učiteľstvo etickej výchovy (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa/absolventky
Absolvent/absolventka ovláda základné poznatky z vied o teóriách výchovy a vzdelávania a etiky vo vzťahovom rámci etickej výchovy a tvorivo ich aplikuje vo výchovno-vzdelávacom procese. Ovláda bazálne teoretické i praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky ako aj didaktiky a metodiky v etickej výchove. Formuje morálne postoje žiakov/žiačok a rozvíja ich záujem o celoživotné vzdelávanie a sebavzdelávanie. Dokáže rozpoznať význam eticko-humánnych hodnôt v živote človeka a pedagogicky pôsobiť pri riešení morálnych konfliktov praktického života. Je pripravený/á na autonómny výkon svojej profesie. Je schopný/á efektívne pedagogicky komunikovať, ovláda princípy empatie, vie vhodne aplikovať zásady asertívneho správania a kooperácie pri výkone svojho povolania.
Vedomosti
Absolvent/absolventka:
- ovláda základné znalosti z etiky, axiológie a etickej výchovy a je schopný/á ich uplatňovať v pedagogickom procese,
- vie identifikovať podstatu etického problému na teoretickej aj praktickej rovine,
- ovláda tematické okruhy programu etickej výchovy, ktorý tvorí vzdelávacie jadro vyplývajúce zo štátneho vzdelávacieho programu,
- má zvládnuté odborné znalosti z didaktiky etickej výchovy,
- ovláda koncepciu vyučovania etickej výchovy a jej metodiku teoreticky, ako aj na základe praktického osvojenia,
- má v relevantnom rozsahu osvojené metódy vedeckej práce,
- pozná dynamiku sociálnej skupiny a rozumie interakčným procesom medzi učiteľom/učiteľom a žiakom/žiačkou.
Zručnosti
Absolvent/absolventka:
- samostatne aplikuje nadobudnuté vedomosti vo vlastnej pedagogickej činnosti v rámci etickej výchovy,
- je spôsobilý/á autonómne a efektívne plánovať, projektovať, riadiť a organizovať výchovno-vzdelávací proces v etickej výchove,
- používa moderné metódy a formy práce a osobité didaktické a odborné materiály a postupy pre etickú výchovu, vrátane informačných a komunikačných technológií,
- dokáže pozitívne formovať správanie a morálny vývin jednotlivca alebo cieľovej skupiny,
- dokáže pedagogicky pôsobiť pri riešení morálnych konfliktov a riešiť rôzne pedagogické situácie.
Kompetencie
Absolvent/absolventka:
- uplatňuje komunikačné a empatické zručnosti v učiteľskej profesii, preukazuje ich aj širšie v školskej a mimoškolskej činnosti a kooperuje s externým prostredím (rodina, komunita a pod.),
- dokáže vysvetliť základné etické problémy rôznym skupinám percipientov a navrhovať reálne možnosti ich riešenia,
- rozpoznáva význam eticko-humánnych hodnôt v živote človeka a spoločnosti, zodpovedne sa rozhoduje a využíva poznatky z etickej výchovy na upevňovanie štátneho, občianskeho a európskeho povedomia,
- vie pracovať efektívne ako jednotlivec, člen pedagogického tímu i riadiť jednotlivcov,
- spolupracuje na riešení projektov z oblasti etickej výchovy s ďalšími odborníkmi/odborníčkami,
- je pripravený/á na ďalší profesijný rozvoj, akceptuje nevyhnutnosť sústavného profesionálneho rozvoja a celoživotného vzdelávania v učiteľskej profesii a udržiava kontakt s najnovšími trendmi vo svojom odbore.
Absolvent/absolventka bakalárskeho študijného programu je spôsobilý/á vo väzbe na absolvovaný pedagogicko-psychologický a sociálno-vedný základ uplatniť sa v školstve a ďalších výchovno-vzdelávacích inštitúciách napr. v pozícii pedagogického asistenta na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania v rámci etickej výchovy, alebo v pozícii vychovávateľa. Dokáže sa profesijne uplatniť nielen na školách, ale aj v iných vzdelávacích a výchovných zariadeniach, centrách, inštitúciách a zariadeniach voľnočasovej edukácie. Absolventi/absolventky sú pripravení/é spolupracovať s odborníkmi v príslušnom a príbuznom odbore, ale aj so špecialistami z iných profesií. Získaná odborná a metodická profilácia počas štúdia je kvalifikáciou na interdisciplinárnu edukačnú činnosť, poradenstvo pri rozhodovaní a riešení morálnych konfliktov, pri práci s mládežou na úrovni zvládnutia základnej problematiky etickej výchovy. Absolventi/absolventky bakalárskeho programu, okrem uvedeného pedagogického pôsobenia, sa dokážu uplatniť a kooperovať aj v príbuzných povolaniach ako sú napr.: animátori v centrách, inštitúciách a zariadeniach voľnočasovej edukácie, asistenti v pedagogicko-psychologických poradniach, asistenti v domovoch sociálnych služieb, pracovníci v kultúrnych a umeleckých zariadeniach, pracovníci v charitatívnych organizáciách, realizovať lektorskú a vzdelávaciu činnosť a pôsobiť ako organizátori vzdelávacích aktivít a i. Absolventi/absolventky bakalárskeho stupňa tohto študijného programu spravidla pokračujú v štúdiu na magisterskom stupni.