učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Výstavba študijného plánu študijného programu Učiteľstvo výchovy k občianstvu na druhom stupni vysokoškolského štúdia vychádza z kontextu opisu študijného odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy. Obsahové vymedzenie je zamerané na naplnenie požiadaviek prípravy učiteľov v predmetovej špecializácii, zabezpečujúcej učebný predmet občianska náuka pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie. Predkladaný študijný plán rešpektuje základné požiadavky, súvisiace s teoretickými vedomosťami, praktickými schopnosťami ako aj doplňujúce vedomosti a schopnosti.
Absolventi získajú v súlade s EHEA základné všeobecné faktografické a teoreticko-metodologické znalosti, ktoré sú východiskom pre prax a výskum. Obsah študijného programu zabezpečuje dosiahnutie parametrov stanovených opisom študijného odboru pre odborný profil absolventa. Predmety študijného programu v sebe zahŕňajú ako predmety jadra znalostí študijného odboru, tak aj ďalšie témy jadra študijného odboru, ktoré zabezpečia študentovi možnosť zrealizovať jeho reálne a konkrétne potreby.
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Výstavba študijného plánu študijného programu Učiteľstvo výchovy k občianstvu na druhom stupni vysokoškolského štúdia vychádza z kontextu opisu študijného odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy. Obsahové vymedzenie je zamerané na naplnenie požiadaviek prípravy učiteľov v predmetovej špecializácii, zabezpečujúcej učebný predmet občianska náuka pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie. Určujúcim hľadiskom profilu absolventa je zvládnutie odborných vedomostí z ťažiskových filozofických disciplín a príbuzných vied o spoločnosti; ovládanie obsahu disciplín svojej špecializácie, princípov jeho štruktúry na vysokej teoretickej úrovni. Absolvent je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. V rámci diskurzu vie analyzovať aktuálne filozofické, sociologické, politologické, estetické a ďalšie problémy súčasnosti, je plne zorientovaný v relevantných problémoch. Nadobudne schopnosť adaptovať vzdelávacie programy v príslušných disciplínach na konkrétne podmienky žiakov, školskej triedy a typu školy. Disponuje profesijnými učiteľskými spôsobilosťami, je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu a má primerané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike svojho odboru. Absolvent vie analyzovať a posudzovať alternatívne programy sekundárneho vzdelávania, je schopný efektívne komunikovať pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím profesijnej i laickej komunity. Absolvent pozná spôsoby využívania informačných a komunikačných technológií vo vzdelávaní.
Predkladaný študijný plán rešpektuje požiadavky, súvisiace s teoretickými vedomosťami, praktickými schopnosťami ako aj doplňujúce vedomosti a schopnosti absolventa druhého stupňa štúdia.
Teoretické vedomosti
Teoretický aspekt obsahu študijného plánu je kompatibilný s obsahovo-didaktickými požiadavkami učebného predmetu občianska náuka, vystavaného na komplexe vedomostí z oblasti filozofie a jej disciplín, politológie, sociológie, ekonómie. Uvedený obsah je prezentovaný prostredníctvom disciplín: aktuálne sociologické problémy, aktuálne politologické problémy, aktuálne filozofické problémy. Syntetizujúci charakter majú disciplín filozofia a veda, filozofia a jazyk, filozofia a náboženstvo, umenie a kultúra, teória štátu a práva, vybrané problémy sociológie, občianstvo a ľudská dôstojnosť, medzinárodná ekonomika, inštitúcie EÚ, cieľom ktorých je zvládnutie relevantného obsahu a metodológie predmetovej špecializácie Učiteľstvo výchovy k občianstvu. Teoretické súvislosti odborovej didaktiky sú koncentrované v predmete aktuálne problémy edukácie v občianskej náuke, reflektujúcom rozvíjanie študentových vedomostí v teritóriu techník a metodických postupov podporujúcich kritické myslenie, kreativitu, samostatnosť, aktivitu žiakov v vyučovacom predmete občianska náuka.
Praktické schopnosti a zručnosti
Disciplína aktuálne problémy edukácie v občianskej náuke je súčasne koncipovaná v smere rozvíjania praktických schopností študentov, zameraných na samostatné projektovanie a realizáciu vyučovania občianskej náuky, implementáciu metodického aspektu v kontexte špecifík učebného predmetu, adaptáciu vzdelávacích programov na konkrétne učebné podmienky. Absolvent disponuje diapazónom praktických schopností a zručností zameraných na identifikáciu vývinových a individuálnych charakteristík žiaka a s tým súvisiacimi kompetenciami didaktického zvládnutia obsahu predmetu občianska náuka. Prezentuje sa kompetenciami plánovať a projektovať vyučovací proces a následne zručnosťami, vedúcimi k jeho úspešnej realizácii. Vie hodnotiť priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka v intenciách občianskej náuky.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Profil absolventa z aspektu požadovaných kompetencií je zohľadnený aj v možnosti nadobúdať doplňujúce vedomosti a schopnosti prostredníctvom disciplín: multikultúrna výchova, mediálna výchova, environmentálna výchova, problémové úlohy z logiky na stredných školách, tvorba a manažment projektov, ktoré výrazne podporujú aplikačno-praktický aspekt pregraduálnej prípravy budúceho učiteľa občianskej náuky.
Uvedené predmety rozširujú vedomosti a schopnosti študentov smerom k realizácii vyučovacieho procesu, simulovaniu modelov aktivít pre žiakov, reflektujúc potencialitu zmien v občianskej náuke z obsahového a didakticko-transformačného aspektu, študenti ďalej rozvíjajú schopnosti pozorovať, posúdiť, hodnotiť.
Nevyhnutnou súčasťou prípravy je pedagogická prax orientovaná na pozorovanie a reflexívne hodnotenie procesov výchovy a vzdelávania realizovaná priamo v prostredí základných a stredných škôl a asistenciu učiteľovi príslušného predmetu špecializácie. Pedagogická prax je koncepčne aj kreditovo zahrnutá do spoločného základu učiteľstva. Tie výkony študenta, ktoré sa viažu na tréning učiteľských zručností vo väzbe na predmet štúdia, sa formálne vykazujú v študijnom pláne relevantného aprobačného predmetu v kombinácii a realizujú sa pod odborným dozorom metodika pracoviska zabezpečujúceho daný predmet v kombinácii (doc. Viera Jakubovská, PhD.).
Študijný plán je konštruovaný tak, aby bola pedagogická prax realizovaná postupne v zmysle rozvíjania učiteľskej profesionality s dôrazom na orientačnú, diagnostickú, didakticko-projektívnu, integračno-realizačnú funkciu a nadobudnutie profesijných kompetencií potrebných pre výkon profesie učiteľa.
Súčasťou štúdia je nadobudnutie praktických schopností, absolvent je schopný samostatnej orientácie vo vedeckých textoch tak z oblasti pedagogiky ako aj z relevantných disciplín predmetovej špecializácie, rozvíja svoje analyticko-interpretačné schopnosti práce s odborným textom. Absolventi sú zorientovaní v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania, pedagogických dokumentoch, sú schopní asistovať pri riešení odborných úloh v disciplínach predmetovej špecializácie Učiteľstvo výchovy k občianstvu. Súčasťou je osvojená informačná gramotnosť, ovládanie možností a konkrétnych spôsobov využitia modernej didaktickej technológie v aplikácii na predmet občianska náuka, absolventi zvládajú praktickú implementáciu moderných didakticko-metodických prístupov s akcentom na projektové a prezentačné zručnosti.
Doplňujúce vedomosti a schopnosti tvoria základ efektívnej komunikácie na úrovni pracovného tímu, ako aj na úrovni žiackych skupín; absolventi sa dokážu orientovať v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania. K neodmysliteľným kompetenciám prináleží návyk permanentného vzdelávania, ako možného predpokladu úspešného pokračovania v štúdiu odboru na druhom stupni vysokoškolského vzdelávania. Absolventi majú vedomosti o kultúrnych a sociálnych súvislostiach výchovy, poznajú základné psychologické podmienky výchovy a vzdelávania, poznajú a vedia aplikovať pedagogické a didaktické programy príslušných výchovných inštitúcií. Taktiež poznajú organizačné zázemie príslušných výchovných zariadení. Sú schopní sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach svojho odboru a príbuzných odboroch.
Študijný program smeruje k získaniu potrebných znalostí, doplňujúcich vedomostí, schopností a zručností tvoriacich odborný profil absolventa.
Študenti magisterského študijného programu Učiteľstvo výchovy k občianstvu získavajú teoretické vedomosti, praktické schopnosti a zručnosti a ďalšie doplňujúce vedomosti na požadovanej úrovni.
