L3 banner studium new

učiteľstvo etickej výchovy (v kombinácii)

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: bakalárske štúdium
Forma štúdia: externá
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Zozuľak Ján, prof. ThDr., PhD.
Fakulta: Filozofická fakulta

Opis študijného programu: Opis
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán 2. Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa/absolventky

Absolvent/absolventka ovláda základné poznatky z vied o teóriách výchovy a vzdelávania a etiky vo vzťahovom rámci etickej výchovy a tvorivo ich aplikuje vo výchovno-vzdelávacom procese. Ovláda bazálne teoretické i praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky ako aj didaktiky a metodiky v etickej výchove. Formuje morálne postoje žiakov/žiačok a rozvíja ich záujem o celoživotné vzdelávanie a sebavzdelávanie. Dokáže rozpoznať význam eticko-humánnych hodnôt v živote človeka a pedagogicky pôsobiť pri riešení morálnych konfliktov praktického života. Je pripravený/á na autonómny výkon svojej profesie. Je schopný/á efektívne pedagogicky komunikovať, ovláda princípy empatie, vie vhodne aplikovať zásady asertívneho správania a kooperácie pri výkone svojho povolania.

 

Vedomosti

Absolvent/absolventka:

-         ovláda základné znalosti z etiky, axiológie a etickej výchovy a je schopný/á ich uplatňovať v pedagogickom procese,

-         vie identifikovať podstatu etického problému na teoretickej aj praktickej rovine,

-         ovláda tematické okruhy programu etickej výchovy, ktorý tvorí vzdelávacie jadro vyplývajúce zo štátneho vzdelávacieho programu,

-         má zvládnuté odborné znalosti z didaktiky etickej výchovy,

-         ovláda koncepciu vyučovania etickej výchovy a jej metodiku teoreticky, ako aj na základe praktického osvojenia,

-         má v relevantnom rozsahu osvojené metódy vedeckej práce,

-         pozná dynamiku sociálnej skupiny a rozumie interakčným procesom medzi učiteľom/učiteľom a žiakom/žiačkou. 

 

Zručnosti

Absolvent/absolventka:

-       samostatne aplikuje nadobudnuté vedomosti vo vlastnej pedagogickej činnosti v rámci etickej výchovy,

-       je spôsobilý/á autonómne a efektívne plánovať, projektovať, riadiť a organizovať výchovno-vzdelávací proces v etickej výchove,

-       používa moderné metódy a formy práce a osobité didaktické a odborné materiály a postupy pre etickú výchovu, vrátane informačných a komunikačných technológií,

-       dokáže pozitívne formovať správanie a morálny vývin jednotlivca alebo cieľovej skupiny,

-       dokáže pedagogicky pôsobiť pri riešení morálnych konfliktov a riešiť rôzne pedagogické situácie.

 

Kompetencie

Absolvent/absolventka:

-       uplatňuje komunikačné a empatické zručnosti v učiteľskej profesii, preukazuje ich aj širšie v školskej a mimoškolskej činnosti a kooperuje s externým prostredím (rodina, komunita a pod.),

-       dokáže vysvetliť základné etické problémy rôznym skupinám percipientov a navrhovať reálne možnosti ich riešenia,

-       rozpoznáva význam eticko-humánnych hodnôt v živote človeka a spoločnosti, zodpovedne sa rozhoduje a využíva poznatky z etickej výchovy na upevňovanie štátneho, občianskeho a európskeho povedomia,

-       vie pracovať efektívne ako jednotlivec, člen pedagogického tímu i riadiť jednotlivcov,

-       spolupracuje na riešení projektov z oblasti etickej výchovy s ďalšími odborníkmi/odborníčkami,

-       je pripravený/á na ďalší profesijný rozvoj, akceptuje nevyhnutnosť sústavného profesionálneho rozvoja a celoživotného vzdelávania v učiteľskej profesii a udržiava kontakt s najnovšími trendmi vo svojom odbore.



Uplatnenie absolventov:

Absolvent/absolventka bakalárskeho študijného programu je spôsobilý/á vo väzbe na absolvovaný pedagogicko-psychologický a sociálno-vedný základ uplatniť sa v školstve a ďalších výchovno-vzdelávacích inštitúciách napr. v pozícii pedagogického asistenta na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania v rámci etickej výchovy, alebo v pozícii vychovávateľa. Dokáže sa profesijne uplatniť nielen na školách, ale aj v iných vzdelávacích a výchovných zariadeniach, centrách, inštitúciách a zariadeniach voľnočasovej edukácie. Absolventi/absolventky sú pripravení/é spolupracovať s odborníkmi v príslušnom a príbuznom odbore, ale aj so špecialistami z iných profesií. Získaná odborná a metodická profilácia počas štúdia je kvalifikáciou na interdisciplinárnu edukačnú činnosť, poradenstvo pri rozhodovaní a riešení morálnych konfliktov, pri práci s mládežou na úrovni zvládnutia základnej problematiky etickej výchovy. Absolventi/absolventky bakalárskeho programu, okrem uvedeného pedagogického pôsobenia, sa dokážu uplatniť a kooperovať aj v príbuzných povolaniach ako sú napr.: animátori v centrách, inštitúciách a zariadeniach voľnočasovej edukácie, asistenti v pedagogicko-psychologických poradniach, asistenti v domovoch sociálnych služieb, pracovníci v kultúrnych a umeleckých zariadeniach, pracovníci v charitatívnych organizáciách, realizovať lektorskú a vzdelávaciu činnosť a pôsobiť ako organizátori vzdelávacích aktivít a i. Absolventi/absolventky bakalárskeho stupňa tohto študijného programu spravidla pokračujú v štúdiu na magisterskom stupni.

 

Informácie o prijímacom konaní:

Filozofická fakulta

FF exterier
Webové sídlo: www.ff.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color