vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce
Opis študijného programu: Opis
Oblasti a rozsah vedomostí, zručností a kompetencií absolventa bakalárskeho študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce
Absolvent bakalárskeho študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce ovláda historické a teoretické východiská andragogiky a jej medzidisciplinárne presahy a súvislosti (Úvod do andragogiky, Úvod do bezpečnosti práce). Disponuje poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu dospelého jednotlivca (Základy psychológie, Psychológia učenia (sa) a vzdelávania dospelých, Základy sociológie, Zdravotná edukácia), disponuje základnými poznatkami o odlišnostiach jednotlivcov vyplývajúcimi z úrovne ich vývinových charakteristík, zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení (Edukácia dospelých so zdravotným znevýhodnením, Sociálno-edukačná starostlivosť a kultúrno-osvetová edukácia dospelých – teória a prax). Disponuje základnými psychologickými a sociálnovednými vedomosťami umožňujúcimi porozumieť formovaniu jednotlivca a dynamike sociálnej skupiny. Absolvent pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach (Teória a metodika výchovy dospelých, Teória a metodika vzdelávania dospelých, Psychológia učenia (sa) a vzdelávania dospelých). Pozná právne predpisy a inštitucionálny kontext výkonu svojej profesie (Legislatíva pre andragógov, Profesia a etika vzdelávateľa dospelých, Právne a technické predpisy BOZP, Vzdelávacia politika a trh práce). Pozná sociálnu štruktúru spoločnosti a potreby a špecifiká rôznorodých sociálnych skupín (Základy sociológie). Pozná základné nástroje diagnostiky, intervencie, korekcie a prevencie. Absolvent študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce dokáže identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky a individuálne výchovné a vzdelávacie potreby jednotlivca (Diagnostika vo vzdelávaní dospelých, Sociálno-edukačná starostlivosť a kultúrno-osvetová edukácia dospelých – teória a prax, Ďalšie profesijné vzdelávanie dospelých - teória a prax). Efektívne plánuje, projektuje, riadi, organizuje a hodnotí formovanie cieľovej skupiny, dokáže zabezpečovať efektívnu výchovnú činnosť a disponuje diagnostickými, intervenčnými a korekčnými zručnosťami a zručnosťami pre uskutočnenie efektívnej prevencie (Diagnostika vo vzdelávaní dospelých, Sociálno-edukačná starostlivosť a kultúrno-osvetová edukácia dospelých – teória a prax, Ďalšie profesijné vzdelávanie dospelých - teória a prax, Manažérstvo pracovných rizík a vzdelávanie v bezpečnosti práce, Ergonómia, Kurikulum a kvalita vo vzdelávaní dospelých, Psychológia práce). Je schopný zostaviť problémovú anamnézu a získať orientáciu v situácii jednotlivcov z cieľových skupín. Dokáže pozitívne modifikovať správanie a osobnostný vývin jednotlivca alebo cieľovej skupiny (Teória a metodika výchovy dospelých, Psychológia učenia (sa) a vzdelávania dospelých). Je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov (Manažérstvo pracovných rizík a vzdelávanie v bezpečnosti práce, Psychológia práce). Je pripravený na autonómny výkon svojej profesie a ďalšie vzdelávanie a profesijný rozvoj. Má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k svojej profesii a cieľovej skupine. Absolvent je kultúrne a jazykovo gramotný (Komunikačné a prezentačné zručnosti vzdelávateľa dospelých, Rozvoj ľudských zdrojov, Profesia a etika vzdelávateľa dospelých).
Absolvent študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce:
· pozná základnú terminológiu andragogickej diagnostiky,
· pozná a aplikuje metódy andragogického diagnostikovania,
· zhodnotí vhodnosť použitých diagnostických metód,
· rozumie procesu plánovania, organizovania i vyhodnocovania andragogického diagnostikovania,
· dokáže charakterizovať základné kategórie metodiky edukačnej činnosti vzhľadom k osobitostiam dospelého,
· pozná teoretické východiská výchovy a vie posúdiť význam edukačných aktivít pre osobnostný rast a rozvoj osobnosti dospelého,
· rozumie procesu plánovania, organizovania, zabezpečovania i vyhodnocovania edukácie dospelých a vie vhodne implementovať vybrané edukačné postupy v procese rozvíjania osobnosti dospelého človeka,
· aplikuje vedomosti o edukačných konceptoch a špecifikách výchovného procesu dospelých do tvorby individuálnej edukačnej koncepcie,
· pozná a aplikuje metódy výchovnej práce s dospelými,
· ovláda teoreticko-metodologické základy všeobecnej didaktiky a androdidaktiky,
· pozná podstatu vzdelávania a učenia (sa) dospelých,
· dokáže analyzovať a konkretizovať ciele, funkcie a obsah vzdelávania dospelých a vie identifikovať vzdelávacie potreby dospelých,
· dokáže realizovať metodické usmernenia vo vzdelávacom procese s akcentom na jeho plánovanie a organizovanie (princípy, metódy, formy, prostriedky a evaluáciu vzdelávania dospelých),
