história - filozofia
Opis študijného programu: Opis
Medziodborový bakalársky študijný program je prienikom oboch študijných odborov (história a filozofia). Absolventi získajú v súlade s EHEA základné všeobecné faktografické a teoreticko-metodologické znalosti, ktoré sú východiskom pre prax a výskum. Študijný program je zostavený tak, aby v rámci Histórie poskytol študentovi odborné vedomosti zo všeobecných dejín, dejín Slovenska, historickej geografie, dejín umenia, klasických pomocných vied historických a doplňujúcich disciplín. V ponuke sú kurzy uvádzajúce do štúdia odboru i príbuzných vedných disciplín a prednášky a semináre prehľadového charakteru pravekými dejinami počnúc a modernými dejinami končiac. Dôraz sa kladie aj na osvojenie si terminológie odboru. Absolvent si vie vyhľadať základnú literatúru určenú pre študijný odbor a pracovať s ňou tak, aby dokázal syntetizovať poznatky v nej obsiahnuté. Pozná druhy pramenného materiálu k jednotlivým historickým epochám a dokáže s ním pracovať, čo sa prejavuje v spracovaní záverečnej práce. Pri Filozofii sa vychádza vo svojom obsahu dôsledne z opisu študijného odboru Filozofia pre prvý stupeň vysokoškolského štúdia (Bc). Obsah študijného programu zabezpečuje dosiahnutie parametrov stanovených opisom študijného odboru pre odborný profil absolventa. Predmety študijného programu v sebe zahŕňajú ako predmety jadra znalostí študijného odboru, tak aj ďalšie témy jadra študijného odboru, ktoré zabezpečia študentovi možnosť zrealizovať jeho reálne a konkrétne potreby. Jadro znalostí sa v študijnom programe realizuje prostredníctvom predmetov Antická filozofia, Stredoveká a renesančná filozofia, Novoveká filozofia, Filozofia 19. storočia, Filozofia 20. storočia. Potom sú do jadra programu zahrnuté predmety Metafyzika, Etika, Politická a sociálna filozofia, Filozofia mysle, Ekofilozofia, Filozofia náboženstva, Filozofická antropológia, Epistemológia, Logika, Teória a metodológia vedy. Ich cieľom je, aby študent dosiahol potrebné teoretické vedomosti o základnom členení filozofie, zvládol základný pojmový aparát, zoznámil sa s hlavnými filozofickými systémami, školami, ale aj problémami, spoznal jednotlivé oblasti filozofie a základné metodologické postupy. Predmety, ktoré nie sú zaradené do jadra programu, sú určené na rozvoj poznania študenta podľa jeho výberu a patria k nim predovšetkým textové semináre zamerané na prehlbovanie zručnosti analýzy vedeckého textu.
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Absolventov bakalárskeho študijného programu História – Filozofia rozsah a hĺbka ich znalostí i praktických zručností oprávňuje pokračovať v štúdiu v študijnom programe História (2. stupeň), Filozofia (2. stupeň), prípadne v príbuzných študijných programoch. Môžu sa uplatniť v kultúrnych inštitúciách zameraných na históriu, ako sú múzeá a galérie, v masovokomunikačných prostriedkoch, v štátnej správe i samospráve, občianskych združeniach. Sú schopní vykonávať odborné práce v historických knižniciach, v pamiatkových inštitúciách, resp. vedeckých pracoviskách.
