vzdelávanie dospelých a poradenstvo
Opis študijného programu: Opis
Oblasti a rozsah vedomostí, zručností a kompetencií absolventa magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo
Absolvent magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo ovláda východiská a trendy andragogiky (Trendy vo vzdelávaní dospelých, Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo). Disponuje obsiahlym psychologickým a sociálnovedným poznaním cieľovej skupiny a spôsobov jej učenia sa. Disponuje interdisciplinárnymi poznatkami o vývinových procesoch jednotlivcov, ich pozitívnej celoživotnej stimulácii a o edukačných intervenciách v inštitucionálnych podmienkach (Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo). Disponuje interdisciplinárnymi poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi zo zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, a z toho vyplývajúcich charakteristík špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb (Vzdelávanie zamestnancov so zdravotným znevýhodnením, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo). Orientuje sa v rôznorodých prístupoch výkonu profesijných činností, pozná široký repertoár adekvátnych postupov a metód. Absolvent disponuje poznaním o vzdelávacích a ďalších relevantných potrebách príslušných sociálnych skupín (Vybrané problémy z geragogiky, Medzigeneračná edukácia a vekový manažment v pracovnom prostredí, Trendy vo vzdelávaní dospelých). Absolvent študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo samostatne plánuje, projektuje, riadi a organizuje formovanie cieľovej skupiny, účinne realizuje a riadi výchovno-vzdelávacie, diagnostické, intervenčné, korekčné a preventívne aktivity. Identifikuje individuálne potreby cieľovej skupiny, vyplývajúce z jej intaktného vývinu v komplexnom ponímaní (Výcvik sociálnych a personálnych spôsobilostí, Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo, Personálny a projektový manažment). Je spôsobilý pri realizácii výchovno-vzdelávacieho, edukačno-terapeutického, intervenčného a diagnosticko-poradenského procesu tento proces samostatne edukačne aj odborne plánovať, riadiť, metodicky realizovať, vyhodnocovať, a to nielen v podmienkach špeciálnej výchovy a vzdelávania alebo inkluzívnej výchovy a vzdelávania (Celoživotné poradenstvo v edukačnej sfére, Kariérne poradenstvo, Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo, Poradenstvo v bezpečnosti práce, Riešenie konfliktov, Vzdelávanie zamestnancov so zdravotným znevýhodnením, Personálny a projektový manažment). Je spôsobilý formulovať adekvátne diagnostické, andragogické a odborné závery, odporúčania a usmernenia, efektívne kooperovať s rôznymi subjektmi, sociálnym prostredím a ďalšími odborníkmi. Zohľadňuje individuálnu situáciu jednotlivcov z cieľových skupín a samostatne navrhuje a realizuje optimálne rozvojové opatrenia s cieľom pozitívne modifikovať učenie, osobnostný vývin a správanie jednotlivca či cieľovej skupiny. Samostatne uplatňuje adekvátne metódy práce (Hodnotenie kvality práce a vzdelávanie, Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo, Vybrané problémy z geragogiky, Trendy vo vzdelávaní dospelých, Personálny a projektový manažment). Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie edukačných javov, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania (Andragogický výskum, Štatistika v edukačnom výskume). Absolvent je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív. Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu jeho profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav (Marketingová komunikácia a PR). Dodržiava princípy profesijnej etiky. Je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu (Výcvik sociálnych a personálnych spôsobilostí).