· dokáže vhodne implementovať vybrané vzdelávacie postupy v procese rozvíjania osobnosti dospelého človeka,
· vie posúdiť význam vzdelávania a učenia (sa) dospelých v kontexte celoživotného vzdelávania, ako aj celkový prínos edukácie dospelých pre daného jednotlivca i celú spoločnosť,
· pozná históriu, vývoj a súčasné chápanie sociálnej andragogiky, dokáže podrobnejšie analyzovať teoreticko-metodologické základy a systémovo-koncepčné otázky sociálnej andragogiky, vymedziť a pochopiť vzťah sociálnej andragogiky k iným vedám a vedným disciplínam, ako aj analyzovať vybrané problémy (inštitucionálna sociálno-výchovná starostlivosť o dospelých, sociálna kuratela, prevencia a riešenie sociálno-výchovných problémov dospelých),
· dokáže využívať rôzne metódy na poznávanie sociálnych vzťahov v skupine,
· vie posúdiť vplyv sociálneho a výchovného prostredia na osobnosť dospelého človeka,
· vie identifikovať symptómy a sčasti aj príčiny problémového správania dospelých a následne vybrať adekvátny postup na jeho riešenie a terciárnu prevenciu,
· pozná pracovnú náplň mediačného a probačného úradníka a sociálneho kurátora pre dospelých vo vzťahu k problémovej a ohrozenej populácii dospelých a dokáže s týmito profesionálmi zo svojej pracovnej pozície adekvátne kooperovať,
· pozná zámernú inštitucionálnu a dobrovoľnú kultúrno-osvetovú činnosť dospelých,
· ovláda históriu a teoreticko-metodologické základy kultúrno-osvetovej andragogiky,
· pozná obsah, ciele, zásady, metódy, formy a prostriedky výchovno-vzdelávacej práce s dospelými vo voľnom čase s dôrazom na záujmové vzdelávanie,
· má informácie o základných metodologických atribútoch profesijnej andragogiky ako samostatnej andragogickej vednej disciplíny,
· pozná metodiku procesu systémového prístupu v ďalšom profesijnom vzdelávaní,
· dokáže reflektovať požiadavky spoločenskej praxe v procese plánovania a riadenia ľudských zdrojov s akcentom na ďalšie vzdelávanie zamestnancov,
· dokáže funkčne využívať rôzne nástroje personálneho manažmentu,
· ovláda teoreticko-metodologické základy, ako aj historické kontexty konštituovania a rozvíjania geragogiky na Slovensku a v zahraničí,
· vie analyzovať psychosociálne, duchovné i fyziologické procesy starnutia a činitele, ktoré participujú na rozvoji osobnosti staršieho človeka,
· dokáže vhodne implementovať vybrané edukačné postupy v procese rozvíjania osobnosti seniora, vie posúdiť význam výchovy a vzdelávania seniorov v kontexte celoživotného vzdelávania, ako aj celkový prínos edukácie pre seniora i celú spoločnosť,
· dokáže posúdiť význam a navrhnúť model prípravy dospelých na odchod do starobného dôchodku,
· rozumie základnej terminológii v oblasti manažérstva rizika pracovných činností,
· vie identifikovať nebezpečenstvá vstupujúce do analýzy rizika,
· je zorientovaný v metódach analýzy rizika pre rôzne pracovné činnosti,
· dokáže identifikovať vhodnú metódu pre konkrétnu činnosť, zhodnotiť jej výhody prípadne obmedzenia,
· pracuje v tíme podobným spôsobom ako v konkrétnom pracovnom procese,
· vie implementovať výsledky posúdenia rizika do navrhovaných opatrení,
· je spôsobilý zavádzať analýzu rizika do systému manažérstva bezpečnosti,
· vie rozpoznať nové riziká v technológiách.
Absolvent bakalárskeho študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce nachádza uplatnenie na nasledovných pracovných pozíciách, vymedzených Národnou sústavou povolaní a platnou legislatívou:
· lektor ďalšieho vzdelávania,
· kultúrno-osvetový pracovník,
· manažér ďalšieho vzdelávania,
· odborný pracovník vykonávajúci pomoc pri výkone opatrovníckych práv a povinností (§ 84, ods. 13 Zákona č. 448/2008 Z. z.).
Národná sústava povolaní garantuje nasledovné zamestnania, v ktorých by mali nájsť uplatnenie aj absolventi bakalárskeho študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce:
· koordinátor vzdelávacích aktivít,
· lektor vzdelávania seniorov,
· manažér ďalšieho vzdelávania,
· lektor ďalšieho vzdelávania,
· metodik v oblasti výchovy a vzdelávania,
· kouč a ďalšie.
Kompetencie v rámci jednotlivých zamestnaní sú podrobnejšie špecifikované v príslušnej karte zamestnania v Národnej sústave povolaní. Absolventi štúdiom navyše získavajú aj nevyhnutné informácie o zásadách správneho a bezpečného správania sa zamestnanca v pracovnom prostredí, a zároveň sú pripravení koordinovať vzdelávacie aktivity v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
Absolvovaním kurzu ďalšieho vzdelávania s názvom Výchova a vzdelávanie bezpečnostných technikov (č. VVZ-0141/14-01.2), na poskytovanie ktorého získala fakulta oprávnenie od Národného inšpektorátu práce v Košiciach, môžu absolventi navyše získať oprávnenie pôsobiť ako samostatní lektori v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (a zároveň ako bezpečnostní technici).