných vedomosti vie preukázať a vyhodnocovať vplyvy jednotlivých telovýchovných smerov a olympizmu na celkový vývoj danej spoločnosti. Vie interpretovať ich celkový význam aj z hľadiska rozvoja telesnej a športovej výchovy. Na základe získaných vedomostí dokáže tvorivo riešiť úlohy, zadania, problémy v širšom kontexte. Študent má rozvinuté zručnosti tak, aby sa vedel samostatne vzdelávať a tak mohol pokračovať v ďalšom samoštúdiu. Vie vybrať a vykonávať pohybové činnosti, ktoré bezprostredne pôsobia ako prevencia civilizačných chorôb a zdravotných oslabení. Má vedomosti o zdravotných účinkoch cvičení a dokáže posúdiť správnosť výberu cvičení na zdravotné oslabenia.
Kompetencie absolventa
Absolvent vie na základe získaných vedomostí komunikovať s odbornou i laickou verejnosťou, vie použiť problémové riešenia situácie, rozumie názvosloviu a športovej terminológii, vie zdôvodniť použitie jednotlivých používaných pojmov vo vzťahu k školskej telesnej a športovej výchove i rekreačnému športu. Má schopnosť erudovane teoreticky aj prakticky využiť a analyzovať získané poznatky v praxi s intaktnými i so zdravotne oslabenými žiakmi. Integruje vedomosti príbuzných vedných odborov a aplikuje ich do tvorby edukačných postupov. Je schopný samostatne kreovať inovatívne metódy didaktického procesu a aplikovať ich do praktických edukačných činností.
Absolvent štúdia programov učiteľského vzdelávania je schopný uplatniť sa ako pedagogický asistent/začínajúci vychovávateľ na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania. Odborná a metodická profilácia je kvalifikáciou na edukačnú činnosť v inštitúciách a zariadeniach voľnočasovej edukácie.
Povolania podľa katalógu:
Pedagogický asistent 7670
Začínajúci vychovávateľ (podľa Vyhlášky MŠVVŠ SR č. 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov)
Ďalšie možnosti uplatnenia:
Inštruktor a cvičiteľ športovo-rekreačných aktivít
Lyžiarsky inštruktor
Plavecký inštruktor
Animátor voľného času
Pracovník štátnej a verejnej správy v oblasti telesnej výchovy a športu
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovnými právnymi predpismi:
Sústava povolaní: https://sustavapovolani.sk/register_kompetencii#vyhladane_oblasti_nsz/
Deskriptory Slovenského kvalifikačného rámca: https://saavs.sk/wp-content/uploads/2021/03/Deskriptory-Kvalifikacneho-ramca-EHEA-zjednodusene.pdf
Slovenský kvalifikačný rámec: https://www.minedu.sk/slovensky-kvalifikacny-ramec-a-narodna-sustava-kvalifikacii/
· Zákon č. 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (https://www.zakonypreludi.sk/zz/2019-138)
Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 1/2020 Z.z., ktorou sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné požiadavky pre jednotlivé kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v znení neskorších predpisov: (https://www.epi.sk/zz/2020-1)