L3 banner studium new

vzdelávanie dospelých a poradenstvo

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: magisterské štúdium
Forma štúdia: externá
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Határ Ctibor, prof. PaedDr., PhD.
Fakulta: Pedagogická fakulta

Opis študijného programu: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán Študijný plán EN
Predmety študijného programu: Informačné listy
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Oblasti a rozsah vedomostí, zručností a kompetencií absolventa magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo

Absolvent magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo ovláda východiská a trendy andragogiky (Trendy vo vzdelávaní dospelých, Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo). Disponuje obsiahlym psychologickým a sociálnovedným poznaním cieľovej skupiny a spôsobov jej učenia sa. Disponuje interdisciplinárnymi poznatkami o vývinových procesoch jednotlivcov, ich pozitívnej celoživotnej stimulácii a o edukačných intervenciách v inštitucionálnych podmienkach (Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo). Disponuje interdisciplinárnymi poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi zo zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, a z toho vyplývajúcich charakteristík špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb (Vzdelávanie zamestnancov so zdravotným znevýhodnením, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo). Orientuje sa v rôznorodých prístupoch výkonu profesijných činností, pozná široký repertoár adekvátnych postupov a metód. Absolvent disponuje poznaním o vzdelávacích a ďalších relevantných potrebách príslušných sociálnych skupín (Vybrané problémy z geragogiky, Medzigeneračná edukácia a vekový manažment v pracovnom prostredí, Trendy vo vzdelávaní dospelých). Absolvent študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo samostatne plánuje, projektuje, riadi a organizuje formovanie cieľovej skupiny, účinne realizuje a riadi výchovno-vzdelávacie, diagnostické, intervenčné, korekčné a preventívne aktivity. Identifikuje individuálne potreby cieľovej skupiny, vyplývajúce z jej intaktného vývinu v komplexnom ponímaní (Výcvik sociálnych a personálnych spôsobilostí, Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo, Personálny a projektový manažment). Je spôsobilý pri realizácii výchovno-vzdelávacieho, edukačno-terapeutického, intervenčného a diagnosticko-poradenského procesu tento proces samostatne edukačne aj odborne plánovať, riadiť, metodicky realizovať, vyhodnocovať, a to nielen v podmienkach špeciálnej výchovy a vzdelávania alebo inkluzívnej výchovy a vzdelávania (Celoživotné poradenstvo v edukačnej sfére, Kariérne poradenstvo, Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo, Poradenstvo v bezpečnosti práce, Riešenie konfliktov, Vzdelávanie zamestnancov so zdravotným znevýhodnením, Personálny a projektový manažment). Je spôsobilý formulovať adekvátne diagnostické, andragogické a odborné závery, odporúčania a usmernenia, efektívne kooperovať s rôznymi subjektmi, sociálnym prostredím a ďalšími odborníkmi. Zohľadňuje individuálnu situáciu jednotlivcov z cieľových skupín a samostatne navrhuje a realizuje optimálne rozvojové opatrenia s cieľom pozitívne modifikovať učenie, osobnostný vývin a správanie jednotlivca či cieľovej skupiny. Samostatne uplatňuje adekvátne metódy práce (Hodnotenie kvality práce a vzdelávanie, Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo, Vybrané problémy z geragogiky, Trendy vo vzdelávaní dospelých, Personálny a projektový manažment). Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie edukačných javov, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania (Andragogický výskum, Štatistika v edukačnom výskume). Absolvent je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív. Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu jeho profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav (Marketingová komunikácia a PR). Dodržiava princípy profesijnej etiky. Je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu (Výcvik sociálnych a personálnych spôsobilostí).


Absolvent študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo:

·       pozná základné aspekty procesu poradenskej práce s klientom,

·       vie opísať formy poradenstva a metódy práce s klientom,

·       vie posúdiť vhodnosť poradenských prístupov a metodických nástrojov vzhľadom k osobitostiam cieľových skupín klientov,

·       dokáže definovať a edukačne pracovať s cieľovými skupinami sociálno-andragogického pôsobenia a vymedziť tie okruhy profesijných činností pomáhajúcich pracovníkov na ÚPSVaR, v zariadeniach sociálnych služieb, v ÚVTOS a ÚVV, v humanitárnych a mimovládnych organizáciách a pod., ktoré spadajú do funkčného pola pôsobnosti sociálnej andragogiky,

