učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Absolvent študijného programu disponuje poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu žiaka, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach. Absolvent má základný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, rozumie vzdelávacím potrebám a špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám žiakov i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín. Absolvent disponuje základným vedeckým poznaním v oblasti pedagogiky. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda teoretické i praktické súvislosti obsahu výchovy a vzdelávania a metodiky výchovno-vzdelávacej činnosti. Absolvent pozná slovenský školský systém, právny kontext a kurikulárne kontexty výkonu profesie.
Absolvent dokáže zabezpečovať efektívnu výchovnú činnosť a pedagogickú asistenciu. Dokáže pozitívne modifikovať správanie a osobnostný vývin jednotlivca alebo cieľovej skupiny. Nadobudol vedomosti a spôsobilosti súvisiace s hodnotením priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacej činnosti, je schopný kooperovať s pedagogickými a odbornými zamestnancami v tíme podporujúcom inkluzívne vzdelávanie a so zákonnými zástupcami žiakov. Nadobudol kompetencie súvisiace s vlastným profesijným rastom a rozvojom a stotožnil sa s profesijnou rolou, školou a školským zariadením. Absolvent je kultúrne a jazykovo gramotný, má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k svojej profesii a cieľovej skupine. Absolvent vie efektívne využívať digitálne technológie a školské informačné systémy k administrácii školy. Má osvojené kompetencie v oblasti vyhľadávania informácií, v práci s multimédiami, konkrétne súvisiace ich spracovaním, vlastnou tvorbou a prezentovaním edukačných materiálov prostredníctvom interaktívnych výučbových systémov.
Absolvent dokáže riešiť odborné úlohy a koordinovať čiastkové činnosti a niesť zodpovednosť za výsledky tímu vie identifikovať a zhodnotiť etické, sociálne a ďalšie súvislosti riešených problémov, vie samostatne získavať nové poznatky a aktívne rozširovať svoje vedomosti.
Vedomosti, zručnosti a kompetentnosti vymedzené podprogramom nadväzujú na obsah študijného podprogramu pedagogicko-psychologický a sociálno-vedný základ pre študentov učiteľstva pedagogiky, a konkretizujú obsah viažuci sa k podprogramu učiteľstvo pedagogiky.
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: dieťa/žiak
- Absolvent pozná a akceptuje špecifiká, vekové a individuálne osobitosti žiakov, pozná základné biologické, psychologické, špeciálno-pedagogické a sociologické aspekty vývoja detí a mládeže, je schopný rozlíšiť aktuálnu vývinovú úroveň, rozvojové charakteristiky, výchovno-vzdelávacie potreby a špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby žiakov, ich vlastnosti, schopnosti, záujmy, vedomosti a zručnosti vo výchovno-vzdelávacom procese v škole a mimo vyučovania.
- Absolvent vie vysvetliť zákonitosti socializácie a učenia sa žiakov vo výchove mimo vyučovania a diferencovať pedagogické, psychologické, sociologické, axiologické prístupy k voľnému času žiakov v inštitucionalizovanej výchove počas i mimo vyučovania, pozná faktory ovplyvňujúce pozitívne a negatívne trávenie voľného času žiakov, dokáže vybrať formy a metódy zamerané na efektívne trávenie voľného času žiakov.
- Absolvent vie posúdiť vplyv sociokultúrnych determinantov na vývin a rozvoj žiaka, pozná zákonitosti a riziká kyberpriestoru, ako aj riziká sociálneho vylúčenia, šikanovania, zneužívania a týrania. Absolvent pozná ohrozenia v oblasti partnerských a rovesníckych vzťahov u žiaka intaktného ako aj žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Pozná metódy, nástroje a stratégie prevencie kyber-ohrození, sociálneho vylúčenia, šikanovania a zdroje podpory socializácie.
- Absolvent má základnú praktickú skúsenosť s identifikáciou charakteristík žiakov z hľadiska špecifík trávenia voľného času, s výberom a použitím pedagogických diagnostických metód a nástrojov na identifikáciu výchovno-vzdelávacích potrieb žiakov, je pripravený využívať výsledky diagnostikovania žiakov, vyvodzovať závery a odporúčania na realizáciu výchovno-vzdelávacích a voľnočasových aktivít a na riešenie výchovno-vzdelávacích problémov intaktných žiakov a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Je schopný identifikovať individuálne a skupinové záujmy žiakov.
- Očakáva sa, že absolvent akceptuje individualitu každého žiaka bez predsudkov a je schopný podieľať sa na budovaní inkluzívneho prostredia výchovno-vzdelávacej inštitúcie.
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: výchovno-vzdelávací proces
- Absolvent sa orientuje v oblasti pedagogickej vedy, ovláda a vie správne používať jej základnú terminológiu, je zorientovaný v oblasti interdisciplinarity pedagogiky a vied skúmajúcich človeka a spoločnosť. Má poznatky o systéme pedagogiky, vie vymedziť predmet skúmania pedagogiky a jednotlivých pedagogických disciplín, rozumie zákonitostiam a procesuálnej stránke výchovy v najširšom slova zmysle, vie identifikovať a charakterizovať základné činitele výchovy a široký kontext podmienok edukácie, je zorientovaný v základoch komparácie edukačných systémov.