Absolventi študijného programu Učiteľstvo výchovy k občianstvu druhého stupňa vysokoškolského štúdia nadobúdajú široké spektrum teoreticko-odborných vedomostí, praktických schopností ako aj doplňujúcich vedomostí a schopností. Určujúcim hľadiskom profilu absolventa je zvládnutie vedomostí na vysokej teoretickej úrovni. Relevantné teoretické vedomosti súvisia s obsahovým vymedzením požiadaviek prípravy učiteľov v špecializácii učebného predmetu občianska náuka na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. Absolventi sú výrazne zorientovaní v odbore svojej predmetovej špecializácie, v jeho výstavbe z aspektu filozofického, metodologického, epistemologického. Ovládajú relevantné obsahové problémy a kategoriálny systém vied: politológia, ekonómia, sociológia, sú schopní ich využitia v širších sociálno-historických a aktuálnych súvislostiach. Absolventi majú vedomosti z oblasti metodológie produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. V rámci diskurzu vedia analyzovať aktuálne filozofické, sociologické a politologické problémy súčasnosti. Orientácia vo vedeckej literatúre, participujúcej na jednotlivých obsahových súčastiach odboru, je na vysokej úrovni. Vedomosti z oblasti pedagogickej, didaktickej, špecificky orientovanej na odbor, z obsahového, štrukturálneho, aplikačného hľadiska, dokážu uplatniť v edukačnom prostredí a súčasne v širšom sociálno-kultúrnom kontexte. Absolventi sa vedia pohybovať v aktuálnych problémoch didaktiky odboru, majú poznatky z metód výskumu a vývoja didaktiky občianskej náuky.
Vedomosti korešpondujú s relevantnými praktickými požiadavkami, ku ktorým prednostne patria: diskurz, vedúci k analýze aktuálnych filozofických, ekonomických, politologických, sociálnych, resp. psychologických problémov súčasnosti; projektovanie, realizácia a reflexia jednotlivých zložiek edukačného procesu; orientácia a praktická realizácia aktuálnych požiadaviek v kontexte súvislostí medzi učebnými predmetmi a vzdelávacími oblasťami. Modelovanie výchovno-vzdelávacích aktivít je vystavané na praktickej transformácii didaktických princípov a metodických prístupov, materiálnych prostriedkov procesu vyučovania, zohľadňujúcich špecifické požiadavky učebného predmetu občianska náuka.
Doplňujúce vedomosti uplatňujú absolventi pri adaptovaní vzdelávacích programov v príslušných disciplínach na konkrétne podmienky nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania; v participácii na vývoji metodických materiálov pre výučbu; analýze a posúdení alternatívnych prístupov efektívnej edukačnej práce, za podpory využitia moderných technológií.
Absolvent má hlboké teoretické vedomosti o zásadných faktoroch a procesoch socializácie a výchovy, o kultúrnych súvislostiach antropogenézy a jej psychologických interpretáciách. Ovláda obsahy všeobecného vzdelávania a obsah disciplín svojej špecializácie, princípy jeho štruktúry, je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. S týmto obsahom dokáže narábať ako s produktom ľudskej (vedeckej) činnosti, a v tomto kontexte ho dokáže projektovať pre didaktické zámery a účely. Získal primerané poznatky z oblasti organizácie a riadenia vzdelávania, ako aj metód výskumu a vývoja v oblasti pedagogiky.
Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovania, realizácie a reflexie výučby v triede) je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu. Má tiež primerané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike svojich odborov.
Absolvent má hlboké teoretické vedomosti o súčasných modeloch kognitívnej socializácie a vzdelávania človeka, pozná obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie, teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky s využitím moderných komunikačných technológií v predmetoch špecializácie, na základe čoho samostatne projektuje a realizuje výučbu príslušných predmetov na úrovni nižšieho i vyššieho sekundárneho vzdelávania, dokáže adaptovať vzdelávacie programy v príslušných disciplínach na konkrétne podmienky žiakov, školskej triedy a typu školy, je schopný účelne podporovať rozvoj informačnej gramotnosti žiakov, analyzovať a posudzovať alternatívne programy sekundárneho vzdelávania a vie efektívne komunikovať pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity. Absolvent ovláda tvorbu metodických textov so širšou aplikovateľnosťou, e-learning a právne, ekonomické a etických aspekty práce vo svojej oblasti.
Študijný program Učiteľstvo výchovy k občianstvu je vystavaný v súlade s potrebami naplnenia požiadaviek prípravy učiteľov v predmetovej špecializácii zabezpečujúcej učebný predmet občianska náuka pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie. Štruktúra študijného programu zohľadňuje aj možnosti ďalšieho uplatnenia absolventa magisterského štúdia - metodik pre výučbu predmetov a predmetových skupín; práca v mimoškolské zariadeniach - vzdelávacie akadémie, kultúrno-spoločenské inštitúcie; uplatnenie v štátnej správe pre oblasť výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách. Štruktúra študijného programu akceptuje potrebu kontinuálnej gradácie v nadobúdaní vedomostí a praktických zručností študenta s prihliadaním na výstavbu učebného predmetu občianska náuka.