Absolvent študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo:
· pozná základné aspekty procesu poradenskej práce s klientom,
· vie opísať formy poradenstva a metódy práce s klientom,
· vie posúdiť vhodnosť poradenských prístupov a metodických nástrojov vzhľadom k osobitostiam cieľových skupín klientov,
· dokáže definovať a edukačne pracovať s cieľovými skupinami sociálno-andragogického pôsobenia a vymedziť tie okruhy profesijných činností pomáhajúcich pracovníkov na ÚPSVaR, v zariadeniach sociálnych služieb, v ÚVTOS a ÚVV, v humanitárnych a mimovládnych organizáciách a pod., ktoré spadajú do funkčného pola pôsobnosti sociálnej andragogiky,
· je schopný identifikovať koncepty kultúrno-osvetovej edukácie dospelých a edukačne pracovať s jej cieľovými skupinami,
· ovláda poradenské prístupy, metódy a techniky, pozná limity a benefity poradenstva v sociálno-andragogickej, geragogickej a kultúrno-osvetovej oblasti,
· vie uzavrieť poradenský kontrakt a viesť poradenský proces s rôznymi cieľovými skupinami sociálnej andragogiky a kultúrno-osvetovej andragogiky,
· je schopný realizovať kariérne poradenstvo,
· pozná typické aj špecifické cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní,
· je oboznámený so základnými psychologickými aspektmi učenia sa a vzdelávania týchto cieľových skupín,
· dokáže porozumieť ich motivácii k učeniu sa a vzdelávaniu a facilitovať tento proces,
· pozná procesy andragogického poradenstva a jeho typy,
· vie realizovať kariérne poradenstvo pre cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní, pozná formy, fázy, metódy a techniky kariérneho poradenstva a koučingu, ktoré vie aj v procese kariérneho poradenstva využívať,
· pozná základné kategórie metodiky edukačnej činnosti vzhľadom k osobitostiam dospelého jednotlivca,
· pozná nové trendy plánovania, organizovania a realizácie edukácie v kontexte kultúrno-osvetovej práce, sociálno-edukačnej starostlivosti a ďalšieho profesijného, občianskeho, záujmového a iného vzdelávania dospelých,
· dokáže aplikovať vedomosti o nových edukačných konceptoch a špecifikách edukačného procesu dospelých do tvorby individuálnej edukačnej koncepcie,
· je spôsobilý poznať a implementovať kritériá hodnotenia kvality ako kritérium výkonu, kritérium ovplyvnenia, utvárania mimopoznávacích charakteristík osobnosti a kombináciu podielov uvedených dvoch kritérií s prihliadnutím na špecifikum vzdelávania dospelých,
· vie ekonomicky kalkulovať náklady na vzdelávanie a kurzy,
· pozná zásady riadenia a zabezpečovania kvality práce a vzdelávania od tvorby politiky a stanovenia jej cieľov, metódy autoevaluácie, spôsoby vodcovstva, hodnotenie efektivity zamestnancov, zapracovanie kontrolných mechanizmov, zisťovanie postojov zamestnancov a motivácia k zmenám,
dokáže aplikovať vedomosti na konkrétnych prípadoch práce a vzdelávania z praxe.
Absolvent magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo nachádza uplatnenie na nasledovných pracovných pozíciách, vymedzených Národnou sústavou povolaní a platnou legislatívou:
· lektor ďalšieho vzdelávania,
· kultúrno-osvetový pracovník,
· manažér ďalšieho vzdelávania,
· kariérový poradca, resp. poradca v profesionálnom vývine a kariérový kouč,
· kariérový špecialista,
· odborný poradca služieb zamestnanosti (konkrétne: § 43, ods. 3 Zákona č. 5/2004 Z. z.),
· sociálny kurátor pre plnoletých (§ 93, ods. 3 Zákona č. 305/2005 Z. z.),
· odborný pracovník vykonávajúci pomoc pri výkone opatrovníckych práv a povinností (§ 84, ods. 13 Zákona č. 448/2008 Z. z.).
Národná sústava povolaní garantuje nasledovné zamestnania, v ktorých by mali nájsť uplatnenie aj absolventi magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo:
· koordinátor vzdelávacích aktivít,
· lektor vzdelávania seniorov,
· poradca pre vekový manažment,
· kariérový konzultant,
· manažér ďalšieho vzdelávania,
· kariérový poradca,
· kariérový špecialista,
· lektor ďalšieho vzdelávania,
· metodik v oblasti výchovy a vzdelávania,
· kouč a ďalšie.
Kompetencie v rámci jednotlivých zamestnaní sú podrobnejšie špecifikované v príslušnej karte zamestnania v Národnej sústave povolaní.