Teoretické vedomosti
Absolvent študijného programu história – filozofia (1. stupeň):
- má zvládnutý terminologický aparát v odboroch historické vedy a filozofia,
- má základné znalosti z oblasti všeobecných a slovenských dejín od najstarších čias až po 20. storočie,
- má znalosti o hlavných filozofických systémoch, školách a nosných problémoch, smeroch filozofického myslenia, ako aj o kľúčových postavách v dejinách filozofie a filozofického myslenia od staroveku až po súčasnosť,
- pozná príčiny a dôsledky významných udalostí jednotlivých dejinných období,
- má bazálne znalosti o odboroch spadajúcich pod historické vedy a filozofiu,
- získa znalosti o predmete skúmania pomocných vied historických,
- ovláda literatúru k jednotlivým obdobiam historických dejinných období, vie sa v nej orientovať, vyhľadávať ju,
- absolvent vie vymedziť predmet, základné metódy vo filozofii, ich miesto a vzťahy v systéme humanitných a spoločenských vied,
- pozná dôsledky neetického konania pri výskume a koncipovaní vedeckých výstupov a stráni sa ich.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu história – filozofia (1. stupeň) získa schopnosť:
- samostatne formulovať problém v oblasti dejinných udalostí a hľadať jeho riešenie,
- samostatne vyhľadávať a analyzovať literatúru a pramene k vybranému problému,
- samostatne pracovať s textami, komparovať ich, syntetizovať a vyvádzať vlastné závery a riešenia,
- identifikuje a špecifikuje konkrétny problém a formuluje jemu zodpovedajúcu filozofickú otázku,
- dokáže uviesť typické a základné riešenia konkrétneho problému vo filozofii,
- ohodnotiť tieto riešenia vzhľadom na konkrétne podmienky a v súvislosti s týmito podmienkami vybrať a navrhnúť im zodpovedajúce riešenia a je si vedomý nutnosti vždy nového kladenia otázok a potreby ich zodpovedania v aktuálnom kontexte,
- interdisciplinárnej spolupráce pri riešení problémov v oblasti historických vied a filozofie na úrovni bakalárskej práce,
- schopnosť odborne prezentovať výsledky vlastnej vedeckej činnosti pred odborným i laickým publikom,
- uplatňovať nadobudnuté vedomosti v jednotlivých oblastiach praxe s akcentom na schopnosť koncipovať krátke popularizačné a odborné články.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu história – filozofia (1.stupeň) dokáže:
- pracovať samostatne a efektívne ako jednotlivec a ako člen pracovného tímu,
- identifikovať mechanizmy pre vlastný kontinuálny odborný a profesijný vývoj,
- posúdiť možné dôsledky a dopady navrhovaných riešení konkrétnych praktických problémov zo širšieho, predovšetkým morálneho a v širšom zmysle humánneho hľadiska.
Študijný program smeruje k získaniu potrebných znalostí, doplňujúcich vedomostí, schopností a zručností tvoriacich odborný profil absolventa.
Študenti bakalárskeho študijného programu história – filozofia získavajú teoretické vedomosti, praktické schopnosti a zručnosti a ďalšie doplňujúce vedomosti na požadovanej úrovni.
Absolventi daného bakalárskeho štúdia dokážu zodpovedne riešiť úlohy na postoch odborných pracovníkov v kultúrnych inštitúciách zameraných na históriu ako sú múzeá a galérie, v masovokomunikačných prostriedkoch, v štátnej správe i samospráve, občianskych združeniach.
Absolventi vedia vnímať konkrétne celospoločenské problémy, pristupovať k nim z odborného hľadiska a v rámci svojich možností a pracovného poslania, sa aktívne podieľať na ich riešení (napr. v rôznych organizáciách, environmentálnych a humanitárnych projektoch, odborných diskusiách, prednáškach na stredných školách, odbornými príspevkami v periodikách, angažovaním sa v kultúrno-spoločenských podujatiach, atď.) a organizovať svoje vlastné ďalšie vzdelávanie vzhľadom na konkrétne potreby vykonávaného povolania.
Absolventi bakalárskeho štúdia v študijnom programe história - filozofia nachádzajú uplatnenie vo všetkých profesiách, ktoré vyžadujú samostatný prístup k riešeniu problému a majú prehľad v historických udalostiach a javoch, bazálny rozhľad v odboroch spadajúcich pod historické vedy a filozofiu. Navyše schopnosti, intelektuálne zručnosti a poznatky, ktoré absolventi štúdia filozofie nadobúdajú, im umožňujú uplatniť sa nielen v profesiách, pre ktoré je vyštudovanie takéhoto odboru podmienkou, ale aj v mnohých inštitúciách a oblastiach verejného života, v ktorých jazykový prejav, kritické myslenie a analytické schopnosti zohrávajú kľúčovú úlohu. Sú spôsobilí vykonávať profesie v nasledovných inštitúciách a zariadeniach (pozície sú spracované na základe sústavy povolaní, ktorú pripravilo Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR – Sektorovo riadené inovácie):
- múzeá – konkrétna pozícia: lektor/ka, dokumentátor/ka, správca/kyňa depozitára,
- redaktor/ka historicky zameraných printových alebo internetových médií,
- SZČO: youtuber/ka, influencer/ka, bloger/ka
- vládne a mimovládne humanitne orientované inštitúcie a organizácie,
- organizácie a inštitúcie tretieho sektora, nadácie, občianske združenia,
- v médiách ako redaktori, reportéri, komentátori,
- v redakciách odborných a spoločenských časopisov,
- vydavateľstvách odbornej literatúry,
- v analyticko-projektových a poradenských spoločnostiach,
- v súkromnom sektore ako analytici, lektori, personalisti, PR manažéri,
- v politike, štátnej a verejnej správe,
- v analytických inštitúciách zameraných na vzdelávanie, vedu a politiku