učiteľstvo psychológie (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Kľúčovým cieľom vzdelávania študijného programu učiteľstvo psychológie v kombinácii je rozvinúť tie odborné vedomosti a zručnosti a tie učebné zručnosti, ktoré sú potrebné pre nadväzujúce štúdium magisterského študijného programu učiteľstvo psychológie v odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy alebo rozvinúť tie odborné vedomosti, zručnosti a kompetencie, ktoré sú potrebné pre výkon povolania (v súlade s Vyhláškou MŠVVaŠ SR č. 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov kvalifikáciu) začínajúci pedagogický asistent a/alebo začínajúci vychovávateľ .
Absolvent študijného programu učiteľstvo psychológie v kombinácii dosahuje nasledovné výstupy vzdelávania v stupni vzdelania 6 podľa ISCED a opisu vedomostí, zručností a kompetencií podľa Národného kvalifikačného rámca a Národnej sústavy povolaní (Sektorová rada pre vzdelávanie, výchovu a šport):
· definuje a interpretuje základné pojmy a princípy z nasledovných základných a špeciálnych psychologických disciplín: všeobecná psychológia, ontogenetická psychológia, psychológia osobnosti, metodológia psychológie, sociálna psychológia, pedagogická psychológia, organizačná a pracovná psychológia, psychológia zdravia a psychopatológia.
· porovnáva a klasifikuje základné pojmy, teórie a odborné prístupy predstaviteľov psychológie v rozsahu nasledovných základných a špeciálnych psychologických disciplín: všeobecná psychológia, ontogenetická psychológia, psychológia osobnosti, metodológia psychológie, sociálna psychológia, pedagogická psychológia, organizačná a pracovná psychológia, psychológia zdravia a psychopatológia.
· aplikuje naučené a porozumené poznatky z rámca nasledovných základných a špeciálnych psychologických disciplín: všeobecná psychológia, ontogenetická psychológia, psychológia osobnosti, metodológia psychológie, sociálna psychológia, pedagogická psychológia, organizačná a pracovná psychológia, psychológia zdravia a psychopatológia, do života človeka v rôznych situáciách (s akcentom na prostredie školy).
· rieši odborný/vedecký psychologický problém z rámca nasledovných základných a špeciálnych psychologických disciplín: všeobecná psychológia, ontogenetická psychológia, psychológia osobnosti, metodológia psychológie, sociálna psychológia, pedagogická psychológia, organizačná a pracovná psychológia, psychológia zdravia a psychopatológia; riešenie odborného/vedeckého problému preukazuje aj prostredníctvom vypracovania a obhájenia bakalárskej záverečnej práce (naviazané profilové predmety študijného programu jednej z kombinovaných aprobácií – Seminár k bakalárskej práci I., II., Bakalárska práca a jej obhajoba).
Absolvent študijného programu učiteľstvo psychológie preukazuje v súlade s Kvalifikačným rámcom v EHEA vedomosti, zručnosti a kompetencie v súčasti učiteľskej aprobácie psychológia, ktoré sú na úrovni reprezentovanej vysokoškolskými učebnicami a vedeckými zdrojmi z oblasti psychológie, ktoré uplatňuje prostredníctvom argumentácie a riešení parciálnych problémov z rámca psychologických disciplín tvoriacich rámec profilových predmetov študijného programu (všeobecná psychológia, ontogenetická psychológia, psychológia osobnosti, metodológia psychológie, sociálna psychológia, pedagogická psychológia, organizačná a pracovná psychológia, psychológia zdravia a psychopatológia, bakalárska práca a jej obhajoba a k nej viazané semináre k bakalárskej práci I. a II). Zároveň má absolvent schopnosť v kontexte predgraduálnej prípravy na výkon profesie spôsobilosť komunikovať informácie, nápady, problémy a riešenia pre žiaka školského veku, ako aj ostatné zainteresované strany z regionálneho školstva, ktoré si rozvíja v jednotlivých predmetoch aprobácie študijného programu vrátane učiteľského základu kombinačného štúdia a pedagogickej praxe.
Absolvent má odborné, profesijné a učebné schopnosti, ktoré mu umožnia pokračovať v štúdiu v druhom stupni vysokoškolského štúdia (v študijnom programe učiteľstvo psychológie v kombinácii v odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy.
Absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo psychológie v kombinácii získa v súlade s opisom prvého stupňa vysokoškolského štúdia v odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy a v súlade s Vyhláškou MŠVVaŠ SR č. 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov kvalifikáciu na výkon povolania začínajúci pedagogický asistent (Kód kvalifikácie v NSK U2359001-00459) a/alebo začínajúci vychovávateľ (Kód kvalifikácie v NSK U2359005-00464) a v súlade s Kvalifikačným rámcom v EHEA (Qualifications Frameworks in the EHEA) má rozvinuli tie učebné zručnosti, ktoré sú potrebné pre nadväzujúce štúdium magisterského študijného programu učiteľstvo psychológie v odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy.