učiteľstvo etickej výchovy (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa/absolventky
Absolvent/absolventka disponuje rozsiahlou bázou teoretických, koncepčných a metodických poznatkov z etickej výchovy, autonómne a tvorivo ich aplikuje vo výchovno-vzdelávacom procese. Hĺbkovo rozumie formatívnemu procesu prosociálnej osobnosti a jeho širším axiologickým humanistickým východiskám. Dodržiava zásady profesijnej etiky učiteľa/učiteľky, kreatívne uplatňuje komunikačné zručnosti a empatický prístup na individuálnej, skupinovej a širšej sociálnej úrovni. Disponuje etickou, osobnostnou, odbornou aj metodickou pripravenosťou na učiteľskú profesiu v oblasti etickej výchovy so špecifickým osvojením komplexnej prosociálnosti. Dokáže koncepčne a s programovým zacielením pôsobiť ako pedagóg/pedagogička, ale aj riadiaci/a pracovník/pracovníčka vo výchovných zariadeniach a v pedagogických inštitúciách. Je schopný/á realizovať prednáškovú činnosť v rámci kurzov slúžiacich na zvýšenie odbornej kvalifikácie a etického povedomia pracovníkov/pracovníčok v štátnej službe, vo verejnej správe, ale aj v ostatných organizáciách, ktoré cielene budujú etický profil svojho manažmentu.
Vedomosti
Absolvent/absolventka:
- disponuje hĺbkovým poznaním teoretického aj praktického charakteru, ktoré zahŕňa: antropologický rozmer etickej výchovy (vnímanie podstaty, hodnoty a originality človeka), metafyzický rozmer etickej výchovy (hľadanie a identifikovanie pravdy o človeku, vnímanie autenticity človeka, sebaobrazu a osobnostnej potenciality), morálny rozmer etickej výchovy (posilňovanie morálnej integrity a osobnej a sociálnej identity človeka), rozmer koincidencie zvládnutej teórie a praktickej aplikácie výučbového modelu etickej výchovy(rozvíjanie autentickosti, participácie a kooperácie),
- komplexne ovláda teoretický model vyučovania etickej výchovy, chápe súvislosti prepojenia teoretických a didaktických disciplín, ovláda didaktiku a metodiku vyučovania etickej výchovy a pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód,
- rozumie etickým princípom a normám, diferencuje ich rôzne konceptualizácie v rámci etických teórií a pozná mechanizmus morálneho rozhodovania na pokročilej úrovni,
- rozumie spoločenskej povahe ľudského života v jej komplexnosti a pluralite (kultúrnej, rodovej a pod.), ako aj na individuálnej rovine osobnosti, v kontexte formovania prosociálnej osobnosti,
- rozumie obsahu a východiskám profesijnej etiky učiteľa/učiteľky v národnom aj európskom kontexte.
Zručnosti
Absolvent/absolventka:
- ovláda programovú bázu etickej výchovy a aplikuje profilové témy etickej výchovy v konkrétnom výchovno-vzdelávacom procese,
- uplatňuje zásady výchovného štýlu etickej výchovy a moderné výchovné metódy s dôrazom na dialóg, kritické myslenie, zážitkovosť, tvorivosť a podporuje interiorizáciu etických zásad a princípov prostredníctvom hodnotovej reflexie,
- vie si pripraviť vlastnú koncepciu a metodiku vyučovania etickej výchovy,
- autonómne projektuje, realizuje a hodnotí výchovno-vzdelávací proces v rámci etickej výchovy a efektívne plánuje, riadi, organizuje a hodnotí morálne formovanie cieľovej skupiny,
- je sebareflexívny/a, spôsobilý/á hodnotiť seba samého a komplexne, tvorivo, kriticky pristupovať k pedagogickému hodnoteniu a evalvácii a navrhovať inovácie a modifikácie do svojej praktickej činnosti so zreteľom k špecifikám etickej výchovy,
- zodpovedne sa rozhoduje, aktívne nachádza vlastné riešenia konkrétnych etických problémov, ktoré vznikajú v pedagogickej praxi a celkovo širšie aktívne participuje na riešení etických problémov v rámci profesijnej etiky učiteľa/učiteľky a vie adekvátne použiť praktické postupy v tejto oblasti (napr. pri riešení problémov v pedagogickom zbore, pri komunikácii učiteľa/učiteľky s rodičmi a pod.),
- aplikuje autentický osobnostný prístup pri výučbe etickej výchovy, aktívne počúvanie, efektívne komunikačné stratégie a empatický prístup.
Kompetencie
Absolvent/absolventka:
- je eticky, osobnostne, odborne a metodicky spôsobilý/á realizovať výučbu etickej výchovy na ZŠ a SŠ,
- dokáže samostatne pôsobiť ako pedagóg a aj v riadiacej funkcii,
- je schopný/á profesijne pôsobiť v pedagogických a i. inštitúciách, utvárať zodpovednostný mechanizmus a prispievať k zvýšeniu etického povedomia,
- dokáže navrhovať a zavádzať do praxe eticko-výchovné programy, vykonávať eticko-výchovnú poradenskú a humanitnú činnosť, pôsobiť v expertných tímoch a riešiť úlohy z pedagogicko-etického a humánneho hľadiska,
- pomáha pri morálnom rozhodovaní v každodenných situáciách aj pri zásadných životných rozhodnutiach na rôznych úrovniach profesijných vzťahov: žiakom/žiačkam, učiteľom/učiteľkám, príp. relevantnému externému prostrediu,
- má pokročilé komunikačné zručnosti, zvláda verejný prejav a disponuje spôsobilosťou akademického písania,
- je schopný/á sledovať najnovšie tendencie vývoja v odbore a identifikovať mechanizmy pre vlastný kontinuálny odborný, osobnostný a morálny rozvoj.
Absolventi/absolventky magisterského študijného programu získavajú spôsobilosť pre výučbu etickej výchovy na základných a stredných školách s plnou odbornou a pedagogickou kvalifikáciou. Absolventi/absolventky sa dokážu koncepčne a s programovým zacielením venovať pedagogickej práci a môžu pôsobiť ako pedagógovia a riadiaci pracovníci vo výchovných zariadeniach a v pedagogických inštitúciách. Môžu sa venovať prednáškovej činnosti v rámci kurzov slúžiacich na zvýšenie odbornej kvalifikácie a etického povedomia pracovníkov v štátnej službe, vo verejnej správe, ale aj v ostatných významných korporáciách, ktoré cielene budujú etický profil svojho manažmentu. Absolvent/absolventka tohto študijného programu je predovšetkým spôsobilý/á pre výučbu etickej výchovy na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania, okrem toho sa však môže uplatniť aj ako: učiteľ s ďalšou odbornou a pedagogickou kvalifikáciou po absolvovaní rozširujúceho štúdia, metodik v Metodických centrách pre aktualizáciu a inováciu humanitných predmetov vo vzdelávacej oblasti Človek a hodnoty a Človek a spoločnosť, pedagóg v pedagogických inštitúciách a vzdelávacích zariadeniach, pedagóg a konateľ školy v prírode, animátor a vychovávateľ v mimoškolských zariadeniach, samostatný pracovník v kultúrno-spoločenských inštitúciách, lektor v rôznych vzdelávacích inštitúciách, lektor, príp. asistent na vysokých školách, v odborných ústavoch, vo vedeckých pracoviskách a i. Osobitne úspešní/é absolventi/absolventky môžu pokračovať v ďalšom štúdiu na doktorandskom stupni.