Prvý rok štúdia predstavuje rozširovanie vedomostí predovšetkým v nadväznosti na aktuálne požiadavky/témy/problémy v oblasti sociológie a politológie. Zameriava sa na štúdium teórie štátu a práva a na problematiku občianstva vo vzťahu k ľudskej dôstojnosti. Študent je vedený k syntetizujúcemu charakteru vzdelávania, k autonómnemu odhaľovaniu kontextuality vzťahov filozofie a vedy a umenia a kultúry. Študent sa tiež učí rozvíjať praktické didakticko-metodické zručnosti, dokáže aplikovať prierezové tematiky, aktívne uplatniť vzťahy medzi učebnými predmetmi, ale aj špecifické vzťahy medzi jednotlivými vednými oblasťami v kontexte občianskej náuky.
Magisterské štúdium v študijnom programe Učiteľstvo výchovy k občianstvu je v druhom roku štúdia zavŕšené prehlbovaním vedomostí z oblasti filozofie a odborovej didaktiky, s preferenciou na jej aktuálne problémy, reflektujúc tak relatívne rýchle sa meniace požiadavky v učebnom predmete občianska náuka tak z obsahového ako aj realizačného hľadiska. Študent je dostatočne zorientovaný vo vzdelávacích a výchovných metodických prístupoch a ich praktickej implementácie; dokáže plánovať edukačný proces, uplatňuje aktivizačné prístupy projektového vyučovania, je pripravený tvoriť a aktívne pracovať s didaktickými pomôckami.
Zvŕšením štúdia na magisterskom stupni je vypracovanie záverečnej magisterskej práce, ktorá reprezentuje mieru schopností spracovať zvolenú problematiku z aspektu obsahového aj aplikačného. Študent uplatní nadobudnuté vedomosti, preukáže schopnosť samostatného štúdia relevantnej odbornej, časopiseckej literatúry ako aj orientáciu v aktuálnych pedagogických dokumentoch. V magisterskej práci preukáže praktické zručnosti implementácie vybratých metodických prístupov výchovy a vzdelávania, poskytne autonómne metodické návrhy, zakomponovateľné do reálnej pedagogickej praxe.
Absolvent študijného programu Učiteľstvo výchovy k občianstvu je pripravený reflektovať potencialitu zmien v občianskej náuke z obsahového a didakticko-transformačného aspektu. Má predpoklady ďalej rozvíjať a zdokonaľovať schopnosti študovať, organizovať proces edukácie na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania, pozorovať, posúdiť, hodnotiť.
Štruktúra programu je tvorená tak, aby bol rešpektovaný profil absolventa a jeho uplatnenie v praxi. Na základe toho je zabezpečená gradácia v nadobúdaní pedagogicko-psychologických a sociálnych odborných vedomostí a zručností v rámci odborovej didaktiky.
Študijný plán študijného programu Učiteľstvo výchovy k občianstvu na úrovni magisterského štúdia je vystavaný na požiadavkách a potrebách predmetu občianska náuka, absolvent je prioritne pripravovaný pôsobiť ako učiteľ vyučovacieho predmetu občianska náuka na základných a stredných školách.
Študijný plán z obsahového aspektu disponuje relatívne širokým vedeckým záberom a rozvíjaním praktických zručností, ktoré umožňujú úspešné uplatnenie sa absolventov aj v iných povolaniach, v oblasti školstva a vzdelávania. Didakticko-metodická príprava umožňuje absolventom pracovať ako metodik, koordinátor učebných osnov, špecialista na učebné osnovy, poradca v otázkach učebných a vzdelávacích metód, špecialista na učebné pomôcky, následne s pribúdajúcou pedagogickou praxou aj ako školský inšpektor.
Nadobudnuté základy a kompetencie z oblasti organizácie vyučovacieho procesu dávajú relevantný predpoklad, aby sa absolvent uplatnil v povolaniach v oblasti riadenia (riadiaci pracovníci vo výchove a vzdelávaní, riaditeľ).
Absolventi programu Učiteľstvo výchovy k občianstvu disponujú odbornými vedomosťami z oblastí práva, politológie, sociológie, majú tak reálne predpoklady pracovať v štátnej správe a samospráve, v povolaniach predstavitelia obcí a vyšších územných samosprávnych celkov, ako predstavitelia politických, odborových, záujmových a príbuzných organizácií.