aplikovaná etika - etika riadenia ľudí a práce
Opis študijného programu: Opis
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa/absolventky
Absolvent/absolventka ovláda teoreticko-metodologické základy aplikovanej etiky, je zorientovaný/á v jej súčasných etických problémoch a ovláda aj poznatky príbuzných vedných disciplín súvisiacich s riadením ľudí a práce. Je schopný/á pôsobiť strategicky a preventívne, identifikovať, posudzovať a riešiť rôznorodé morálne konfliktné situácie v rámci riadenia práce a personalistiky v organizáciách na individuálnej alebo skupinovej úrovni. Dokáže hodnotiť etickú situáciu v organizáciách a inštitúciách vo verejnom, štátnom aj v súkromnom sektore. Je schopný/á špecifikovať problémy a navrhovať zlepšenia etických stratégií manažmentu pôsobiaceho na nižšej úrovni v organizácii, firme alebo inštitúcii. Disponuje schopnosťami aplikovať získané teoretické poznatky na konkrétne situácie vznikajúce v procese riadenia ľudí a práce a je schopný/á zostavovať a realizovať preventívne programy na elimináciu etických rizík v oblasti riadenia ľudí a práce. Rozsah a hĺbka jeho/jej vedomostí, zručností a kompetencií ho/ju oprávňuje pokračovať v štúdiu na druhom stupni (magisterskom) v príslušnom alebo príbuznom študijnom odbore.
Vedomosti
Absolvent/absolventka:
- ovláda základné kategórie etiky, etické teórie, ich vývin a klasifikácie, vie ich diferencovať, rozpoznať ich vzájomné súvislosti a využiť v oblasti aplikovanej etiky, pozná základné formy morálnej argumentácie, rozumie podstate morálnej voľby a morálneho rozhodovania,
- ovláda etické princípy a metódy riadenia ľudských zdrojov, základy tvorby etických kódexov v profesijnej a organizačnej oblasti, ovláda princípy spoločenskej zodpovednosti v podnikaní a pozná nástroje a postupy realizácie etického a sociálneho auditu a formovania zdravej firemnej kultúry, rozumie etickému rozmeru hospodárstva, podnikania a práce a ich vzájomným funkčným súvislostiam,
- sa orientuje v základných etických problémoch a otázkach vzťahu jednotlivec – spoločnosť a interdisciplinárne ich reflektuje (axiológia, právo, psychológia, sociológia),
- pozná spôsoby vedeckého poznávania, základné metodologické stratégie, metódy výskumu v etike a ovláda špecifické metodologické postupy a nástroje na zisťovanie a riešenie etických problémov v oblasti riadenia ľudí a práce,
- disponuje teoretickou bázou z oblasti komunikácie a motivácie, pozná ich etické rozmery.
Zručnosti
Absolvent/absolventka:
- dokáže diferencovať , kriticky zhodnotiť a interpretovať odlišné etické teórie, ich argumentačné stratégie a modely riešenia základných otázok etiky a tvorivo aplikovať na riešenie konkrétnych prípadov morálneho rozhodovania,
- dokáže aplikovať získané teoretické poznatky z oblasti etiky na konkrétne situácie a praktické problémy vznikajúce v procese riadenia ľudí a práce,
- identifikuje podstatu etického problému na teoretickej aj praktickej rovine, ukotvuje ho do konkrétnych podmienok pracovného procesu a súvzťažňuje do širších spoločenských a hodnotových súvislostí,
- koncepčne navrhuje, vytvára, modifikuje a adekvátne používa praktické postupy a nástroje zisťovania, prevencie a riešenia etických problémov v oblasti riadenia ľudí a práce,
- flexibilne využíva základné komunikačné techniky a spôsoby zvládania problémových komunikačných situácií, skupinových sociálnych interakcií a efektívnej motivácie pri riešení etických problémov na pracovisku.
Kompetencie
Absolvent/absolventka:
- autonómne vytvára a navrhuje reálne možnosti riešenia praktických etických problémov v organizáciách hospodárskeho a verejného života,
- dokáže zhodnotiť etickú situáciu v oblasti riadenia v organizáciách verejného, štátneho a súkromného sektora,
- navrhuje odporúčania pre zlepšenie etických aspektov práce manažmentu pôsobiaceho na nižšej úrovni v organizácii, firme alebo inštitúcii,
- metodicky pripravuje preventívne etické projekty vzťahujúce sa k uplatňovaniu stratégií spoločenskej zodpovednosti organizácií a k etickej stratégii riadenia podniku a personalistiky,
- organizuje, koordinuje a vedie etické kurzy zamerané na aplikáciu etických stratégií, riešenie vzniknutých, príp. potenciálnych etických problémov a morálnych konfliktov v pracovných vzťahoch,
- kriticky a komplexne posudzuje možné dôsledky navrhovaných etických stratégií, preventívnych programov a riešení praktických problémov na rôznych úrovniach: vo vzťahu k jednotlivcovi a jeho sebaaktualizačnému potenciálu, pracovnému kolektívu a komplexne vo vzťahu k spoločenskej zodpovednosti zamestnávateľa,
- je schopný realizovať eticko-expertízny prieskum na úrovni deskriptívnej etiky,
- vie vysvetliť základné etické problémy rôznym skupinám percipientov, s dôrazom na problémy v zamestnaneckých vzťahoch
- dokáže efektívne pracovať ako jeden z členov riadiaceho tímu pri formovaní firemnej kultúry,
- rozhoduje zodpovedne, zohľadňujúc viaceré hodnotové perspektívy a širší morálny kontext,
- zaujíma uvážené postoje k problémom súčasného sveta, civilizačným trendom, k zdrojom európskej kultúrnej identity,
- dokáže rozpoznať význam eticko-humánnych hodnôt v živote človeka a rozhodovať sa v priestoroch morálnych konfliktov v každodennom praktickom živote,
- je schopný premyslene organizovať svoje vlastné ďalšie vzdelávanie.
Absolvent/absolventka bakalárskeho študijného programu Aplikovaná etika - etika riadenia ľudí a práce má široké uplatnenie v celom spektre profesijných oblastí vyžadujúcich znalosti z oblasti etiky, personálneho riadenia a riadenia práce, od ekonomicky a manažérsky zameraných profesií až po rozmanité pomáhajúce profesie, na rôznych stupňoch organizačnej úrovne. Absolventi/absolventky sa môžu uplatniť v malých a stredných podnikoch verejného i súkromného sektoru ako riadiaci pracovníci, špecialisti v oblasti ľudských zdrojov, odborníci v oblasti služieb zamestnanosti a poradenstva na trhu práce, ako lektori, kariérni sprievodcovia, kouči, konzultanti, či hovorcovia v súkromnom i verejnom sektore. Študijný program je obsahovo orientovaný tak, aby absolventi/absolventky spĺňali požiadavky štandardizovaných povolaní a nachádzali svoje uplatnenie v zamestnaniach ako napr.: riadiaci pracovník (manažér) v oblasti ľudských zdrojov, napr. pre starostlivosť o zákazníkov a i., špecialisti ľudských zdrojov, špecialisti personálnej administratívy a zamestnaneckých vzťahov, špecialisti náboru a výberov pracovníkov, organizátori spoločenských a vzdelávacích aktivít, odborní pracovníci v oblasti služieb zamestnanosti, napr. odborní pracovníci rozhodovania o uchádzačoch o zamestnanie, odborní pracovníci vo verejnej správe, napr. v oblasti parlamentnej a vládnej agendy a pod., ďalej lektori mäkkých zručností, kariérni sprievodcovia, konzultanti, hovorcovia a i.