- Absolvent pozná, dejiny svetovej a slovenskej pedagogiky, pozná základné kategórie filozofie výchovy a filozofickej antropológie a dokáže analyzovať filozofické východiská pedagogických teórií a výchovných systémov v ich historickom vývine a súčasnosti. Študent rozumie diverzite filozofických a edukačných konštruktov, zákonitostiam a podmienenosti edukačného procesu. Študent analyzuje informácie o edukačných konceptoch, ako aj javy výchovného procesu a obsah jednotlivých komponentov výchovy.
- Absolventa pozná základné teoretické, metodické a metodologické poznatky zo sociológie, sociológie výchovy a sociálnej patológie, vie posúdiť a zhodnotiť kvalitu sociálneho prostredia a jeho vplyv na individualitu každého jednotlivca, pozná kvalitu vplyvov (pozitívnych i negatívnych) v sociálnom prostredí, v ktorom dieťa/žiak žije a ktoré ho ovplyvňuje, vie zhodnotiť úroveň sociálnych vzťahov – v rodine, v škole, v širšom sociálnom prostredí, poruchy sociálneho vývinu a ich príčiny v rodine, v škole, v širšom sociálnom prostredí, vie posúdiť úroveň socializácie detí/žiakov, porúch ich sociálneho a emocionálneho vývinu a výskytu deviantného správania u detí/žiakov vzhľadom k sociálnym normám.
- Absolvent rozumie základným kategóriám teórie vyučovania, chápe vzťahy medzi nimi, vie analyzovať priebeh vyučovacieho procesu a podstatu modernizačných tendencií vyučovania. Vie vysvetliť základné determinanty kvality školského vzdelávania, kritériá a možnosti jeho evaluácie. Disponuje vedomosťami a zručnosťami pre edukáciu nadaných žiakov v školskom i neškolskom prostredí a realizáciu kurikulárnej modifikácie s cieľom uspokojenia špecifických edukačných potrieb nadaných žiakov.
- Absolvent pozná osobitosti diagnostiky detí a mládeže, vie projektovať a realizovať priebežnú a celkovú pedagogickú diagnostiku v školských a mimoškolských výchovno-vzdelávacích inštitúciách, pozná možnosti identifikácie nadaných jednotlivcov v jednotlivých štádiách ontogenetického vývinu
- Absolvent pozná a rozumie základným teóriám viažucim sa k špeciálnopedagogickým javom a procesom, dokáže komparovať stupne poškodenia jedinca podľa viacerých hľadísk, pozná školské podporné opatrenia podľa miery potreby začlenenia jedinca so ŠVVP. Pozná podmienky úspešnej školskej inklúzie, dokáže analyzovať efektívne a neefektívne postupy, stratégie a metódy vo vzdelávaní a výchove žiakov a študentov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami podľa kategórií ŠVVP, pozná legislatívu školskej inklúzie.
- Absolvent vie interpretovať teoretické východiská a praktické aspekty pedagogiky voľného času, pozná a rozumie problematike konkretizácie cieľov a obsahu edukácie vo voľnom čase, výberu a klasifikácii metód práce, aspektom hodnotenia, výberu foriem a prostriedkov vo voľnom čase, analyzuje zásady, priebeh a fázy výchovného procesu, navrhuje rámec záujmového krúžku a záujmových činností.
- Absolvent ovláda teoreticko-metodologické základy a systémovo-koncepčné otázky sociálnej pedagogiky, pozná jednotlivé zariadenia, organizácie a inštitúcie sociálno-edukačnej starostlivosti o deti a mládež v SR. Dokáže identifikovať a navrhnúť možnosti riešenia problémov v rodinnom, školskom a mimoškolskom prostredí, ktoré môžu ohroziť intaktný vývin osobnosti dieťaťa a mladistvého.
- Absolvent ovláda metodiku tvorby a realizácie výchovného programu školského a mimoškolského zariadenia, pozná teórie učenia a vyučovania, pozná a aplikuje stratégie riadenia učenia, didaktické princípy, metódy, formy, prostriedky a aplikuje ich v procese výchovy a vzdelávania, tak aby umožnil žiakom nadobudnúť kľúčové kompetencie v zmysle štátneho vzdelávacieho programu.
- Absolvent má základné vedomosti o tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu.
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti manažment vzdelávania a profesionálny rozvoj
- Absolvent akceptuje požiadavky kladené na osobnosť pedagogického zamestnanca (odborná a osobnostná stránka), pozná teórie profesie, reflektuje úroveň a výsledky vlastnej pedagogickej činnosti a činnosti ďalších pedagogických a odborných zamestnancov v modeli inkluzívneho vzdelávania.
Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:
- Vychovávateľ, ktorý poskytuje výchovu a vzdelávanie žiakom v školskom zariadení, mimoškolskom alebo voľnočasovom zariadení, kde sa podieľa na uskutočňovaní výchovného programu a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania v čase mimo vyučovania.
- Pedagogický asistent, ktorý podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy a v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha žiakovi alebo skupine žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.