výtvarná edukácia
Opis študijného programu: Opis
Absolvent má hlboké teoretické vedomosti o zásadných faktoroch a procesoch socializácie a výchovy, o kultúrnych súvislostiach antropogenézy a jej psychologických interpretáciách. Ovláda obsahy všeobecného vzdelávania a obsah disciplín svojej špecializácie, princípy jeho štruktúry, je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. S týmto obsahom dokáže narábať ako s produktom ľudskej (vedeckej) činnosti, a v tomto kontexte ho dokáže projektovať pre didaktické zámery a účely. Získal primerané poznatky z oblasti organizácie a riadenia vzdelávania, ako aj metód výskumu a vývoja v oblasti pedagogiky.
Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovania, realizácie a reflexie výučby v triede) je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu. Má taktiež primerané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike svojich odborov.
Absolvent má hlboké teoretické vedomosti o súčasných modeloch kognitívnej socializácie a vzdelávania človeka, pozná obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie, teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky s využitím moderných komunikačných technológií v predmetoch špecializácie, na základe čoho samostatne projektuje a realizuje výučbu príslušných predmetov na úrovni nižšieho i vyššieho sekundárneho vzdelávania, dokáže adaptovať vzdelávacie programy v príslušných disciplínach na konkrétne podmienky žiakov, školskej triedy a typu školy, je schopný účelne podporovať rozvoj informačnej gramotnosti žiakov, analyzovať a posudzovať alternatívne programy sekundárneho vzdelávania a vie efektívne komunikovať pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity. Absolvent ovláda tvorbu metodických textov so širšou aplikovateľnosťou, e-learning a právne, ekonomické a etických aspekty práce vo svojej oblasti.
Teoretické poznatky nadobudnuté počas štúdia sú v súlade s očakávaným kompetenčným rámcom vymedzenom v tzv. dublinských deskriptoroch, ktoré sledujú nasledovné aspekty: 1. vedomosti a porozumenie, 2. aplikovanie vedomostí a porozumenia, 3. vytvorenie úsudku, 4. komunikácia, 5. schopnosť učiť sa po celý život (celoživotné vzdelávanie), absolventi:
- pozná spoločensko-historické, filozoficko-kultúrne a sociologicko-psychologické východiská výtvarnej
kultúry a výtvarnej výchovy,
- pozná metodologické základy dejín umenia a výtvarnej výchovy,
- pozná a chápu pedagogický a psychologický kontext vyučovania výtvarnej výchovy,
- pozná klasické i netradičné výtvarné techniky a metodiky výtvarnej edukácie,
Praktické zručnosti nadobudnuté počas štúdia pokrývajú z aspektov definovaných ako dublinské deskriptory najmä aspekty:
2. aplikovanie vedomostí a porozumenia, 4. komunikácia, a 5. schopnosť učiť sa po celý život (celoživotné vzdelávanie), absolventi:
- je spôsobilý metodicky spracovať konkrétne pedagogické programy, ako aj navrhovať a realizovať špecifické
programy pre jednotlivé časti obsahu výchovy a vzdelávania,
- má praktické schopnosti pre riadenie interakčného procesu vo výtvarnej edukácii – didaktické,
perceptuálne, výrazovo-komunikatívne a organizačné kompetencie,
- ovláda širokú škálu výtvarného prejavu a technických postupov od študijnej kresby po konceptuálny
výtvarný jazyk,
- má kreatívny, samostatný tvorivý prejav prostredníctvom aplikácie poznatkov a vedomostí, kultivovaného
výtvarného videnia a myslenia v súčinnosti s presahmi do jednotlivých médií,
- je schopný efektívnej komunikácie o problematike výtvarnej edukácie a interpretácie výtvarného umenia
v širšom spoločenskom kontexte,
- je spôsobilý kreatívne formovať a riadiť výtvarnú činnosť v interakčnom (edukačnom) procese
a implementovať nové poznatky do didaktického procesu v školskej a mimoškolskej sfére pôsobnosti.
- orientuje sa v školskej legislatíve a v školských dokumentoch a sú schopní spolupracovať pri riešení
odborných projektov v oblasti predmetovej špecializácie – učiteľstva výtvarného umenia.
- je schopný komunikovať svoje pedagogické poznanie na úrovni príslušnej komunity,
Doplňujúce poznatky a zručnosti komplexne pokrývajú kompetenčný rámec vymedzený v tzv. dublinských deskriptoroch, ktoré sledujú nasledovné aspekty: 1. vedomosti a porozumenie, 2. aplikovanie vedomostí a porozumenia, 3. vytvorenie úsudku, 4. komunikácia, 5. schopnosť učiť sa po celý život (celoživotné vzdelávanie), absolventi:
- má návyk permanentného vzdelávania sa,
- je schopný interpretácie vedeckých textov z oblasti pedagogiky,
- dokáže efektívne spolupracovať na tvorbe celoškolských a komunitných projektov týkajúcich sa práce s deťmi,
- je schopný prezentovať vedomosti a zručnosti z obsahu výtvarnej výchovy v širokom spektre podmienok
a foriem edukačného procesu,
- je schopný priestorovej komunikácie a prezentácie vlastnej tvorby,
- je schopný efektívne využívať najnovšie didaktické poznatky a intermediálne techniky (PC, VHS, DVD,
digitálny fotoaparát, atď.) a digitálne technológie,
- je schopný individuálnej i tímovej práce pri riešení odborných projektov a problémov v oblasti predmetovej špecializácie – učiteľstva výtvarného umenia
Absolvent magisterského študijného programu Výtvarnej edukácie sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, so Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, s Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:
- Učiteľ primárneho vzdelávania v predmete výtvarná výchova (učiteľ prvého stupňa základnej školy)
- Učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie (učiteľ druhého stupňa základnej školy)
- Učiteľ pre nižšie stredné odborné vzdelávanie, stredné odborné vzdelávanie, úplné stredné všeobecné vzdelávanie, úplné stredné odborné vzdelávanie a učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie (učiteľ strednej školy)
- Učiteľ základnej umeleckej školy
Absolvent študijného programu sa môže uplatniť aj ako:
- metodik pre výučbu výtvarnej výchovy,
- animátor voľného času v rekreačných zariadeniach i v kultúrnych inštitúciách,
- špeciálny pracovník verejnej a štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania.
Absolventi študijného programu sú pripravení pokračovať v treťom stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy.