história
Opis študijného programu: Opis
Absolvent študijného programu história má v súlade EHEA všeobecné vedomosti na úrovni jednotlivých dejinných období, pozná príčiny a dôsledky významných historických udalostí a ma tiež základné teoreticko-metodologické vedomosti, ktoré sú východiskom pre prax a výskum. Pozná pomocné vedy historické a vie, čo je ich predmetom skúmania a akým spôsobom obohacujú historické poznanie. Rovnako pozná vedecké odbory spadajúce pod historické vedy a ich základné vedecké parametre. Ovláda základnú literatúru určenú pre študijný odbor, vie si ju vyhľadať a pracovať s ňou tak, aby dokázal syntetizovať poznatky v nej obsiahnuté. Pozná druhy pramenného materiálu k jednotlivým historickým epochám a dokáže s ním pracovať, čo sa prejavuje v spracovaní záverečnej práce. Ovláda jazyk prameňov - latinčinu. Absolventi študijného programu dokážu nadobudnuté vedomosti využiť v praxi, čo sa prejavuje najmä v schopnosti vedeckej argumentácie pri spracovávaní zadaného problému / témy. Svoje vedecké zistenia vie komunikovať s vedeckou i laickou obcou a dosiahnuté závery si vie obhájiť. Pri výskume a koncipovaní textov uplatňuje princípy etického správania a pozná dôsledky neetického konania pre jeho ďalšie profesijné pôsobenie. Absolvent prvého stupňa štúdia je schopný ďalej samostatne získavať nové informácie z odboru. Rozsah a hĺbka jeho znalostí a praktických zručností ho oprávňuje pokračovať v štúdiu v študijnom programe História (2. stupeň), prípadne v príbuzných študijných programoch.
Teoretické vedomosti
Absolvent študijného programu história (1. stupeň):
- má zvládnutý terminologický aparát odboru história,
- má základné znalosti z oblasti všeobecných a slovenských dejín od najstarších čias až po 20. storočie,
- pozná príčiny a dôsledky významných udalostí jednotlivých dejinných období,
- má bazálne znalosti o odboroch spadajúcich pod historické vedy,
- pozná terminológiu využívanú v historických vedách,
- získa znalosti o predmete skúmania pomocných vied historických,
- ovláda literatúru k jednotlivým obdobiam historických dejinných období, vie sa v nej orientovať, vyhľadávať ju,
- pozná dôsledky neetického konania pri výskume a koncipovaní vedeckých výstupov a stráni sa ich.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu história (1. stupeň) získa schopnosť:
- samostatne formulovať problém v oblasti dejinných udalostí a hľadať jeho riešenie,
- samostatne vyhľadávať a analyzovať literatúru a pramene k vybranému problému,
- samostatne pracovať s textami, komparovať ich, syntetizovať a vyvádzať vlastné závery a riešenia,
- interdisciplinárnej spolupráce pri riešení problémov v oblasti historických vied na úrovni bakalárskej práce,
- schopnosť odborne prezentovať výsledky vlastnej vedeckej činnosti pred odborným i laickým publikom,
- uplatňovať nadobudnuté vedomosti v jednotlivých oblastiach praxe s akcentom na schopnosť koncipovať krátke popularizačné a odborné články.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu história (1.stupeň) dokáže:
- pracovať samostatne a efektívne ako jednotlivec a ako člen pracovného tímu,
- identifikovať mechanizmy pre vlastný kontinuálny odborný a profesijný vývoj,
- posúdiť možné dôsledky a dopady navrhovaných riešení konkrétnych praktických problémov zo širšieho, predovšetkým morálneho a v širšom zmysle humánneho hľadiska.
Absolventi bakalárskeho štúdia v študijnom programe história nachádzajú uplatnenie vo všetkých profesiách, ktoré vyžadujú samostatný prístup k riešeniu problému a majú prehľad v historických udalostiach a javoch, bazálny rozhľad v odboroch spadajúcich pod historické vedy. Sú spôsobilí vykonávať profesie v nasledovných inštitúciách a zariadeniach (pozície sú spracované na základe sústavy povolaní, ktorú pripravilo Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR – Sektorovo riadené inovácie):
· múzeá – konkrétna pozícia: lektor/ka, dokumentátor/ka, správca/kyňa depozitára,
· redaktor/ka historicky zameraných printových alebo internetových médií,
· SZČO: youtuber/ka, influencer/ka, bloger/ka
· vládne a mimovládne humanitne orientované inštitúcie a organizácie,
· organizácie a inštitúcie tretieho sektora, nadácie, občianske združenia.
a) Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania[1].
Študijný program reflektuje požiadavky potenciálnych zamestnávateľov, inštitúcií a organizácií. Ku kvalite programu sa vyjadrili reprezentácie relevantných externých zainteresovaných strán, ktoré môžu poskytnúť súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania:
- Štátny archív v Nitre – https://www.minv.sk/?statny-archiv-v-nitre
- Kysucké múzeum v Čadci – https://www.kysuckemuzeum.sk/
- Slovenské poľnohospodárske múzeum v Nitre – Agrokomplex Národné výstavisko – http://spmnitra.sk/
- Pohronské múzeum v Novej Bani – https://www.pohronskemuzeum.sk/
- Castellum, n.o., Pracovisko Diecézne múzeum – www.nitrianskyhrad.sk
[1] Ak ide o regulované povolania v súlade s požiadavkami pre získanie odbornej spôsobilosti podľa osobitného predpisu.