·       je schopný identifikovať koncepty kultúrno-osvetovej edukácie dospelých a edukačne pracovať s jej cieľovými skupinami,

·       ovláda poradenské prístupy, metódy a techniky, pozná limity a benefity poradenstva v sociálno-andragogickej, geragogickej a kultúrno-osvetovej oblasti,

·       vie uzavrieť poradenský kontrakt a viesť poradenský proces s rôznymi cieľovými skupinami sociálnej andragogiky a kultúrno-osvetovej andragogiky,

·       je schopný realizovať kariérne poradenstvo,    

·       pozná typické aj špecifické cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní,

·       je oboznámený so základnými psychologickými aspektmi učenia sa a vzdelávania týchto cieľových skupín,

·       dokáže porozumieť ich motivácii k učeniu sa a vzdelávaniu a facilitovať tento proces,

·       pozná procesy andragogického poradenstva a jeho typy,

·       vie realizovať kariérne poradenstvo pre cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní, pozná formy, fázy, metódy a techniky kariérneho poradenstva a koučingu, ktoré vie aj v procese kariérneho poradenstva využívať,

·       pozná základné kategórie metodiky edukačnej činnosti vzhľadom k osobitostiam dospelého jednotlivca,

·       pozná nové trendy plánovania, organizovania a realizácie edukácie v kontexte kultúrno-osvetovej práce, sociálno-edukačnej starostlivosti a ďalšieho profesijného, občianskeho, záujmového a iného vzdelávania dospelých,

·       dokáže aplikovať vedomosti o nových edukačných konceptoch a špecifikách edukačného procesu dospelých do tvorby individuálnej edukačnej koncepcie,

·       je spôsobilý poznať a implementovať kritériá hodnotenia kvality ako kritérium výkonu, kritérium ovplyvnenia, utvárania mimopoznávacích charakteristík osobnosti a kombináciu podielov uvedených dvoch kritérií s prihliadnutím na špecifikum vzdelávania dospelých,

·       vie ekonomicky kalkulovať náklady na vzdelávanie a kurzy,

·       pozná zásady riadenia a zabezpečovania kvality práce a vzdelávania od tvorby politiky a stanovenia jej cieľov, metódy autoevaluácie, spôsoby vodcovstva, hodnotenie efektivity zamestnancov, zapracovanie kontrolných mechanizmov, zisťovanie postojov zamestnancov a motivácia k zmenám,

dokáže aplikovať vedomosti na konkrétnych prípadoch práce a vzdelávania z praxe.  

Uplatnenie absolventov:

Absolvent magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo nachádza uplatnenie na nasledovných pracovných pozíciách, vymedzených Národnou sústavou povolaní a platnou legislatívou:

·       lektor ďalšieho vzdelávania,

·       kultúrno-osvetový pracovník,

·       manažér ďalšieho vzdelávania,

·       kariérový poradca, resp. poradca v profesionálnom vývine a kariérový kouč,

·       kariérový špecialista,

·       odborný poradca služieb zamestnanosti (konkrétne: § 43, ods. 3 Zákona č. 5/2004 Z. z.),

·       sociálny kurátor pre plnoletých (§ 93, ods. 3 Zákona č. 305/2005 Z. z.),

·       odborný pracovník vykonávajúci pomoc pri výkone opatrovníckych práv a povinností (§ 84, ods. 13 Zákona č. 448/2008 Z. z.).

Národná sústava povolaní garantuje nasledovné zamestnania, v ktorých by mali nájsť uplatnenie aj absolventi magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo:

·       koordinátor vzdelávacích aktivít,

·       lektor vzdelávania seniorov,

·       poradca pre vekový manažment,

·       kariérový konzultant,

·       manažér ďalšieho vzdelávania,

·       kariérový poradca, 

·       kariérový špecialista,

·       lektor ďalšieho vzdelávania,

·       metodik v oblasti výchovy a vzdelávania,

·       kouč a ďalšie.

Kompetencie v rámci jednotlivých zamestnaní sú podrobnejšie špecifikované v príslušnej karte zamestnania v Národnej sústave povolaní. 


Informácie o prijímacom konaní:

Pedagogická fakulta

PF exterier
Webové sídlo: www.pf.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color